Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP I. Tantárgyleírás Regionális politika Regional policy A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A tárgy célja a társadalmi, gazdasági és környezeti problémák területi dimenzióinak együttes átfogó értékelésére való felkészítés, a jelenségek és a törvényszerűségek szétválasztása, elméleti megalapozási kísérletek, modellek bemutatása. A területi problémák megoldásának keresése a tudatos tervezés eszközeivel. A területiség kezelésének változása kormányzati szinten és az önkormányzati rendszerben, az intézményes megoldások áttekintése. A hazai területfejlesztés és az úniós kohéziós politika kapcsolatának, eszköz- és intézményrendszerének áttekintése. A nemzeti fejlesztési tervek felépítésének megismerése, a tartósan fennmaradó elvek és rendszerek elsajátítása, a közösségi és nemzeti érdekek konfliktusának feloldási lehetőségei a gyakorlati alkalmazás során. A tárgyszerű ismeretek mellett a gyakorlati problémamegoldás megalapozása kistérségi, regionális és nemzeti szinten.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43M300
2018/19 v 2/0 3 magyar ? Szaló Péter, tudományos munkatárs
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
szerda 14:15-15:45 | heti témakörök |
2019.02.06 | A regionális politika kialakulása. A területi folyamatok. Gyak: Csoportbeosztás, a feldolgozandó kistérség, téma és prezentációs időpont kiválasztása |
2019.02.13 | A regionális tervezést megalapozó fontosabb elméletek. Sikeres alkalmazás: a Szingapúr modell. |
2019.02.20 | A kohéziós politika, a területfejlesztés és a településrendezés fogalmi rendszere, célok és feladatok Gyak: adatgyűjtés, feldolgozás konzultáció |
2019.02.27 | Az államigazgatás és az önkormányzati rendszer feladatai, a területbeosztás rendszere. |
2019.03.06 | Nemzeti területfejlesztési politika 1990-2006 között |
2019.03.13 | A területfejlesztés központi és térségi intézményei területfejlesztési feladat- és hatásköre. A települési és a megyei önkormányzatok feladatai |
2019.03.20 oktatási szünet | RFT, TFT, Régiós felosztás, kedvezményezetti besorolás Az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció |
2019.03.27 | A területrendezés Magyarországon. Az ország és a kiemelt térségek területrendezési tervei |
2019.04.03 | Tavaszi szünet |
2019.04.10 | Az Európai Únió kohéziós politikája, elvei, célrendszere, működése és intézményei. |
2019.04.17 | Kari sportnap |
2019.04.24 | Az I. és a II. Nemzeti Fejlesztési Terv és operatív programjai. Értékelés és monitoring Gyak: prezentáció beadás |
2019.05.01 oktatási szünet | A 2014-20 közötti programozási periódus cél és eszközrendszere és beavatkozási logikája. A partnerségi megállapodás és az operatív programok tartalma, a végrehajtó intézményrendszer. Gyak: prezentáció értékelés |
2019.05.08 | A Területi Operatív Program szerkezete, tervezése és végrehajtása. A Közép- Magyarországi Régió Operatív programja sajátosságai. Gyak: prezentáció pótlás |
2019.05.15 | A Lipcsei Charta a fenntartható városfejlesztésről. A településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezés hazai rendszere Gyak: felkészülés a vizsgára |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.710 hétfő 14:30-16:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
- 5 kreditese hallgatóknak egy kistérség valamely (gazdasági, infrastrukturális, társadalmi vagy környezeti) szektora helyzetének értékelése, prezentáció készítése
- az órákon való részvétel min. 75 %-ban
- vizsga
Értékelési szempontok
A jegy komponensei: | % |
kistérségi elemzés (5 kredit) | 20 % |
jelenlét | 10 % |
szóbeli vizsga (5 kredit) | 70 % |
Értékelés
96-100% | jeles (5) | Excellent [A] |
86-96% | jeles (5) | Very Good [B] |
76-85% | jó (4) | Good [C] |
61-75% | közepes (3) | Satisfactory [D] |
50-60% | elégséges (2) | Pass [E] |
0-49% | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
- Területfejlesztés fogalomkészletének ismerete
- A fejlesztéspolitika és a területfejlesztés viszonyának ismerete
- A területfejlesztés és rendezés intézményrendszerének és működésének ismerete
- A területfejlesztési tervezés módszertanának ismerete
Képesség
- Képes értékelni a társadalom területi jellemzőinek változását
- Képes a gyakorlatban, az önkormányzati és kormányzati munkában is alkalmazni az elméleti ismereteket
- Képes együttműködni az egyes szakterületek képviselőivel, összehangolni a különféle elképzeléseket
Attitűd
- Önálló, érett személyiségként képessé válni az értékválasztásra
- Önálló döntések vállalása
Önállóság és felelősség
- Nyitottság a területi társadalmi problémákra
- A szolidaritás elve alapján a hátrányos helyzetű térségek felvállalása
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 30% |
írásos tananyag elsajátítása | 20% |
felkészülés a számonkérésre | 30% |
elemző tanulmány megírása (írásbeli vizsga) | 20% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Kocsis János Balázs | egyetemi docens | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok