Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Médiaszínterek Media scenes A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A félév során a hallgatók egy bevezető elméleti óra után elsősorban gyakorlati példákon, feladatokon keresztül, a valódi magyar médiaszínterek használatával fognak megismerkedni az újságírói szakma elméleti és gyakorlati alapvetéseivel. A félév elején a hírekkel és a narratív írással fogunk foglalkozni: a hírek és a hírérték gyakorlatilag bármilyen médiaműfaj alapját képezik, legyen szó politikai, gazdasági, vagy kulturális újságírásról. A narratív történemondás azért kiemelt fontosságú, mert a nyugati újságírásban – minőségtől és mennyiségtől függetlenül – az újságírók legtöbbször ugyanazokat a narratív struktúrákat és elemeket alkalmazzák. A narratívák fontosságának megértése az álhírek és ideológiai háborúk korában különösen időszerű, hiszen, ha az írások mélyére nézünk, tulajdonképpen nem (pusztán) egymással háborúzó ideológiákat és világnézeteket, hanem legfőképpen egymásnak feszülő narratívákat találunk. A félév közepén a választási kampány sajátos lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók a korábban elsajátított ismeretek alapján, egy valódi szerkesztőség munkáját imitálva kövessék nyomon és írják meg a 2018-as választási kampány legfontosabb történéseit, különös tekintettel azokra a témákra, amelyek a leghangsúlyosabban jelennek meg a kampányban (bevándorlás, korrupció, szociálpolitika, autoriter törekvések). Ezután visszatérünk a legfontosabb sajtóműfajok és médiaszínterek elemzéséhez, gyakran olyan vendégelőadó segítségével, aki az adott területet magas színvonalon képviseli.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A220
2018/19 K v 4/0 5 magyar 1/2 Hermann Veronika, óradó oktató
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
csütörtök 12:15-15:45 | heti témakörök |
2019.02.07 | -- |
2019.02.14 | Bevezetés: a hír története, fogalma, a hírérték fogalma, újságírói feladatok és szerepmodellek Olvasmány: Bátorfy Attila: Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig = http://www.mediakutato.hu/cikk/2017_01_tavasz_nyar/01_az_allam_foglyul_ejtesetol_a_piac_fogvatartasaig.pdf Ajánlott olvasmány: Schudson, Michael, The Power of News, Cambridge, MA, Harvard UP, 1995, 1--37. Melvin Mencher, News Reporting and Writing, NY, McGraw-Hill, 30--77. |
2019.02.21 | Narratív írás, történetmesélés Ajánlott olvasmány: Elwell, J Sage, The transmediated self: Life between the digital and the analog in The International Journal of Research into New Media Technologies, 2014/2, 233--249. Story of my Life: How Narrative Creates Personality = https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/08/life-stories-narrative-psychology-redemption-mental-health/400796/?utm_source=SFFB |
2019.02.28 | Médiaetika Olvasmány: Mong-Vajda, Oknyomozó újságírás, 7-28. = http://www.cij.hu/hu/wp-content/uploads/2009/11/oknyajanlo-web-h1.pdf Ajánlott olvasmány: Kovach-Rosentiel, The Elements of Journalism, Crown Publishers, NY, NY, 2001, 248--285. |
2019.03.07 | Covering the news: választási kampány 1. |
2019.03.14 | -- |
2019.03.21 oktatási szünet | Covering the news: választási kampány 2. |
2019.03.28 | Covering the news: választási kampány 3. |
2019.04.04 | -- |
2019.04.11 | Adatújságírás Ajánlott olvasmány: Alexander Benjamin Howard, The Art and Science of Data-Driven Journalism, Columbia School of Journalism, 1--30. = http://towcenter.org/wp-content/uploads/2014/05/Tow-Center-Data-Driven-Journalism.pdf Vendég: Bátorfy Attila |
2019.04.18 | Politikai újságírás / A kampány tanulságai Vendég: Munk Veronika, Index.hu / ELTE Média |
2019.04.25 oktatási szünet | Kulturális újságírás 1. |
2019.05.02 | Kulturális újságírás 2. – aktivizmus és közélet Vendég: Papp Réka Kinga |
2019.05.09 | Tartalomfejlesztés a közösségi médiában, online marketing |
2019.05.16 | Magazinújságírás Vendég: Szűcs Péter |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
csütrötök 16:00-17:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
Rendszeres órai részvétel, legfeljebb 2 hiányzás, félévközi és félévvégi feladatok leadása.
Értékelési szempontok
Órai részvétel: 30 %
Félévközi feladatok: 20 %
Félév végi cikk (vizsgaidőszak): 50 %
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Bárány Tibor | egyetemi adjunktus | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok