Regionális politika

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Regionális politika

Regional policy

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43M300 2018/19v2/03magyar?

 

A tantárgy oktatója

Szaló Péter, tudományos munkatárs
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A tárgy célja a társadalmi, gazdasági és környezeti problémák területi dimenzióinak együttes átfogó értékelésére való felkészítés, a jelenségek és a törvényszerűségek szétválasztása, elméleti megalapozási kísérletek, modellek bemutatása. A területi problémák megoldásának keresése a tudatos tervezés eszközeivel. A területiség kezelésének változása kormányzati szinten és az önkormányzati rendszerben, az intézményes megoldások áttekintése. A hazai területfejlesztés és az úniós kohéziós politika kapcsolatának, eszköz- és intézményrendszerének áttekintése. A nemzeti fejlesztési tervek felépítésének megismerése, a tartósan fennmaradó elvek és rendszerek elsajátítása, a közösségi és nemzeti érdekek konfliktusának feloldási lehetőségei a gyakorlati alkalmazás során. A tárgyszerű ismeretek mellett a gyakorlati problémamegoldás megalapozása kistérségi, regionális és nemzeti szinten.

 

A tantárgy témakörei

szerda
14:15-15:45
heti témakörök
2019.02.06

A regionális politika kialakulása. A területi folyamatok.

Gyak: Csoportbeosztás, a feldolgozandó kistérség, téma és prezentációs időpont kiválasztása

2019.02.13

A regionális tervezést megalapozó fontosabb elméletek. Sikeres alkalmazás: a Szingapúr modell.

2019.02.20

A kohéziós politika, a területfejlesztés és a településrendezés fogalmi rendszere, célok és feladatok

Gyak: adatgyűjtés, feldolgozás konzultáció

2019.02.27

Az államigazgatás és az önkormányzati rendszer feladatai, a területbeosztás rendszere.

2019.03.06

Nemzeti területfejlesztési politika 1990-2006 között

2019.03.13

A területfejlesztés központi és térségi intézményei területfejlesztési feladat- és hatásköre. A települési és a megyei önkormányzatok feladatai

2019.03.20
oktatási szünet

RFT, TFT, Régiós felosztás, kedvezményezetti besorolás

Az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció

2019.03.27

A területrendezés Magyarországon. Az ország és a kiemelt térségek területrendezési tervei

2019.04.03

Tavaszi szünet

2019.04.10

Az Európai Únió kohéziós politikája, elvei, célrendszere, működése és intézményei.

2019.04.17

Kari sportnap

2019.04.24

Az I. és a II. Nemzeti Fejlesztési Terv és operatív programjai. Értékelés és monitoring

Gyak: prezentáció beadás

2019.05.01
oktatási szünet

A 2014-20 közötti programozási periódus cél és eszközrendszere és beavatkozási logikája.

A partnerségi megállapodás és az operatív programok tartalma, a végrehajtó intézményrendszer.

Gyak: prezentáció értékelés

2019.05.08

A Területi Operatív Program szerkezete, tervezése és végrehajtása. A Közép- Magyarországi Régió Operatív programja sajátosságai.

Gyak: prezentáció pótlás

2019.05.15

A Lipcsei Charta a fenntartható városfejlesztésről. A településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezés hazai rendszere

Gyak: felkészülés a vizsgára

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.710 hétfő 14:30-16:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    • 5 kreditese hallgatóknak egy kistérség valamely (gazdasági, infrastrukturális, társadalmi vagy környezeti) szektora helyzetének értékelése, prezentáció készítése
    • az órákon való részvétel min. 75 %-ban
    • vizsga

     

    Értékelési szempontok

    A jegy komponensei: %
         kistérségi elemzés (5 kredit)      20 %
         jelenlét 10 %
         szóbeli vizsga (5 kredit) 70 %

     

    Értékelés

    96-100%jeles (5) Excellent [A]
    86-96%jeles (5) Very Good [B]
    76-85%jó (4) Good [C]
    61-75%közepes (3) Satisfactory [D]
    50-60%elégséges (2) Pass [E]
    0-49%elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Területfejlesztés fogalomkészletének ismerete
    • A fejlesztéspolitika és a területfejlesztés viszonyának ismerete
    • A területfejlesztés és rendezés intézményrendszerének és működésének ismerete
    • A területfejlesztési tervezés módszertanának ismerete

    Képesség

    • Képes értékelni a társadalom területi jellemzőinek változását
    • Képes a gyakorlatban, az önkormányzati és kormányzati munkában is alkalmazni az elméleti ismereteket
    • Képes együttműködni az egyes szakterületek képviselőivel, összehangolni a különféle elképzeléseket

    Attitűd

    • Önálló, érett személyiségként képessé válni az értékválasztásra
    • Önálló döntések vállalása

    Önállóság és felelősség

    • Nyitottság a területi társadalmi problémákra
    • A szolidaritás elve alapján a hátrányos helyzetű térségek felvállalása

     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra30%
    írásos tananyag elsajátítása20%
    felkészülés a számonkérésre30%
    elemző tanulmány megírása (írásbeli vizsga)20%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Kocsis János Balázsegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok

    2017/18 tavasz
    2018/19 tavasz