Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Verbális kommunikáció Verbal communication A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus konkrét nyelvi és kommunikációs jelenségek elemzése révén bevezetést nyúlt a nyelvtudomány, a nyelvfilozófia és a kommunikációelmélet alapkérdéseibe. A tantárgy témakörei A verbális kommunikáció vizsgálata (Kálmán László – Trón Viktor, 2005. Bevezetés a nyelvtudományba. Tinta, Budapest, 9–19.) TANSZÉKI KONFERENCIA: Kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok Nyelvi képesség és velünkszületettség (Pinker, Steven, 1994/2006. A nyelvi ösztön. Hogyan hozza létre az elme a nyelvet?, 13. fejezet: Az elme tervezete. Typotex, Budapest, 413–439. (Fordította Bocz András.)) (Farkas Katalin – Kelemen János, 2002. Nyelvfilozófia, I. 10. Áron, Budapest, 54–60.) A jelentés elméletei (Kiefer Ferenc, é. n. [2000]. Jelentéselmélet, 1. fejezet: A jelentés leírásának módjai, 2. fejezet : Szemantika vagy pragmatika? Corvina, Budapest, 13–37. és 38–64.) (Farkas Katalin – Kelemen János, 2002. Nyelvfilozófia, II. 1., IV. 1. Áron, Budapest, 61–63. és 165–170.) Mentális jelentéselméletek (Pinker, Steven, 1994/2006. A nyelvi ösztön. Hogyan hozza létre az elme a nyelvet?, 3. fejezet: A mentális nyelv. Typotex, Budapest, 54–81. (Fordította Bocz András.)) (Farkas Katalin – Kelemen János, 2002. Nyelvfilozófia, V. 2–3., V. 4.1–2. Áron, Budapest, 210–217. és 218–222.) Zárthelyi dolgozat -- A kommunikációs jelentés (Grice, Herbert Paul, 2011a. Jelentés. In uő.: Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat, Budapest, 194–204. (Fordította Bárány Tibor.)) Pragmatika: Beszédaktus-elmélet I. (Austin, John L., 1990. Tetten ért szavak, I–II., V–XI. előadás. Akadémiai, Budapest, 29–47., 69–145. (Fordította Pléh Csaba.)) Pragmatika: Beszédaktus-elmélet II. (Searle, John R, 2009. Beszédaktusok, 1.4–2.4, 3. rész. Gondolat, Budapest, 28–46., 67–87. (Fordította Bárány Tibor.)) Pragmatika: A társalgás maximái, társalgási implikatúrák (Grice, Herbert Paul, 2011b. Társalgás és logika. In uő.: Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat, Budapest, 27–42. (Fordította Márton Miklós.) -- Pragmatika: relevanciaelmélet (Wilson, Deidre – Sperber, Dan, 2004/2006. Relevanciaelmélet. Helikon, 4, 294–336. (Fordította Bárány Tibor.)) Irónia, metafora (Wilson, Deirdre – Sperber, Dan, 1992/2006. A verbális iróniáról. Helikon, 4, 351–372. (Fordította Bezeczky Gábor.)) Udvariasság, nyelvi szexizmus, PC, pejoratív nyelvhasználat (Brown, Penelope – Levinson, Stephen, 2008. Univerzáliák a nyelvhasználatban: az udvariasság jelenségei. In Síklaki István (szerk.): Szóbeli befolyásolás II. Nyelv és szituáció. Typotex, Budapest, 37–118. (Fordította Síklaki István.)) Május 23. Zárthelyi dolgozat Irodalom
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A207
2018/19 K v 4/0 5 magyar 1/2 Bárány Tibor, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-csütörtök
10:15-11:45csütörtök
12:15-13:45csütörtök
14:15-15:45heti témakörök 2019.02.07 2019.02.07 2019.02.07 2019.02.14 2019.02.14 2019.02.14 2019.02.21 2019.02.21 2019.02.21 2019.02.28 2019.02.28 2019.02.28 2019.03.07 2019.03.07 2019.03.07 2019.03.14 2019.03.14 2019.03.14 2019.03.21
oktatási szünet2019.03.21
oktatási szünet2019.03.21
oktatási szünet2019.03.28 2019.03.28 2019.03.28 2019.04.04 2019.04.04 2019.04.04 2019.04.11 2019.04.11 2019.04.11 2019.04.18 2019.04.18 2019.04.18 2019.04.25
oktatási szünet2019.04.25
oktatási szünet2019.04.25
oktatási szünet2019.05.02 2019.05.02 2019.05.02 2019.05.09 2019.05.09 2019.05.09 2019.05.16 2019.05.16 2019.05.16
A kötelező olvasmányok a kurzus moodle-oldalán elérhetők.
Tankönyv
Farkas Katalin – Kelemen János, 2002. Nyelvfilozófia. Áron, Budapest.
Kálmán László – Trón Viktor, 2005. Bevezetés a nyelvtudományba. Tinta, Budapest.
Kötelező olvasmányok
Austin, John L., 1990. Tetten ért szavak, I–II., V–XI. előadás. Akadémiai, Budapest, 29–47., 69–145. (Fordította Pléh Csaba.)
Brown, Penelope – Levinson, Stephen, 2008. Univerzáliák a nyelvhasználatban: az udvariasság jelenségei. In Síklaki István (szerk.): Szóbeli befolyásolás II. Nyelv és szituáció. Typotex, Budapest, 37–118. (Fordította Síklaki István.)
Grice, Herbert Paul, 2011a. Jelentés. In uő.: Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat, Budapest, 194–204. (Fordította Bárány Tibor.)
Grice, Herbert Paul, 2011b. Társalgás és logika. In uő.: Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat, Budapest, 27–42. (Fordította Márton Miklós)
Kiefer Ferenc, é. n. [2000]. Jelentéselmélet, 1. fejezet: A jelentés leírásának módjai, 2. fejezet : Szemantika vagy pragmatika? Corvina, Budapest, 13–37. és 38–64.
Pinker, Steven, 1994/2006. A nyelvi ösztön. Hogyan hozza létre az elme a nyelvet?, 3. fejezet: A mentális nyelv, 13. fejezet: Az elme tervezete. Typotex, Budapest, 54–81., 413–439. (Fordította Bocz András.)
Searle, John R, 2009. Beszédaktusok, 1.4–2.4, 3. rész. Gondolat, Budapest, 28–46., 67–87. (Fordította Bárány Tibor.)
Wilson, Deirdre – Sperber, Dan, 1992/2006. A verbális iróniáról. Helikon, 4, 351–372. (Fordította Bezeczky Gábor.)
Wilson, Deidre – Sperber, Dan, 2004/2006. Relevanciaelmélet. Helikon, 4, 294–336. (Fordította Bárány Tibor.)
Ajánlott olvasmányok
Chomsky, Noam, 1974. Újabb adalékok a velünkszületett eszmék elméletéhez. In: Papp Mária (szerk.): A nyelv keletkezése. Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 85–97.
Putnam, Hilary, 1974. A „velünkszületett eszmék” hipotézise és a nyelvészet magyarázó modelljei. In: Papp Mária (szerk.): A nyelv keletkezése. Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 97–111.
Forrai Gábor, 2005. A jelek tana. Locke ismeretelmélete és metafizikája, ötödik rész: A nyelv filozófiája. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 127–149.
Szabó Gendler Zoltán (szerk.), 2005. Semantics versus pragmatics. Oxford University Press.
John R. Searle, 1968. Austin on locutionary and illocutionary acts. The Philosophical Review, 77, 405–424.
John R. Searle, 1979. Expression and meaning. Cambridge University Press.
Kent Bach – Robert M. Harnish, 1979. Linguistic communication and speech acts. The MIT Press, Cambridge MA.
Wilson, Deirdre – Sperber, Dan, 2012. Meaning and relevance. Cambridge University Press.
Currie, Gregory, 2006. Why irony is pretence. In S. Nichols (szerk.), The architecture of the imagination. Oxford University Press. 111–133.
A tantárgy oktatásának módja
előadás + gyakorlat
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.717 hétfő 11:00-12:00, csütörtök 11:00-12:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
Az aláírás megszerzésének feltétele 70–70%-os részvétel az elméleti és a gyakorlati órákon
.
A jegyszerzés feltétele a két zárthelyi dolgozat megírása a félév során (melyek közül az egyik eredménye javítható/pótolható), vagy három elfogadott response paper a félév első blokkjának anyagából és öt elfogadott response paper a félév második blokkjának anyagából. (A hallgató a félév mindkét blokkja esetén megválaszthatja, hogy zárthelyi dolgozat megírása vagy response paperek leadása révén kíván részt venni a közös munkában.) Amennyiben valamelyik feltétel nem teljesül, a hallgató nem adhat le vizsgadolgozatot és nem vehet részt szóbeli vizsgán.
A response paperek az adott óra kötelező szakirodalmára kritikai észrevételekkel reflektáló rövid esszék (terjedelem: maximum 3000 leütés; felépítés: rövid kérdés, amelyre a hallgató értelmezése szerint az olvasott szöveg választ keres + a válasz strukturált ismertetése), amelyeket legkésőbb az órát megelőző szerda este 10-ig kell feltölteni a kurzus moodle-oldalára. A félév első blokkjának anyagából (3–5. hét) mindhárom óra szakirodalmához szükséges repsponse papert készíteni, a félév második blokkjának anyagából (8–15. hét) viszont a hallgató kiválaszthatja azt az öt olvasmányt, amelyhez response papert ír. A késve leadott response papereket az oktató nem értékeli. A kötelező nyolc (három plusz öt) response papernél többet is le lehet adni.
A hallgató választhat, hogy milyen formában szeretne vizsgázni: leadhat szemináriumi dolgozatot (írásbeli vizsga) vagy részt vehet szóbeli vizsgán.
Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga): 15 ezer leütés. A dolgozat elkészítését egy részletes vázlat bemutatása előzi meg. A vázlat tartalmazza a dolgozat rövid (10–15 soros) ismertetését, 5–10 pontból álló tematikus vázlatát és a feldolgozott szakirodalom előzetes listáját. A vázlat leadási határideje május 12., este 8 óra. Ha a hallgató 2019. június 1-ig leadja dolgozatának előzetes változatát, akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.) A szemináriumi dolgozat végleges változatát legkésőbb a vizsga napját megelőző nap este 8 óráig kell leadni. A késés (a vázlat és a dolgozat esetében is) a dolgozatra szerezhető 50 pontból napi 10%, azaz 5 pont levonással jár.
Szóbeli vizsga: a vizsga két részből áll. Az első részben a hallgatók a félév első blokkja során elsajátított ismeretek segítségül hívásával részletesen elemzik az alábbi kötetek egy-egy (az oktató által kiválasztott) rövid írását:
A vizsga második részében a hallgatók a félév második blokkja során elsajátított elemzési technikák segítségével részletesen elemeznek egy konkrét társalgási folyamatot (vagy annak egy részletét), amelynek írásbeli vagy mozgóképes dokumentációját az oktató a helyszínen a hallgatók rendelkezésére bocsátja.
A szemináriumi munka az órai diszkussziókban való aktív és rendszeres részvételt jelenti. A puszta jelenlét önmagában nem elegendő a szemináriumi munkában való részvétel sikeres teljesítéséhez. Kiemelkedően színvonalas szemináriumi munkáért a hallgató maximum 5 plusz pontot kaphat.
Értékelési szempontok
A response papereket szerda este 10 óráig kell feltölteni a kurzus moodle oldalára. Értékelési szempontok:
A zárthelyi dolgozatok az olvasott szövegek és az előadáson elhangzottak megértését mérik fel.
A vizsgadolgozatnak a Szociológia és Kommunikáció Tanszék dolgozati elvárásaival összhangban kell lenni (vö. Útmutató: http://szoc.bme.hu/images/pdf/Dolgozat_utmutato_2.pdf). A dolgozatok értékelése követi a projektfeladatok és a szakdolgozatok értékelési szempontjait. Plagizált dolgozat automatikusan elégtelen érdemjegyet von maga után.
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Bárány Tibor | egyetemi adjunktus | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok