Nyomtatás
Szociológia (műszaki menedzser)

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Szociológia

Sociology

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A301 2018/19KVf2/03magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Szakadát István, egyetemi docens
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A tantárgy a szociológia alapfogalmai cselekvéselméleti megközelítésben mutatja be. A kurzus első részében a társadalmi cselekvés értelmezéséhez szükséges fogalmakat tárgyaljuk: szabályszerűség, racionalitás, érték, norma, szokás, érdek, preferencia, motiváció, egyéni és kollektív tudat, közösség, kollektív cselekvés, konszenzus, konfliktus, döntés, társadalmi szerep, reciprocitás, kultúra. Elemezzük még a kényszervezérelt cselekvéseket is, kitérünk a hatalom- és uralomelméletekre. A részkurzus második részében - játékelméleti eszközökre támaszkodva - bemutatjuk a racionális cselekvések elméletét, amely a kényszermentes helyzetekben racionálisan mérlegelő ember cselekvéseinek elemzésére alkalmas. Az alapjátékok áttekintése után fokozatosan kiterjesztjük a vizsgálódás horizontját, és bemutatjuk, hogy a miként lehet a társadalmi kooperáció jelenségeit megmagyarázni játékelméleti alapon (direkt és indirekt reciprocitás, reputáció, emergens normák).

 

A tantárgy témakörei

kedd
08:15-09:45
heti témakörök
2019.02.05

módszertani bevezető, a nyelvi megnyilatkozások típusai, vélemény- és cselekvésbefolyásolás, értékítélet, tényítélet, cselekvéselmélet, a cselekvések motívumai, a szabályszerű társadalmi cselekvések példái

2019.02.12

kétféle szabályszerűség (rend és szokás), a normatív cselekvések értelmezése, a társadalmi norma fogalma, deontikus logikai kitekintés, a norma típusai, normasértés, társadalmi szankció, jog, konvenció, erkölcs

2019.02.19

az ideáltípus fogalma, használata a tudományos magyarázatokban, tudás, hit, egyéni és kollektív tudat, racionalitás, preferenciafogalmak (archimédeszi és lexikografikus preferencia), az értékek, érzelmek megnyilvánulása az attitűdökben, altruizmus, egoizmus, a norma összetevői, a társadalmi szerepek és a komplementaritás, reciprocitás, társadalmi helyzetek, közösség/kooperáció, harc/versengés, koordináció, cselekvés és döntés kapcsolata

2019.02.26

kényszermentes és kényszervezérelt társadalmi kapcsolat, a hatalom és uralom fogalma, hatalomforrások, hatalmi helyzetek

2019.03.05

uralomtípusok (karizmatikus, tradicionális, átértelmezett karizmatikus, racionális uralom), bürokráciaelmélet, hatalom és uralom kapcsolata

2019.03.12

a politikai cselekvések szabályszerűségei, hatalomkoncentrálódás, a hatalomkorlátozás történelmi formái, állam, államforma, demokráciaértelmezések, párt, civiltársadalom, kormányzat, önkormányzatiság, választási rendszerek

kollektív cselekvés, kollektív jószágok, tárgyi környezet, kultúra fogalma, közösség fogalma, szervezet, fegyelem, ideológia, társadalmi változás, társadalmi dinamika

2019.03.19
oktatási szünet

tavaszi szünet

2019.03.26

1.zh.

2019.04.02

a racionális döntések elmélete, a játékelmélet modellje, fogalomkészlete, egy játszma mint prototípus bemutatása, alapmodell jellemzése, komplementer játékok, szimmetrikus játékok

2019.04.09

alapjátékok bemutatása, sok példával: fogolydilemma, mártír, gyáva nyúl, önkéntes, hős, vezér, szarvasvadászat, háztulajdonos, két koordinációs és két harmónia játék

2019.04.16

a modell kiterjesztése, társadalmi szankció játékelméleti értelmezése, magasabbrendű játékok, aszimmetrikus játékok, többszereplős játékok, társadalmi dilemmák, evolúciós magyarázatok, szimulációs módszerek

2019.04.23

ismételt játékok, a reciprocitás stratégiájának karrierje, direkt reciprocitás, a stratégia fogalma, különböző stratégiák értékelése

2019.04.30

indirekt reciprocitás, reputáció fogalma, reputációs értékelési módszerek bemutatása, presztízs

2019.05.07

méltányosságelméletek, erősreciprocitás; empirikus játékelmélet; viselkedési közgazdaságtan kisérleti játékai: ultimátumjáték, diktátorjáték, nyilvános javak játéka, bizalomjáték; állatkísérletek

2019.05.14

2. zh.

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.714 csütörtök 15:45-17:15

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    1) Az aláírás megszerzésének feltétele az órákon való részvétel és a zárthelyi dolgozatok teljesítése. 2) A kurzus során teljesítendő feladatok: két, 45 perces zárthelyi dolgozat megírása a 7. és 14. héten. 3) Pótlási lehetőségek: a zárthelyi dolgozatokat pótolni lehet a pótlási héten, az óra időpontjában.

     

    Értékelési szempontok

    1) A tárgy teljesítéséhez mindkét zéhából minimum 7-7 pont megszerzése szükséges a maximális 20-20 pontból. 2) A tárgy végső jegye a két részkurzus során szerzett jegy átlaga, felfelé kerekítve. Ha bármelyik részkurzus végeredménye elégtelen, a végső jegy is elégtelen. 3) A zárthelyi dolgozatok értékelésekor a definíciós, kifejtős kérdésekre adott válaszok rövid, értelmező kifejtése a fontos.

     

    Értékelés

    38-40 pontjeles (5) Excellent [A]
    34-37 pontjeles (5) Very Good [B]
    30-33 pontjó (4) Good [C]
    22-29 pontközepes (3) Satisfactory [D]
    14-21 pontelégséges (2) Pass [E]
    0-13 pontelégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
    • ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
    • ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
    • ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.

    Képesség

    • Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
    • képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással, cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
    • képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
    • képes használni kreativitását.

    Attitűd

    • Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
    • együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
    • folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.

    Önállóság és felelősség

    • Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
    • egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
    • gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.

     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra50%
    felkészülés zárthelyire30%
    írásos tananyag elsajátítása20%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Szakadát Istvánegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok