Reklámszociológia

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Reklámszociológia

Sociology of Advertising

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT439767 2018/19Vf2/02magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Kovács Levente, vendégelőadó
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Berta László, vendégelőadó
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A kurzus célkitűzése, hogy ismereteket adjon a reklámkommunikációról, mint a társadalmi kommunikáció egyik sajátos formájáról. A kurzuson a hallgatók betekintést kapnak a reklámok társadalmi szerepéről, készítési sajátosságaikról, médiaválasztásról, kreatív tervezés néhány módszeréről. A jelentkezők megismerkednek a reklámok történelmével, természetével, fogadtatásukkal, hatásukkal, valamint hatékonyságuk néhány vizsgálati technikájával. Betekintést nyernek az egyes médiumok sajátosságaiba. A kurzus olyan kérdésekre keres (és talál) válaszokat, mint például: hogyan készül a reklám? Milyen törvényszerűségeket célszerű figyelembe venni? Milyen lépésekből tevődik össze a reklámkészítés? Hogyan épül fel egy reklámkampány? Hogyan lehet a hatékonyságát, hatását ellenőrizni? Milyen technikai feltételeknek kell eleget tennie?

 

A tantárgy témakörei

kedd
17:15-18:45
szerda
14:15-15:45
heti témakörök
2019.02.052019.02.06

A probléma felvetése: Mi a reklám?
Az ipari társadalomtól a fogyasztói társadalomig. A fogyasztás helye és szerepe a
gazdaság, az egyén, a közösség életében. A reklám és márkázás hatása a
fogyasztóra. "Informational" vs. "transformational" reklám. Értelmezések,
definíciók, kételyek. (KL)

2019.02.122019.02.13

A fogyasztás szociológiája
A manipuláció teóriája (Jean Baudrillard és a "realisation problem"; Theodor
Adorno és a "culture industry". Vance Packard és a Rejtett rábeszélők. A
fogyasztás mint a boldogsághoz vezető út: az Amerikai Álom vs. Kelet Európai
Álom. Fogyasztok, tehát vagyok? (KL)

2019.02.192019.02.20

A fogyasztói társadalom új embertípusa
David Riesman és a Magányos tömeg karaktertípusai (a tradíciótól, belülről és
kívülről irányított ember). William Whyte és a szervezeti ember (organization
man). Kenneth Galbraith és az "affluent society". A reklámszakember
archetípusa avagy A szürke öltönyös férfi - The Man in the Gray Flannel Suit.
(BL)

2019.02.262019.02.27

A reklámszakma gyökerei
„Kígyóolajat vegyenek!” Az ős-reklámügynökség és a hirdetési ügynökök. A
modern reklámügynökség megszületése. Volney B. Palmertől – James Walter
Thompsonig. Az ügynökségi modell és annak szövevényes működése. A
reklámszakma "Bermuda-háromszöge". (BL)

2019.03.052019.03.06

A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői
P.T. Barnum és az "Egress" – John Caples és Claude C. Hopkins – John Kennedy
és Albert Lasker – Leo Burnett és a "Chicagói Iskola" – Rosser Reeves és a USP –
David Ogilvy és a márkaszemélyiség megszületése (KL)

2019.03.122019.03.13

A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása
A kreatívforradalom: Bill Bernbach és a DDB. A kreativitás új sztenderdje: a
Volkswagen és az Avis kampányok. George Lois és a PKL. Mary Well Lawrence.
Carl Ally és Jerry Della Femina. (BL)

2019.03.19
oktatási szünet
2019.03.20
oktatási szünet

--

2019.03.262019.03.27

A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok
Az európai reklám fejlődése. A brit kreatívforradalmárok: CDP, Saatchitestvérek,
David Abbott. (KL)

2019.04.022019.04.03

Howard Gossage
A 20. század legnagyobb reklámszakembere. Marshall McLuhan felfedezője. A
kommunikátor, a filosz, a kultúraszervező, a teoretikus (A róla készült
dokumentumfilm vetítésével egybekötött előadás) (KL)

2019.04.092019.04.10

A döntésgyár
Viselkedéstudomány a reklám „szolgálatában”. Miként használják a reklámban
pszichológiát az emberek és döntéseik manipulálására. A közösségi megerősítés
és a negatív közösségi megerősítés, a fizetés fájdalma és az ár relativitása, a
túlzott önbizalom és további viselkedési torzítások. (BL)

2019.04.162019.04.17

A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai
Volkswagen bogár – Think Small; Avis vs. Herz; Guinness; Playstation; Flat Eric
(Levi's); Absolut Vodka; The Economist; Subservient Chicken, Moldy Whopper
(Burger King); Volvo -- etc. (BL)

2019.04.232019.04.24

A reklámszakma 50 árnyalata
A corporate holdingok. Mivé alakult a szürke öltöny? A mai reklámszakember
helye, szerepe, jövőképe. Hová halad az iparág? A „brand purpose” értelme és
értelmetlensége. Steve Harrison és a reklámügynökségek világmegváltó
törekvései. Byron Sharp marketingforradalma („evidence-based mareting”) (KL)

2019.04.302019.05.01
oktatási szünet

Új világ hajnalán
Digitális reklám korszaka. Új eszközök, felületek, új típusú fogyasztók,
magatartások. A content és a user. (User-generated content) Az online tér
bugyrai: Bob Hoffman kritikai magatartása. A közösségi média és az online
reklámok működésének illúziói. (BL)

2019.05.072019.05.08

Számonkérés

2019.05.142019.05.15

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    Kovács Levente: (előzetes email-egyeztetés alapján)

    :

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    a számonkérés online felületen történik, esetleg egy írásbeli
    dolgozat elkészítése az ára

     

    Értékelési szempontok

     

    Értékelés

    jeles (5) Excellent [A]
    jeles (5) Very Good [B]
    jó (4) Good [C]
    közepes (3) Satisfactory [D]
    elégséges (2) Pass [E]
    elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Ismeri a reklám világában fellelhető szabályszerűségek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
    • ismeri a reklámtevékenységek mélyében meghúzódó befolyásolási mechanizmusokat,
    • ismeri a különböző reklámtípusokat, reklámtechnikákat.

    Képesség

    • Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
    • képes megérteni és használni a reklámszociológiával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
    • képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a reklámszociológia által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
    • képes használni kreativitását.

    Attitűd

    • Nyitott a reklámszociológia által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
    • együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
    • folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.

    Önállóság és felelősség

    • Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
    • egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Szabó Leventeegyetemi adjunktus BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok

    2017/18 ősz
    2017/18 tavasz
    2018/19 ősz
    2018/19 tavasz