Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP I. Tantárgyleírás Társadalmi és vizuális kommunikáció Social and Visual Communication A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a kommunikációtudomány és -kutatás néhány paradigmatikus területére. A kommunikációval kapcsolatban gyakran az információátadást és -cserét szokták megnevezni mint feltételt, célt és legfőbb értékelési szempontot. Ám az információ a rendezetlenséggel áll kapcsolatban, más modellezhető kommunikációs helyzetekben pedig egyenesen mellékessé válik: elsődleges meghatározóvá a jelentések tulajdonítása, az interakció fenntartása, a hálózatépítés, tudáskultiváció vagy akár a kaotikus jelenségekre jellemző öngerjesztő folyamatok kerülnek. A kommunikáció szükségszerűen társadalmi, aminek messzemenő következményei vannak, és olyan összefüggések jönnek létre, amelyek túlmutatnak a személyközi kommunikáción. Egyrészt a személyközi kommunikáció meghatározóivá válnak, másrészt pedig egyénektől független jelleget is mutatnak. A társadalmi kommunikáció konvencionális, önkényes és mégis objektív valóság. Ha a szavak, mondatok, kulturális konstrukciók konvencionálisak és önkényesek, a vizualitás látszólag ellenük hat, hiszen a percepció sem nem konvencionális, sem nem önkényes. A vizualitás azonban sémák alapján működik, a sémákat a kultúra, a társadalom alakítja.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43MS07
2018/19 V f 2/0 2 magyar 1/2 Szabó Levente, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
kedd 12:15-13:45 | heti témakörök |
2019.02.05 | A kurzus megbeszélése, a ZH időpontok rögzítése. Lehetetlen kommunikálni! És lehetetlen nem kommunikálni… A kommunikáció általános és társadalmi keretei |
2019.02.12 | Mi a kommunikáció? Lehetséges meghatározások, fogalmak |
2019.02.19 | A katasztrófa képei. Reprezentációk a médiában |
2019.02.26 | A kommunikáció mint információcsere. Az információ, ami valószínűtlen... És a rendezetlenség, ami az információt növeli? Shannon modellje. |
2019.03.05 | A kommunikáció mint jelentéstulajdonítás. Információ, amiről nem akartak informálni? Kommunikatív képek? Barnlund modellje A kommunikáció mint interakció. A csoport mindenekelőtt… Illúzió, hogy konszenzus alakul ki? Newcomb modellje. |
2019.03.12 | 1. zárthelyi dolgozat (ZH) |
2019.03.19 oktatási szünet | -- |
2019.03.26 | A kommunikáció mint participáció. A zseniális buta hangyák. Participáció a felfoghatatlan csoportkommunikációban. Horányi elmélete. |
2019.04.02 | A kommunikátum. Az eszközhasználó kommunikáló, a pegazusra várás forradalma és az önkényes szimbólumok. |
2019.04.09 | A kód és a társadalmi rendszerek. Különböző nyelven beszél a politika, a tudomány, a gazdaság, a művészet? Az intézményes valóság. Amikor a pénz nem a fán terem. |
2019.04.16 | Képelmélet, percepció-elmélet. Miért hatásos a kép? Miről szólnak a látási illúziók? |
2019.04.23 | Az írás kialakulása. A képi ábrázolástól a semmit sem ábrázoló jelekig. |
2019.04.30 | A társadalmi kommunikáció ágensei. Racionális szerepek és irracionális egyéniség? A társadalmi és vizuális kommunikációról összefoglalóan |
2019.05.07 | 2. zárthelyi dolgozat (ZH) |
2019.05.14 | Pót zárthelyi dolgozat: május 14. (az óra keretében) A pótlási héten a második pót zárthelyi dolgozat: május 21., 12.15-13.15, helyszín: E ép. 201 terem |
Irodalom
A BMEGT43MS07 kurzus ZH-kkal kapcsolatos információi, az egyes ZH-kra elolvasandó olvasmányok, a nem kötelező olvasmányok, az előadásokon szerzett pontok, a ZH-k eredményei a kurzus honlapján érhetők el: http://moodle.szoc.bme.hu//course/view.php?id=35 (belépés vendégként, jelszó: communicatio)
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.717 kedd 12:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
- A szorgalmi időszakban két alkalommal ZH-t kell írni és teljesíteni (min. elégséges (2) értékeléssel) az addig tanult anyagból. A feldolgozott szövegek mindegyike letölthető formában elérhető a kurzus honlapján. A ZH-kon ezeket a szövegeket nyomtatott formában használni lehet.
- Az egyes előadásokon feldolgozott tananyag az adott előadást követően elkülönítve jelenik meg a kurzus honlapján (így az adott ZH-ra kötelező olvasmányokat az itt összegyűltek képezik).
- A pót ZH-n való résztvétel feltétele 1 ZH teljesítése (min. elégséges (2) értékeléssel).
- Pótlási lehetőségek: 2 (ld. a Félév tervezett programjánál)
- Az érdemjegy növelésének céljával mindkét ZH újraírható, a végső érdemjegy a legjobb eredményeket veszi tekintetbe.
- Az eredmények megtekinthetők a kurzus honlapján és megbeszélhetők a heti konzultációs időpontban vagy e-mailes egyeztetésnek megfelelően.
- Az egyes ZH-kra kapott jegyek növelhetők 1-1 jeggyel, 3-3, az órákon feltett kérdés megválaszolásával (a ZH1 jegye növelhető a ZH1-t megelőző valamelyik 3 órai válaszadással, a ZH2 jegye növelhető a ZH1 és ZH2 közötti időszakra eső valamelyik 3 órai válaszadással).
- Egyéni teljesítés dolgozattal: az egyéni konzultációkon megbeszéltek szerint. Ez a lehetőség azoknak szól, akik az órák adta lehetőségeken túlmenően érdemben szeretnének valamelyik témával foglalkozni, többletteljesítést igényelnek (pl. Tudományos Diákköri Konferencián (TDK) szeretnék prezentálni a dolgozatot). Feltételei: az első ZH időpontjáig az oktatóval egyeztetni kell ennek az alternatívának a választását, az elképzelésekről vázlatot kell készíteni, és személyes konzultáción egyeztetnek a dolgozatírás lehetőségéről. Ezt követően legalább két alkalommal kell a téma feldolgozásáról, a szöveg előrehaladtáról konzultálni, és a félév végén a kész dolgozat kerül átbeszélésre, értékelésre, adott esetben felmérik a féléven túlmenő további lehetőségeket (pl. TDK-n való szereplés). A dolgozat leadásának határideje: május 13.
- Az órák látogatása: a TVSZ-nek megfelelően
Értékelési szempontok
A félévi jegy komponensei:
- ZH1: 50%
- ZH2: 50%
Értékelés
10 pont | jeles (5) | Excellent [A] |
9-10 pont | jeles (5) | Very Good [B] |
7-8 pont | jó (4) | Good [C] |
5-6 pont | közepes (3) | Satisfactory [D] |
3-4 pont | elégséges (2) | Pass [E] |
0-2 pont | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 30% |
félévközi készülés órákra | 30% |
felkészülés zárthelyire | 40% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Bárány Tibor | egyetemi adjunktus | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok