Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Vizuális kommunikáció Visual Communication A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus célja a vizuális környezet kommunikatív aspektusainak tudatosítása a hallgatókban, annak elősegítése, hogy a hallgatók felkészülten értelmezzenek vizuális jelenségeket, magabiztosan állítsanak össze vagy tervezzenek meg vizuális tartalmakat. Bár a hangsúly a képi kommunikáción van, a félév során a tárgyakkal és a terekkel, terekben való kommunikáció is többször szóba kerül. A képi kommunikációt részben konkrét médiumoktól függetlenül vizsgáljuk, de a félév második felében egyes médiumok sajátosságaival is foglalkozunk. A központi kérdés az elméleti problémák tárgyalása, a példák elemzése és a gyakorlati feladatok megoldása során egyaránt az, hogy mi a kapcsolat a kommunikatív tartalom és a megformálás között, illetve mi befolyásolja, árnyalja ezt a kapcsolatot az adott társadalmi-kulturális kontextusban. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A208
2018/19 K v 4/0 5 magyar 1/2 Jász Borbála, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
hétfő 14:15-17:45 | heti témakörök |
2019.02.04 | Bevezetés: A félév menete, feladatok, a teljesítés feltételeinek megbeszélése Esztétikai funkció, megismerés, funkcionalitás Kepes, Gy. „Művészet és tudomány” (Kepes, 1979b., Ponticulus Hungaricus, 2000. és 2014., online: http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/kepes.html) |
2019.02.11 | Látás és vizuális környezet
|
2019.02.18 | Tárgyak
|
2019.02.25 | Terek Holahan, C. J. „A személyes tér” (Dúll – Kovács, 1998, 141-169.) |
2019.03.04 | Képek
|
2019.03.11 |
Prezentációk, vizsgadolgozatok témáinak megbeszélése |
2019.03.18 oktatási szünet | Tavaszi szünet |
2019.03.25 | Kép és szöveg, grafika, tipográfia, információ, adat
|
2019.04.01 | Kiállításlátogatás |
2019.04.08 | Vizuális meggyőzés Lester, P. M. „Visual Persuasion” (Lester, 2014, 72-97.) |
2019.04.15 | Fotográfia
|
2019.04.22 oktatási szünet | Húsvét |
2019.04.29 | Épület és város
|
2019.05.06 | Cselekvés képekkel, tárgyakkal, terekkel
|
2019.05.13 | 2. zárthelyi dolgozat Összefoglalás, a félév lezárása A vizuális kommunikáció etikai kérdései
Prezentációk, vizsgadolgozatok témáinak megbeszélése |
Irodalom
Arnheim, R. 2004. A vizuális élmény: Az alkotó látás pszichológiája. Budapest: Aldus.
Barthes, R. 2000. Világoskamra: jegyzetek a fotográfiáról. Budapest: Európa.
Bazin, A., 1995. Mi a film? Budapest: Osiris.
Boradkar, P. 2010. Designing Things: A Critical Introduction to the Culture of Objects. Oxford, New York: Berg.
Bubik, V. (szerk.) 2013. Vizualizáció a tudománykommunikációban. Budapest: ELTE TTK.
Buchanan, R. – Margolin, V. (eds.) 1995. Discovering Design: Explorations in Design Studies. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Carroll, N. 1996. Theorizing the Moving Image. Cambridge: Cambridge University Press.
Clark, H. – Brody, D. (eds.) 2009. Design Studies: A Reader. Oxford and New York: Berg.
Crozier, R. 2001. Pszichológia és design. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Currie, G. 1995. Image and Mind: Film, Philosophy and Cognitive Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Cságoly, F. 2014. Három könyv az építészetről 1.: A szépség. Budapest: Akadémiai.
Csíkszentmihályi, M. – Rochberg-Halton, E. 2011. Tárgyaink tükrében: az vagy, amit birtokolsz. Budapest: Libri.
Danto, A. C. 1996. A közhely színeváltozása: művészetfilozófia. Budapest: Enciklopédia.
Dúll, A. – Kovács, Z. (szerk.) 1998. Környezetpszichológiai szöveggyűjtemény I. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó.
Ernyey, Gy. 2011. Design: Tervezéselmélet és termékformálás 1750-2010. Budapest: Ráday.
Gombrich, E. H. 1972. Művészet és illúzió. Budapest: Gondolat.
Gómes Cruz, E. – Lehmuskallio, A. (eds.) 2016. Digital Photography and Everyday Life: Empirical Studies on Material Visual Practices. London-New York: Routledge.
Goodman, N. 1976. Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis – Cambridge: Hackett.
Hall, E. T. 1987. Rejtett dimenziók. Budapest: Gondolat.
Heskett, J. 2002. Design: A very short introduction, Oxford and New York: Oxford University Press.
Highmore, B. 2009. The Design Culture Reader. London and New York: Routledge.
Horányi, Ö. (szerk.) 2003a. A sokarcú kép: válogatott tanulmányok a képek logikájáról. 2. módosított kiadás. Budapest: Typotex.
Horányi, Ö. (szerk.) 2003b. Kommunikáció II: a kommunikáció világa. Második, bővített és javított kiadás. Budapest: General Press.
Ivins, M. W. 2001. A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest: Enciklopédia.
Kepes, Gy. 1979a. A látás nyelve. Budapest: Gondolat.
Kepes, Gy. 1979b. A világ új képe a művészetben és a tudományban. Budapest, Corvina. A „Művészet és tudomány” című fejezete elérhető: Ponticulus Hungaricus, IV. évfolyam 5. szám, 2000. május és XVIII. évfolyam 1. szám, 2014. január.
http://members.iif.hu/visontay/ponticulus/rovatok/hidverok/kepes.html
Kibédi-Varga, Á. 1997. „A szó-és-kép viszonyok leírásának ismérvei.” In Thomka, B. (szerk.) Kép Fenomén Valóság. Budapest: Kijárat Kiadó, 300–320.
Lester, P. M. 20146. Visual Communication: Images with Messages. Boston: Wadsworth.
Lynch, K. é. n. „A város-imázs és elemei”
http://www.urb.bme.hu/segedlet/szakmernoki1/2011_12/varosepiteszetPDFesek/LocsmandiGabor20101026KevinLynch.pdf
Mag, V. é. n. „A mentális tér sajátosságai, kihívásai és problémái. (Kortárs térelméletek jellemzői)”
http://eda.eme.ro/bitstream/handle/10598/29466/EME_EM2014-3_008_MagVincze_MentalisTer.pdf?sequence=1
Smith, K. – Moriarty, S. – Barbatsis, G. – Kenney, K. (eds.) 2005. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods and Media. Mahway, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Sztompka, P. 2009. Vizuális szociológia: A fényképezés mint kutatási módszer. Budapest — Pécs: Gondolat — PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
szerda 12:15-13:45 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatok fele esetében (lefelé kerekítve, típusonként) ne vegyen igénybe pótlást. Négy alkalmat (az órák 30%-át) meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi.
Reflexiók és/vagy zárthelyi dolgozatok:
Kreatív gyakorlati feladatok, kritikák, prezentációk:
Vizsgadolgozat (írásbeli vizsga):
A vizsgadolgozat (írásbeli vizsga) terjedelme 15-20 ezer leütés. A dolgozat elkészítését egy részletes vázlat bemutatása előzi meg. A vázlat tartalmazza a dolgozat rövid (20-25 soros) ismertetését, 10-15 pontból álló tematikus vázlatát és az előzetes bibliográfiát. A vázlat leadási határideje 2018. május 16. A vázlatot az oktató e-mail címére kell elküldeni, az e-mail tárgya „vázlat” legyen. Ha a hallgató 2018. június 1-ig leadja dolgozatának előzetes változatát (e-mailben, az e-mail tárgya „előzetes változat” legyen), akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.) A vizsgadolgozat végleges változatát legkésőbb 2015. június 17-ig kell leadni (e-mailben, az e-mail tárgya „vizsgadolgozat” legyen). A késés napi 2 pont levonással jár maximum 10 pontig (maximum 20%-ig). Június 20. után az oktató már nem fogad el vizsgadolgozatot.
A vizsgadolgozat elkészítésének alternatív formája egy kreatív gyakorlati projekt és elemzés. A kreatív gyakorlati projekt lehet fotográfiai (például tematikus képsorozat elkészítése), grafikai (például egy website tervezetének elkészítése), kritikai (például 4-5 kiállításról írt kritika), illetve más, a hallgató által javasolt (és az oktató által elfogadott) projekt. A vizsgadolgozat ebben az esetben a kreatív gyakorlati projektre reflektáló kritikai elemzés. Az elemzésnek ebben az esetben is meg kell felelnie a vizsgadolgozattal szemben támasztott követelményeknek és szempontoknak, terjedelme azonban lehet rövidebb is (10-15 ezer leütés).
A vizsgadolgozat értékelésének szempontjai
A félévi jegy (vizsgajegy) kiszámításának módja
A félévi jegy komponensei: |
% |
|
Értékelés: |
|
· Reflexiók vagy zárthelyi dolgozatok |
30 % |
|
90-100%: |
jeles |
· Kreatív gyakorlati feladatok, prezentációk |
20 % |
|
80–89 %: |
jó |
· Vizsgadolgozat (írásbeli vizsga) |
50 % |
|
70-79 %: |
közepes |
|
|
|
50-69 %: |
elégséges |
|
|
|
0-49%: |
elégtelen |
Értékelési szempontok
A feldolgozott szakirodalom valamely állításának és az állítást alátámasztó gondolatmenetnek (érvelésnek) pontos és tömör ismertetése
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Bátori Zsolt | egyetemi docens | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok