Nyomtatás
Társadalomtudományi kutatásmódszertan

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

kommunikáció és médiatudományi alapképzés

 

I. Tantárgyleírás

 

Társadalomtudományi kutatásmódszertan

Research methodology

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A204 2018/19Kf4/05magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Székely Levente, óradó oktató
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A tantárgy célja megismertetni a kurzus hallgatóival a társadalomtudományos megismerés különböző megközelítéseit, az egyes módszerek alkalmazhatóságának kritériumait, gyakorlati példák bemutatásával. A kurzuson foglalkozunk a kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégia specifikumaival, a leggyakrabban alkalmazott empirikus módszerek (a kérdőív, az interjú, a fókuszcsoport, a megfigyelés, a tartalomelemzés) sajátélmény szinten történő kipróbálásával és kutatási részkérdéseknél való alkalmazásával. A kutatási elvek és technikák elméleti kérdéseinek megismerése mellett a kurzus arra is hangsúlyt fektet, hogy a hallgatók képesek legyenek a későbbiekben kutatási beszámolók kritikus feldolgozására, illetve önálló kutatások megtervezésére és lebonyolítására.


A kurzus fontos célkitűzése, hogy a kutatás folyamatát a hallgatók a szakmai folyamat szerves részeként kezeljék. Ennek megfelelően a hallgatók elsajátíthatják a kutatás mint projekt összes fontosabb állomásának, elemének megtervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges készségeket.

 

A tantárgy témakörei

kedd
08:15-11:45
heti témakörök
2019.02.05

A kurzushoz kapcsolódó információk megbeszélése

A tudományos munka sajátosságai Csoportalkotás. A tudományos munka és a kutatás mint módszeres eljárás.

2019.02.12

A társadalomtudományi kutatás folyamata és tervezése, az adatgyűjtés alapvető módszerei, etika

Csoportalkotás véglegesítése. Információ az első csoportmunkáról. A megfigyelés módszerének gyakorlati kérdései.

2019.02.19

A társadalomtudományi kutatás alapkérdései: konceptualizálás, operacionalizálás, mérés; érvényesség, megbízhatóság

1. csoportos munka beszámolója: Egy kutatás elemzése és bemutatása

2019.02.26

Kvalitatív kutatási módszerek I.: Fókuszcsoport, tartalomelemzés

1. csoportos munka beszámolója: Egy kutatás elemzése és bemutatása

2019.03.05

Kvalitatív kutatási módszerek II.: Interjú és interjúelemzés

Az interjúkészítés és interjúelemzés gyakorlati kérdései

2019.03.12

Kvantitatív kutatási módszerek I.: a survey jellegű módszerek alkalmazásának területei

2. csoportos munka beszámolója A csoportos kutatás célja és tervezett menete

2019.03.19
oktatási szünet

Kvantitatív kutatási módszerek II.: index, skála, tipológia

2. csoportos munka beszámolója A csoportos kutatás célja és tervezett menete

2019.03.26

Zárthelyi dolgozat

Csoportos kutatások elvégzése és konzultáció

2019.04.02

Tavaszi szünet

2019.04.09

Ritkábban alkalmazott módszerek

Csoportos kutatások elvégzése és konzultáció

2019.04.16

Ritkábban alkalmazott módszerek

Csoportos kutatások elvégzése és konzultáció

2019.04.23

Csoportfeladatok beszámolója

2019.04.30

-

2019.05.07

Csoportfeladatok beszámolója

2019.05.14

Csoportfeladatok beszámolója

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    kedd 14:00-15:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    Egyéni feladatok, egyéni értékeléssel (40%)

    • Írásbeli zárthelyi dolgozat megírása a 8. heti előadás időpontjában. A számonkérés az egyes előadások témáihoz megadott tankönyvi fejezetek önálló feldolgozásán, valamint az előadásokon elhangzottak elsajátításán alapul. Az írásbeli dolgozat jellegéről az előadáson kapnak tájékoztatást a Hallgatók. Az írásbeli dolgozat megírásával maximálisan 40 pont szerezhető, legalább 50% (20 pont) elérése szükséges a tárgy teljesítéséhez.

    Csoportos feladatok, csoportos értékeléssel (60%)

    • Egy kutatási tanulmány elemző feldolgozása, kiértékelése és bemutatása. Az írásbeli összegzés feltöltésének határideje 2017-02-20. A szóbeli bemutatók időpontja a 3. és 4. heti szeminárium. A feladat a tantárgyi követelmények 10%-át teszi ki, elvégzése szükséges a tárgy teljesítéséhez.
    • A csoportos kutatás céljának és tervezett menetének a bemutatása. A csoportoknak el kell készíteniük egy írásos absztraktot 2017-03-13, amelyben részletezik a tervezett kutatásuk célját, módszereit és lebonyolításának körülményeit. A kutatás tervezetét a 6. és 7. heti szemináriumon prezentálják a csoportok 20-30 percben, ezt követően a jelenlévő Hallgatók és a gyakorlatvezető kérdésekkel, megjegyzésekkel, javaslatokkal reagálnak a kutatási tervre. Az egyes részfeladatokhoz tartozó követelményekről az oktató részletes útmutatást ad. A feladat a tantárgyi követelmények 10%-át teszi ki, elvégzése szükséges a tárgy teljesítéséhez.
    • A csoportos kutatás elvégzése és bemutatása. A kutatócsoportoknak a kurzus során kidolgozott témában csoportos kutatást kell készíteniük, amit a 12-14. heti szeminárium valamelyikén bemutatnak (20%, 20 pont), és egy írásbeli beszámolóban összegeznek (20%, 20 pont) legkésőbb 2017-05-09-ig. A 8-11. héti előadások időpontjában a szemináriumokon túl az előadások időpontjában a gyakorlatvezetők lehetőséget biztosítanak a csoportos kutatásokkal kapcsolatos konzultációra. Ezek célja a tervezett kutatás részleteinek, dilemmáinak megbeszélése. Legalább egy konzultáción kötelező a részvétel. A prezentáció és az írásbeli dolgozat tartalmi-formai kritériumairól, értékelési szempontjairól a Hallgatók részletes információkat kapnak az előadásokon.

    Az órákon a részvétel kötelező, legfeljebb három hiányzás megengedett.

     

    Értékelési szempontok

    A félévi jegy komponensei: %
    ZH 40 %
    1 csoportos munka 10 %
    2 csoportos munka
        prezentáció (projekt)
        írásbeli beszámoló
    10 % 20 % 20 %

     

    Értékelés

    96-100%jeles (5) Excellent [A]
    86-95%jeles (5) Very Good [B]
    74-85%jó (4) Good [C]
    62-73%közepes (3) Satisfactory [D]
    50-61%elégséges (2) Pass [E]
    0-49%elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás


    Képesség


    Attitűd


    Önállóság és felelősség


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra40%
    felkészülés zárthelyire30%
    felkészülés a számonkérésre20%
    kutatási beszámolók elkészítése10%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Janky Béla Árpádegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok