Médiaszínterek

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

kommunikáció és médiatudományi alapképzés

 

I. Tantárgyleírás

 

Médiaszínterek

Media scenes

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A220 2018/19Kv4/05magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Hermann Veronika, óradó oktató
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A félév során a hallgatók egy bevezető elméleti óra után elsősorban gyakorlati példákon, feladatokon keresztül, a valódi magyar médiaszínterek használatával fognak megismerkedni az újságírói szakma elméleti és gyakorlati alapvetéseivel. A félév elején a hírekkel és a narratív írással fogunk foglalkozni: a hírek és a hírérték gyakorlatilag bármilyen médiaműfaj alapját képezik, legyen szó politikai, gazdasági, vagy kulturális újságírásról. A narratív történemondás azért kiemelt fontosságú, mert a nyugati újságírásban – minőségtől és mennyiségtől függetlenül – az újságírók legtöbbször ugyanazokat a narratív struktúrákat és elemeket alkalmazzák. A narratívák fontosságának megértése az álhírek és ideológiai háborúk korában különösen időszerű, hiszen, ha az írások mélyére nézünk, tulajdonképpen nem (pusztán) egymással háborúzó ideológiákat és világnézeteket, hanem legfőképpen egymásnak feszülő narratívákat találunk. A félév közepén a választási kampány sajátos lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók a korábban elsajátított ismeretek alapján, egy valódi szerkesztőség munkáját imitálva kövessék nyomon és írják meg a 2018-as választási kampány legfontosabb történéseit, különös tekintettel azokra a témákra, amelyek a leghangsúlyosabban jelennek meg a kampányban (bevándorlás, korrupció, szociálpolitika, autoriter törekvések). Ezután visszatérünk a legfontosabb sajtóműfajok és médiaszínterek elemzéséhez, gyakran olyan vendégelőadó segítségével, aki az adott területet magas színvonalon képviseli.

 

A tantárgy témakörei

csütörtök
12:15-15:45
heti témakörök
2019.02.07

--

2019.02.14

Bevezetés: a hír története, fogalma, a hírérték fogalma, újságírói feladatok és szerepmodellek

Olvasmány:

Bátorfy Attila: Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig = http://www.mediakutato.hu/cikk/2017_01_tavasz_nyar/01_az_allam_foglyul_ejtesetol_a_piac_fogvatartasaig.pdf

Ajánlott olvasmány:

Schudson, Michael, The Power of News, Cambridge, MA, Harvard UP, 1995, 1--37.

Melvin Mencher, News Reporting and Writing, NY, McGraw-Hill, 30--77.

2019.02.21

Narratív írás, történetmesélés

Ajánlott olvasmány:

Elwell, J Sage, The transmediated self: Life between the digital and the analog in The International Journal of Research into New Media Technologies, 2014/2, 233--249.

Story of my Life: How Narrative Creates Personality = https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/08/life-stories-narrative-psychology-redemption-mental-health/400796/?utm_source=SFFB

2019.02.28

Médiaetika

Olvasmány:

Mong-Vajda, Oknyomozó újságírás, 7-28. = http://www.cij.hu/hu/wp-content/uploads/2009/11/oknyajanlo-web-h1.pdf

Ajánlott olvasmány:

Kovach-Rosentiel, The Elements of Journalism, Crown Publishers, NY, NY, 2001, 248--285.

2019.03.07

Covering the news: választási kampány 1.

2019.03.14

--

2019.03.21
oktatási szünet

Covering the news: választási kampány 2.

2019.03.28

Covering the news: választási kampány 3.

2019.04.04

--

2019.04.11

Adatújságírás

Ajánlott olvasmány: Alexander Benjamin Howard, The Art and Science of Data-Driven Journalism, Columbia School of Journalism, 1--30. = http://towcenter.org/wp-content/uploads/2014/05/Tow-Center-Data-Driven-Journalism.pdf

Vendég: Bátorfy Attila

2019.04.18

Politikai újságírás / A kampány tanulságai

Vendég: Munk Veronika, Index.hu / ELTE Média

2019.04.25
oktatási szünet

Kulturális újságírás 1.

2019.05.02

Kulturális újságírás 2. – aktivizmus és közélet

Vendég: Papp Réka Kinga

2019.05.09

Tartalomfejlesztés a közösségi médiában, online marketing

2019.05.16

Magazinújságírás

Vendég: Szűcs Péter

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    csütrötök 16:00-17:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    Rendszeres órai részvétel, legfeljebb 2 hiányzás, félévközi és félévvégi feladatok leadása.

     

    Értékelési szempontok

    Órai részvétel: 30 %

    Félévközi feladatok: 20 %

    Félév végi cikk (vizsgaidőszak): 50 %

     

    Értékelés

    jeles (5) Excellent [A]
    jeles (5) Very Good [B]
    jó (4) Good [C]
    közepes (3) Satisfactory [D]
    elégséges (2) Pass [E]
    elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás


    Képesség


    Attitűd


    Önállóság és felelősség


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Bárány Tiboregyetemi adjunktus BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok

    2017/18 tavasz
    2018/19 tavasz