2019.02.22 | 1. alkalom
Cél: a szemináriumi csoporton belül a csoportműködést beindítsuk, majd reflektáljunk rá.
Az óra menete:
- A csoport dinamikájának megtapasztalása (dramatikus eszközökkel)
- A belső, szokásosan nem reflektált dinamikák “külsővé”, láthatóvá tétele különböző technikákkal (hátsó hang, szociometria etc)
- A tapasztaltak és látottak megragadása szociálpszichológai fogalmakkal (szövegolvasás és poszterkészítés)
Irodalom:
Baumeister, R; Vohs k., (2007) : Encyclopedia of Social Psychology. SAGE Publication
Tindale, S.; Meisenhelder H. at all. (2001) Shared Cognition in Small Groups. In: Hogg, M.; Tindale, S: Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Blackwell Publishers, 1-31.
Abrams, D; Hogg, M: (2007): Collective Identity: Group Membership and Self- Conception. In: In: Hogg, M.; Tindale, S: Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Blackwell Publishers,425 - 461.
Marques, J.; Abrams, D at all. (2001): Social Categorization, Social Identification, and Rejection of Deviant Group Members In: In: Hogg, M.; Tindale, S: Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Blackwell Publishers,400 - 425.
Alapfogalmak:
csoportdinamika, normák, a csoport életciklusa, csoportszerep, csoportidentiás, csoportnyomás
Házi:
Párosával poszterkészítés egy-egy irodalomból, a megadott szempontok szerint.
|
2019.03.22 oktatási szünet | 3. alkalom
Cél: Csoportdinamika egy zárt intézményben. Sajátélmény és reflexió.
Az óra menete:
- Vezetői ismertetés és beszélgetés az intézményről
- Vezetett intézménybejárás
- Találkozás és beszélgetés a bentlakókkal
- Megfigyelés: A jelentéses tárgyi valóság: egy fontos tárgy / rituálé az intézményben (közös munka a bentlakókkal)
- A tapasztaltak közös feldolgozása
- Felkészülés a következő alkalomra: szakirodalomolvasás: “a totális intézmény” fogalma
Irodalom:
Gelei András: A szervezet interpretatív megközelítése. In: Lózer - Gelei: Valóságkonstrukciók, 2011
Verdes Tamás: “a ház az intézet tulajdona”. A totális intézmények lebontásáról, humanizálásáról és modernizálásáról. Esély, 2009/4
Feladat: a fenti irodalmak elolvasása a következő órára
|