Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
0
I. Tantárgyleírás
Környezet- és városszociológia
Urban and environmental sociology
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43M301 |
2018/19 | KV | f | 2/2 | 5 | magyar | 1/1 |
A tantárgy oktatója
Kocsis János Balázs, egyetemi docens Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
A tárgy célja a jelenkori városi és települési folyamatok jellegének, dinamikájának magyar és nemzetközi szempontú bemutatása, számos esettanulmányon, példán keresztül, a hallgatókat megismertetve a tárgyhoz kötődő szociológia alapfogalmaival, módszereivel, főbb problémaköreivel, különös hangsúlyt helyezve a jövendő karrierjük témakörökre.
A tantárgy témakörei
csütörtök 12:15-13:45 | heti témakörök |
2019.02.07 | Bevezetés, városok kialakulása, fejlődése
Irodalom: Edward Soja: Putting the Cities First: Remappingm the Origins of Urbanism. A Companion to the City, Ch. 3. |
2019.02.14 | Városok térszerkezete
Irodalom: Peter Marcuse: Cities in Quarters. A Companion to the Cities, ch. 23 |
2019.02.21 | Urbanizáció folyamatai ZH1
Irodalom: David Clark: The Future of Urban World. The City Reader |
2019.02.28 | Magyar városok és Budapest
Irodalom: Kocsis János Balázs: Várostervezés és városfejlődés Budapesten, 1930-1985 |
2019.03.07 | Szegregáció és városok leromlása ZH2
Irodalom: Michael E. Porter: The Competitive Advantage of the Inner City. The City Reader
|
2019.03.14 | Tér és Hely.
Irodalom: Kocsis János Balázs (szerk.) (2016) Főutcák, üzletutcák – megújulás és fejlesztés. Budapest: L'Harmattan.
Whyte, W.H. (1988) The Design of Spaces. In: LeGates-Stout (szerk.) The City Reader, 2nd ed., London: Routledge (2000); pp. 483-490. |
2019.03.21 oktatási szünet |
Tavaszi szünet |
2019.03.28 | Közösség és szomszédság. ZH3.
Irodalom: Wellman - Leighton: Networks, Neighbourhoods and Communities. The Urban Sociology Reader, 58-67 |
2019.04.04 | Lakótelepek.
Irodalom: Csizmady Adrienne: A lakótelepektől a lakóparkig. Budapest: Új Mandátum, 2008 |
2019.04.11 | Városi szétterülés. ZH4
Irodalom: Clark, V.: Monocentric to policentric: New Urban Forms and Paradigms. A Companion to the City, Ch. 13. |
2019.04.18 | Dzsentrifikáció ZH5
Irodalom: Chris Hamnett: Gentrification, Postindustrialism, and Industrial and Occupational Restructuring in Global Cities. A Companion to the City, ch. 28 |
2019.04.25 oktatási szünet | Oktatási szünet |
2019.05.02 | Tanulmányi út / Angyalföld |
2019.05.09 | Tanulmányi út / Józsefváros |
2019.05.16 | Tanulmányi út / Szuburbia |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint. A pótlási héten 6. ZH
Konzultációs lehetőségek
E.710 kedd 14:00-16:00
A kurzus teljesítésének feltételei
Órák látogatása – legalább 9 aláírással igazolt alkalom.
Rész-ZH-kon összesen legalább 50% elérése.
Kiadott anyagból 15 perces előadás tartása és ebből esszé készítése (csoportmunka).
Értékelési szempontok
A gondolatmeneteket (érvelést) alátámasztó vagy cáfoló példák. A ZH-k maximum 25 pontosak és 20 percig tartanak (egyenként), és a hatból legjobb négy összege képzi a ZH-k összpontszámát (azaz maximum 100 pont). Minden ZH-n az előző ZH óta leadott és kiadott anyag kéretik számon.
A pótlási héten kerül sor a 6. ZH megírására
Értékelés
96-100% | jeles (5) | Excellent [A] |
84-95% | jeles (5) | Very Good [B] |
73-83% | jó (4) | Good [C] |
61-72% | közepes (3) | Satisfactory [D] |
50-60% | elégséges (2) | Pass [E] |
0-49% | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
- Érti és átlátja a társadalmi érdekérvényesítés csatornáit, az érdekütköztetés fórumait és a döntések befolyásolásának legális és etikus módszereit.
Képesség
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a szociokulturális környezetet interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni, és képes arra, hogy a szakterületre jellemző megismerési felkészültségeket szakszerűen alkalmazza.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes szakterületének egyes résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket és az elemzéseket magába foglaló tanulmányokat, szöveges összegzéseket készíteni.
- Képes hiányosan rendelkezésre álló adatok esetében is helytálló és korrekt véleményt vagy bírálatot megfogalmazni, döntést hozni, és az ebből adódó következtéseket szakmai és nem szakmai közönség számára érthetően kommunikálni.
- Képes önálló szakmai koncepciók kidolgozására és ezek kivitelezésére.
- A szakon megszerzett tudás birtokában képes a társadalomtudományi tudásával kapcsolatos szakmai reflexióra, és szakmai tudásának folyamatos fejlesztésére.
Attitűd
- Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
- Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.
- Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett, különösen a fenntarthatóságot veszélyeztető tendenciákkal szembeni tudományos és gyakorlati erőfeszítések támogatásával.
- Nyitott és elfogadó azokkal a felkérésekkel kapcsolatban, amelyek tudásának, ismereteinek, szakmai tapasztalatainak megosztására irányulnak.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét, felelősséggel vállal fel és működtet egyenrangú partneri viszonyokat.
- Önállóan és felelősségteljesen vesz részt saját intézménye és szervezete egységeinek létrehozásában és irányításában.
- Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét, és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.
- Minden szervezeti, intézményi tevékenysége során felelős módon veti latba tudását és befolyását a minőségi munkavégzés és annak elismertetése mellett.
- Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására.
- Felelősséget vállal az általa előállított anyanyelvű és idegen-nyelvű szakmai szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 40% |
félévközi készülés órákra | 20% |
felkészülés zárthelyire | 20% |
írásos tananyag elsajátítása | 20% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Kocsis János Balázs | egyetemi docens |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok