Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Kutatószeminárium Research Seminar A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A150
2018/19 KV f 4/0 5 magyar 1/1 Dúll Andrea, egyetemi tanár
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
környezeti kommunikáció, tárgyak, pozitív érzelmek
--
A tantárgy témakörei
szerda 08:15-11:45 | heti témakörök |
2019.02.06 | A kurzus tematikájának, feltételeinek és követelményeinek megbeszélése. Mi a környezeti kommunikáció? Szemlélet, módszerek, kutatásetika |
2019.02.13 | Tárgyak környezeti kommunikációja: funkció, szépség, affordancia, tárgykötődés, identitás Érzelmek, motiváció, életminőség |
2019.02.20 | Téri fordulat, rematerializáció A kultúra tárgyi kontextusa |
2019.02.27 | Referátumok 1. Hygge (Thomsen Brits, 2017) - kijelölt referálandó részek terjedelme, felosztása a kurzus hallgatóinak létszámától függően módosulhat
|
2019.03.06 | Referátumok 2. Lagom (Brones, 2016/2017)
|
2019.03.13 | A hygge és a lagom kommunikációs megközelítése A hygge és a lagom környezeti kommunikációs vonatkozásai |
2019.03.20 oktatási szünet | A minikutatási vizsgálattervek kidolgozása, illesztés a hazai szociofizikai és társadalmi kontextushoz Szakirodalmi háttér illesztése a minikutatásokhoz Házi feladat:
|
2019.03.27 | Beszámoló a házi feladatokról Elővizsgálatok egyeztetése, elővizsgálatok pontosítása, vizsgálatterv Házi feladat:
|
2019.04.03 | Tavaszi szünet |
2019.04.10 | Beszámoló a házi feladatokról:
|
2019.04.17 | Kvalitatív módszerek a környezeti kommunikációs kutatásokban Kvalitatív minikutatás megtervezése |
2019.04.24 | Kvalitatív minikutatás tervezetének véglegesítése Házi feladat:
|
2019.05.01 oktatási szünet | Beszámoló a kvalitatív minikutatás eredményeiről 1-2. |
2019.05.08 | Kvantitatív módszerek a környezeti kommunikációban Kvantitatív minikutatás előkészítése Házi feladat:
|
2019.05.15 | Beszámoló a kvantitatív minikutatásokról 1-2. Hygge- és Lagom-kutatásaink összegzése A kurzus tapasztalatainak összegzése |
Irodalom
Kötelező irodalom
Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
Kiegészítő irodalom
Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
A tantárgy oktatásának módja
konzultáció
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
A szakirodalmi és a kutatási prezentációk közül egy - indokolt esetben - kihagyható. Az írásbeli prezentációkat akkor is el kell készíteni, és be kell mutatni, ha nincs minden csoporttag jelen az órán. Az írott és a szóbeli prezentáció 50-50 %-ban, együtt teszik ki az adott feladatra kapott jegyet. A szóbeli prezentációk nem pótolhatók. Az írásbeli (ppt, prezi) anyagok az órán leadandók (csoportmunka esetén a csoport minden tagja azonos jegyet kap) - egy ezek közül a pótlási héten következmény nélkül leadható, a többi megkésett leadás esetén minden esetben egy jegy levonásra kerül.
Konzultációs lehetőségek
E.712 szerda 12:00-13:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
A kurzus teljesítési feltételei:
Értékelési szempontok
A kurzus során fontos
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 30% |
házi feladat elkészítése | 40% |
felkészülés a számonkérésre | 30% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok