Nyomtatás
Társadalmi tabuk és kommunikáció

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Társadalmi tabuk és kommunikáció

Social Taboos and Communication

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43V201 2018/19KVf2/03magyar1/1

 

A tantárgy oktatója

Rajkó Andrea, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat különböző tabukon - vagy tabuknak vélt jelenségeken - keresztül olyan kommunikációs tematikákba és színterekbe, amelyek ugyan aktívan jelen vannak a mindennapi diskurzusban (kisebbség, politika, szubkultúrák, hatalom, szexualitás, gyász stb.), de az ezekkel kapcsolatos társadalmi normák és kommunikációs stratégiák meglehetősen divergensek, sokszor feszültséget teremtenek, például nem beszélhetünk róluk, nem nézhetjük, nem hallhatjuk. Ha ezekről a témákról nyilvános diskurzusokat/együtt-gondolkodást kezdeményezünk – akár intézményi kurzus keretében -, akkor a hallgatók megtapasztalhatják a kommunikáció értő elemzésének hasznosságát, valamint pozitív következményeit olyan jelenségekkel kapcsolatban, amelyekre egyéni tabudiskurzus metódusokat alakítanak ki, így nem, vagy nagyon körülményesen indíthatnak párbeszédet. Az órákon a különböző típusú társadalmi/kommunikációs aktusokat (például szokások, félreértések, szankcióktól való félelem, feltételezések, pletykák, emberi játszmák), mint közléseket vizsgáljuk, és megfigyeljük, hogy azok a jelentésrétegek, amelyek az analízis során előbukkannak – test, betegség, kapcsolati tabuk, devianciák stb. -  a mindennapi világunk megértését hogyan befolyásolhatják.

 

A tantárgy témakörei

kedd
16:15-17:45
heti témakörök
2019.02.05

A tabu jelenléte a társadalomban

A kurzus teljesítésével kapcsolatos feltételek/információk ismertetése

2019.02.12

Tabutipológiák/Milyen tabukat ismerünk?

2019.02.19

Társadalmi problémák kommunikációs aspektusai

2019.02.26

Megdöntött és visszavágyott tabuk

2019.03.05

Tabu és interkulturalitás

2019.03.12

ZH. 1. A dolgozat az első hat (1–5.) órán elhangzottakat kéri számon teszt formájában. A felkészülést az órai jegyzetek valamint az órák után kiadott diasorok és a szakirodalom segítik.

2019.03.19
oktatási szünet

TAVASZI SZÜNET

2019.03.26

Tabu a képzőművészetben – vizuális tabuk

2019.04.02

A test tabuja I. – Szexualitás

2019.04.09

A test tabuja II. - Születés, halál, erőszak

2019.04.16

Kisebbségek, politika, vallás

2019.04.23

Tabusértés – Tabudöntés

2019.04.30

A tabuval/tabutémákkal kapcsolatos kommunikációs aspektusok, lehetőségek áttekintése

2019.05.07

ZH. 2. A dolgozat a második hat (8–13.) órán elhangzottakat kéri számon teszt formájában. A felkészülést az órai jegyzetek valamint az órák után kiadott diasorok és a szakirodalom segítik.

2019.05.14

PÓT ZH.

 

Irodalom

      A kurzus tananyaga elsősorban az előadáson elhangzottak, amelyekről a hallgatók összefoglaló ppt-t kapnak

       

      Jegyzet, tankönyv, felhasználható szakirodalom:

       

      • Angelusz R. [2000]: A láthatatlanság görbe tükrei. Új Mandátum Kiadó, Budapest. 2009/4. pp. 7–24.
      • Berger, P. L. – Luckmann, Th. [1998]: A valóság társadalmi felépítése. Tomka M. Jószöveg Műhely, Budapest.
      • Borgos A. – Kender A. – Csabai M. – Erős F. – Szili K. [2002]: Testbe ágyazott ideálok. Diskurzusok az ideális, a természetes, a mesterséges és az elutasított testről. Pszichológia, 22. p. 407–436.
      • Foucault, M. [1999]: A szexualitás története I. – A tudás akarása. Ádám P. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest.
      • Freud, S. [1990]: Totem és tabu. Ford. Pártos Z. Göncöl Kiadó, Budapest.
      • Hárdi I. [2006]: Az agresszió képi kifejezése. Magyar Tudomány, 1. Az űrlap teteje 12.
      • Kapitány Á. – Kapitány G. [2013]: Látható és láthatatlan világok. Typotex, Budapest
      • Rajkó A. [2015]: A normasértő öltözködés szuggesztív kommunikációs hatása. In: Dúll Andrea-Varga Kata (szerk.): Szuggesztív környezeti kommunikáció. L'Harmattan, Budapest. –pp. 212-229
      • Szvetelszky Zs. [2017]: Rejtett szervezetek. A munkahelyi titok dinamikája. Typotex, Budapest
      • Takács J. [2011]: Homofóbia Magyarországon. L’Harmattan Kiadó, Budapest.

       

       

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    A sikertelen zárthelyi pótlására lehetőséget biztosítunk a 15. héten az előadás helyszínén és időpontjában. A kettőből egy zárthelyi pótolható. Egy zárthelyi javító jellegű újraírására is lehetőség nyílik, a pót zárthelyi dolgozat eredménye a korábbit minden esetben felülírja.

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.711 kedd 08:00-10:00

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    • mindkét zh megírása, továbbá
    • a félévközi és a félév végi zh-k pontszámainak egyenkénti legalább elégséges szintű abszolválása (a szerezhető pontok 50%.) Ennek hiányában a „Elégtelen" bejegyzés kerül a Neptunba. A zárthelyik egyforma, 50–50%-os súllyal kerülnek beszámításra a félévközi jegy megállapításakor.

     

    Értékelési szempontok

    A zárthelyi dolgozatok az olvasott szövegek és az előadáson elhangzottak megértését mérik fel.

     

    Értékelés

    95-100%jeles (5) Excellent [A]
    90-94%jeles (5) Very Good [B]
    80-89%jó (4) Good [C]
    60-79%közepes (3) Satisfactory [D]
    50-59%elégséges (2) Pass [E]
    0-49%elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.
    • Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, politika, tudomány, művészet, moralitás, vallás, nyelv, jog normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
    • Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
    • Érti és átlátja a társadalmi érdekérvényesítés csatornáit, az érdekütköztetés fórumait és a döntések befolyásolásának legális és etikus módszereit

    Képesség

    • Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
    • Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a szociokulturális környezetet interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni, és képes arra, hogy a szakterületre jellemző megismerési felkészültségeket szakszerűen alkalmazza.
    • Képes szakterülete ismereteit alkalmazni a problémák és konfliktusok felismerésére, és hatékonyan közre is tud működni ezek megoldási javaslatainak kidolgozásában és megoldásában.
    • Képes hiányosan rendelkezésre álló adatok esetében is helytálló és korrekt véleményt vagy bírálatot megfogalmazni, döntést hozni, és az ebből adódó következtéseket szakmai és nem szakmai közönség számára érthetően kommunikálni.
    • Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.

    Attitűd

    • Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
    • Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
    • Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét és felvállalja ezen értékek képviseletét.
    • Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.
    • Elkötelezett a társadalmi egyenlőség, az élet minden területén érvényes demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett és véleményét a megfelelő formában meg is tudja fogalmazni.
    • Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.

    Önállóság és felelősség

    • Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét, és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.
    • Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra30%
    félévközi készülés órákra10%
    felkészülés zárthelyire20%
    írásos tananyag elsajátítása20%
    felkészülés a számonkérésre20%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Rajkó Andreaegyetemi adjunktus BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok