Nyomtatás
Társadalmi és vizuális kommunikáció

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Társadalmi és vizuális kommunikáció

Social and Visual Communication

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43MS07 2018/19Vf2/02magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Szabó Levente, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a kommunikációtudomány és -kutatás néhány paradigmatikus területére. A kommunikációval kapcsolatban gyakran az információátadást és -cserét szokták megnevezni mint feltételt, célt és legfőbb értékelési szempontot. Ám az információ a rendezetlenséggel áll kapcsolatban, más modellezhető kommunikációs helyzetekben pedig egyenesen mellékessé válik: elsődleges meghatározóvá a jelentések tulajdonítása, az interakció fenntartása, a hálózatépítés, tudáskultiváció vagy akár a kaotikus jelenségekre jellemző öngerjesztő folyamatok kerülnek. A kommunikáció szükségszerűen társadalmi, aminek messzemenő következményei vannak, és olyan összefüggések jönnek létre, amelyek túlmutatnak a személyközi kommunikáción. Egyrészt a személyközi kommunikáció meghatározóivá válnak, másrészt pedig egyénektől független jelleget is mutatnak. A társadalmi kommunikáció konvencionális, önkényes és mégis objektív valóság. Ha a szavak, mondatok, kulturális konstrukciók konvencionálisak és önkényesek, a vizualitás látszólag ellenük hat, hiszen a percepció sem nem konvencionális, sem nem önkényes. A vizualitás azonban sémák alapján működik, a sémákat a kultúra, a társadalom alakítja.

 

A tantárgy témakörei

kedd
12:15-13:45
heti témakörök
2019.02.05

A kurzus megbeszélése, a ZH időpontok rögzítése. 

Lehetetlen kommunikálni! És lehetetlen nem kommunikálni… A kommunikáció általános és társadalmi keretei

2019.02.12

Mi a kommunikáció? Lehetséges meghatározások, fogalmak

2019.02.19

A katasztrófa képei. Reprezentációk a médiában

2019.02.26

A kommunikáció mint információcsere. Az információ, ami valószínűtlen... És a rendezetlenség, ami az információt növeli? Shannon modellje.

2019.03.05

A kommunikáció mint jelentéstulajdonítás. Információ, amiről nem akartak informálni? Kommunikatív képek? Barnlund modellje

A kommunikáció mint interakció. A csoport mindenekelőtt… Illúzió, hogy konszenzus alakul ki? Newcomb modellje.

2019.03.12

1. zárthelyi dolgozat (ZH)

2019.03.19
oktatási szünet

--

2019.03.26

A kommunikáció mint participáció. A zseniális buta hangyák. Participáció a felfoghatatlan csoportkommunikációban. Horányi elmélete.

2019.04.02

A kommunikátum. Az eszközhasználó kommunikáló, a pegazusra várás forradalma és az önkényes szimbólumok.

2019.04.09

A kód és a társadalmi rendszerek. Különböző nyelven beszél a politika, a tudomány, a gazdaság, a művészet?

Az intézményes valóság. Amikor a pénz nem a fán terem.

2019.04.16

Képelmélet, percepció-elmélet. Miért hatásos a kép? Miről szólnak a látási illúziók?

2019.04.23

 Az írás kialakulása. A képi ábrázolástól a semmit sem ábrázoló jelekig.

2019.04.30

A társadalmi kommunikáció ágensei. Racionális szerepek és irracionális egyéniség?

A társadalmi és vizuális kommunikációról összefoglalóan

2019.05.07

2. zárthelyi dolgozat (ZH)

2019.05.14

Pót zárthelyi dolgozat: május 14. (az óra keretében)

A pótlási héten a második pót zárthelyi dolgozat: május 21., 12.15-13.15, helyszín: E ép. 201 terem

 

Irodalom

      A BMEGT43MS07 kurzus ZH-kkal kapcsolatos információi, az egyes ZH-kra elolvasandó olvasmányok, a nem kötelező olvasmányok, az előadásokon szerzett pontok, a ZH-k eredményei a kurzus honlapján érhetők el: http://moodle.szoc.bme.hu//course/view.php?id=35 (belépés vendégként, jelszó: communicatio)

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.717 kedd 12:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    • A szorgalmi időszakban két alkalommal ZH-t kell írni és teljesíteni (min. elégséges (2) értékeléssel) az addig tanult anyagból. A feldolgozott szövegek mindegyike letölthető formában elérhető a kurzus honlapján. A ZH-kon ezeket a szövegeket nyomtatott formában használni lehet.
    • Az egyes előadásokon feldolgozott tananyag az adott előadást követően elkülönítve jelenik meg a kurzus honlapján (így az adott ZH-ra kötelező olvasmányokat az itt összegyűltek képezik).
    • A pót ZH-n való résztvétel feltétele 1 ZH teljesítése (min. elégséges (2) értékeléssel).
    • Pótlási lehetőségek: 2 (ld. a Félév tervezett programjánál)
    • Az érdemjegy növelésének céljával mindkét ZH újraírható, a végső érdemjegy a legjobb eredményeket veszi tekintetbe.
    • Az eredmények megtekinthetők a kurzus honlapján és megbeszélhetők a heti konzultációs időpontban vagy e-mailes egyeztetésnek megfelelően.
    • Az egyes ZH-kra kapott jegyek növelhetők 1-1 jeggyel, 3-3, az órákon feltett kérdés megválaszolásával (a ZH1 jegye növelhető a ZH1-t megelőző valamelyik 3 órai válaszadással, a ZH2 jegye növelhető a ZH1 és ZH2 közötti időszakra eső valamelyik 3 órai válaszadással).
    • Egyéni teljesítés dolgozattal: az egyéni konzultációkon megbeszéltek szerint. Ez a lehetőség azoknak szól, akik az órák adta lehetőségeken túlmenően érdemben szeretnének valamelyik témával foglalkozni, többletteljesítést igényelnek (pl. Tudományos Diákköri Konferencián (TDK) szeretnék prezentálni a dolgozatot). Feltételei: az első ZH időpontjáig az oktatóval egyeztetni kell ennek az alternatívának a választását, az elképzelésekről vázlatot kell készíteni, és személyes konzultáción egyeztetnek a dolgozatírás lehetőségéről. Ezt követően legalább két alkalommal kell a téma feldolgozásáról, a szöveg előrehaladtáról konzultálni, és a félév végén a kész dolgozat kerül átbeszélésre, értékelésre, adott esetben felmérik a féléven túlmenő további lehetőségeket (pl. TDK-n való szereplés). A dolgozat leadásának határideje: május 13.
    • Az órák látogatása: a TVSZ-nek megfelelően

     

    Értékelési szempontok

    A félévi jegy komponensei:

    • ZH1: 50%
    • ZH2: 50%

     

    Értékelés

    10 pontjeles (5) Excellent [A]
    9-10 pontjeles (5) Very Good [B]
    7-8 pontjó (4) Good [C]
    5-6 pontközepes (3) Satisfactory [D]
    3-4 pontelégséges (2) Pass [E]
    0-2 pontelégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás


    Képesség


    Attitűd


    Önállóság és felelősség


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra30%
    félévközi készülés órákra30%
    felkészülés zárthelyire40%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Bárány Tiboregyetemi adjunktus BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok