Nyomtatás
Vizuális jelenségek elemzése

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

kommunikáció és médiatudományi alapképzés

 

I. Tantárgyleírás

 

Vizuális jelenségek elemzése

Analysis of visual phenomena

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A240 2018/19Kv4/05magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Fiáth Heni, egyetemi tanársegéd
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A kurzus célja az ember által alkotott vizuális környezet elemeinek értelmezése; a vizualitás és a tartalom, a kivitelezés és a kommunikálni kívánt üzenet közötti kapcsolatok feltárása, azonosítása, megértése és verbalizálása. Oktatói, közös és hallgatói egyéni elemzésekkel és azok szakirodalmi kontextusba helyezésével haladunk végig a különböző nézőpontokon és módszertanokon, és példákat keresünk az egyes témák vizuális megformálására.


 


A kurzus során tárgyalt főbb témakörök


 



  1. Médiumok különbözőségei

  2. Vizuális kifejezőeszközök

  3. Percepció

  4. Funkcionalitás

  5. Posztmodern

  6. Szimbólumok

  7. Identitás

  8. Hatalom

  9. Férfi és női nézőpontok

  10. Nemi reprezentáció

  11. Tervezői felelősség

  12. Giccs


Tabu

 

A tantárgy témakörei

kedd
08:15-11:45
heti témakörök
2019.02.05

Bemutatkozás, a félév programjának ismertetése

Bevezető elemzés

A 6 nézőpont

Chapter 6: Visual Analysis (P.M. Lester: Visual Communication)

2019.02.12

Technikai nézőpont

THE MEDIUM IS THE MESSAGE

  • McLuhan, Marshall: The medium is the message
  • Chapter 16: The More You Know The More You See (P.M. Lester: Visual Communication)

Havasmezôi Gergely: A digitális képek szerepe az online sajtószövegben (web)

2019.02.19

Technikai nézőpont

VIZUÁLIS KIFEJEZŐESZKÖZÖK

  • Chapter 2: Visual Cues (P.M. Lester: Visual Communication)
  • Judith Williamson: Reklámmunka (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 122-146)
  • Roland Barthes: A kép retorikája (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 109-121)
  • Ernst Gombrich: Képi útmutatások (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 199-213)
  • Galántai Orsolya: Profilkép: többet mond minden szónál (web)
  • Theo van Leeuwen: Towards a semiotics of typography (139-155)
2019.02.26

Technikai nézőpont

PERCEPCIÓ

  • Alva Noë – Evan Thompson: Bevezetés (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 27-44)
  • Daniel C. Dennett: Hiszem, ha látom – vagy mégsem? (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 45-62)
  • Ken Smith: Az észlelés és az újságoldal. Kritikai elemzés (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 63-80)
  • Universal Principles of Design – kijelölt részek + 100 things every designer needs to know about people – kijelölt részek
  • Michel de Certau: Séta a városban (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 355-365)
2019.03.05

Technikai nézőpont

FUNKCIONALITÁS

  • Jean-Marie Floch: IBM and Apple’s logo-centrism (33-62)
  • Per Mollerup: Function + Per Mollerup: Communication
2019.03.12

Történeti nézőpont

POSZTMODERN

  • Stuart Hall: A kulturális identitásról (web)
  • Guld Ádám: A Madonna-jelenség és a sztárság konstituálódása a posztmodern médiában (web)
2019.03.19
oktatási szünet

Kulturális nézőpont

SZIMBÓLUMOK

IDENTITÁS

  • Chapter 5: Visual Stereotypes (P.M. Lester: Visual Communication)
  • Ray Crozier, A tárgy mint az én szimbóluma in Pszichológia és design. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 94-103.
  • Maureen Mahon: A kulturális termelők látható bizonyítéka (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 313-354)
  • Mráv Noémi: A tévémaci tudatformáló szerepe (web)
2019.03.26

Kulturális/etikai nézőpont

HATALOM

  • Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor. 2006. A hatalom síkja I-II., A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei. Budapest-Pécs: Dialóg Campus. 27-59.
  • Szentesi Réka: A női test mint státusszimbólum (Disegno 2015/1-2)
2019.04.02

KIÁLLÍTÁSLÁTOGATÁS

2019.04.09

Kulturális nézőpont

FÉRFI ÉS NŐI NÉZŐPONT

  • Mary Ann Doane: Film és maszk. A női néző elmélete (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 265-284)
  • John Fiske: Madonna (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 367-387)
2019.04.16

Kulturális nézőpont

NEMI REPREZENTÁCIÓ

  • Kaja Silverman: A képernyő (Cindy Sherman: Untitled Film Stills) (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 285-310)
  • Margitházi Beja: Imázs, test, póz. A filmsztárság szerepe a várandós test médiareprezentációjában (Disegno 2015/1-2)
  • Kassay Réka: Nemi szerepek az elemi iskolások mesehős-reprezentációiban (web)
2019.04.23

Kulturális/etikai nézőpont

A TERVEZŐI FELELŐSSÉG

GICCS

  • MOLES, Abraham A., A giccs, a boldogság művészete, Háttér Kiadó, Budapest.
  • Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor, 2006.: A kulturális-műveltségi blokkok síkja, in: A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei. Budapest-Pécs: Dialóg Campus. 59-83.
2019.04.30

Kulturális/etikai nézőpont

TABU

  • Gillian Rose: Pszichoanalízis: vizuális kultúra, vizuális élvezet, vizuális széthullás (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 217-264)
  • FIÁTH Titanilla: A csöves meg a fullos zárka. Térhasználat és dekoráció a Budapesti Fegyház és Börtönben in BALI János – FIÁTH Titanilla – NIKITSCHER Péter – SZÁSZ Antónia (szerk.), 2008. A kultúra kódjai, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 253-260.
2019.05.07

A félév lezárása

Értékelés

2019.05.14

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

    prezentációk pótlására a tervezett tantervi időpont utáni 2 órán, a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség. Amennyiben ebben a két órában nincs előadás (kiállításlátogatás, feladatbeadás miatt), akkor a következő előadáson még pótolható a prezentáció.

    A határidőre nem teljesített feladatok javítására és pótlására legkésőbb az utolsó órán (2019. máj. 14.) személyesen, valamint 2019. május 24-ig elektronikus úton van lehetőség.

    A késve érkezett feladatokra minden megkezdett héten 10% pontlevonás jár.

     

     

     

    Konzultációs lehetőségek

    csütörtök 13:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    A félév végi aláírás feltétele az órák 70%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatok fele esetében (lefelé kerekítve) ne vegyen igénybe pótlást.

    A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi.

    Két különböző alkalommal elkövetett húsz percet meghaladó késés egy mulasztott órának felel meg.

    A telefonnyomogatással, számítógépezéssel, alvással, stb. töltött kontaktórákat az oktató nem ismeri el jelenlétként.

    Az órák 70%-án való részvétel akadályoztatása esetén a hallgatóknak lehetőségük van a mulasztott órá(ka)t egy az adott órára az oktató által kijelölt szakirodalomból írt legalább 3500 leütéses recenzióval kiváltani. A recenziónak tartalmaznia kell egy rövid leírást a szakirodalom téziséről és a hallgató önálló véleményét, asszociációit a témával kapcsolatban. A recenzió leadásának határideje a pótlási időszak utolsó munkanapja.

    A kurzus teljesítésének feltétele a vizsga teljesítése. Írásbeli vizsgaként a hallgatóknak dolgozatot kell írniuk a vizsgaidőszakban a kurzushoz kapcsolódó és a szorgalmi időszakban az oktatóval egyeztetett témáról. A dolgozat irányadó terjedelme 15-20 ezer leütés.

    A szorgalmi időszakban az alábbi feladatokat kell teljesíteni:

     

    1. Szakirodalmi prezentációk/recenziók

    A félév során kétszer minden hallgató feldolgoz egy az alábbi programban olvasható listából választott szakirodalmat és azt 10-15 perces prezentáció formájában ismerteti a többi a hallgatóval vagy min. 5000 karakteres rencenziót ír róla. A recenzióknak a programban megjelölt dátum előtti nap éjfélig kell megérkezniük.

    Egy szakirodalmat csak egy hallgató prezentálhat, de recenziót többen is írhatnak róla.

    A feldolgozandó szakirodalmakat legkésőbb a második oktatási héten ki kell választaniuk a hallgatóknak.

     

    1. Elemzések

    Minden hallgatónak a félév során két alkalommal prezentálnia kell egy önálló elemzést, melynek témája, hívószava az előző héten az előadáson tárgyalt témakör, a konkrét alkotást azonban a hallgató választhatja meg. Az elemzéseknek a 6 szempontot kell követniük, de az adott témára reflektálásnak különös hangsúlyt kell kapnia.

     

    1. Opponencia

    A félév során egy alkalommal minden hallgatónak le kell adnia egy opponenciát írásban, melyben egy az órán elhangzott alkotásról vagy elemzésről fejti ki önálló szakmai véleményét. Az opponencia terjedelme min. 5000 karakter.

     

    1. Kiállításlátogatás és beszámoló

    Előreláthatóan a 9. oktatási héten a csoport közösen meglátogat egy kiállítást, melyről a következő 3 hétben egy 1-2 oldalas beszámolót kell írnia a hallgatóknak és azt emailben elküldeniük az oktatónak.

     

    Értékelési szempontok

    A szakirodalmi prezentációk/recenziók során szempont, hogy a hallgató megértette a szöveget és át is tudja adni azt a többi hallgatónak vagy az olvasónak, strukturált formában és adekvát nyelvezettel.

    Az elemzési feladatokhoz pontos szempontrendszert kapnak a hallgatók.

     

    Értékelés

    jeles (5) Excellent [A]
    jeles (5) Very Good [B]
    jó (4) Good [C]
    közepes (3) Satisfactory [D]
    elégséges (2) Pass [E]
    elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás


    Képesség


    Attitűd


    Önállóság és felelősség


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Bátori Zsoltegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok