Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
0
I. Tantárgyleírás
Vizuális olvashatóság a városban
Visual Readability in the City
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43M187 |
2018/19 | | ? | 0/0 | 5 | magyar | ? |
A tantárgy oktatója
Jász Borbála, egyetemi adjunktus Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
A kurzus célja a nagyvárosok olvashatóságát és az azokban való tájékozódást segítő vizuális elemek rendszerének feltárása. A kurzus során megismerhető a modern nagyváros mint kulturális olvasztótégely és innovatív miliő. Terítékre kerülnek a városban megjelenő sokrétegű vizuális kommunikáció dimenziói. Az egyes alkalmak filozófiai, építészetelméleti, városszociológiai és szociálpszichológiai szövegek elemzését, kreatív feladatokat és városi sétákat ötvöznek.
A tantárgy témakörei
kedd 12:15-15:45 | heti témakörök |
2019.02.05 |
- A modern nagyváros kialakulása
Peter Hall: Cities in Civilisations, Panthen, 1998.
Spiro Kostof: Mi a város? (The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History, Thames & Hudson, 1999) |
2019.02.12 | Wirth: Urbanizmus mint életmód (Urbanism as a Way of Life, Ardent Media Incorporated, 1991.) |
2019.02.19 | A város mint kulturális olvasztótégely
Simmel: A nagyváros és a szellemi élet. Georg Simmel 1973: A nagyváros és a szellemi élet. In: Georg Simmel: Válogatott társadalomelméleti tanulmányok. Bp., Gondolat (Berényi Gábor fordítása) |
2019.02.26 | A város mint innovatív miliő
Edward T. Hall: Intercultural communication (Beyond Culture, Anchor Books, 1989.) |
2019.03.05 | Nagyvárosi viselkedés
Simmel: életstílus, Simmel: A nagyváros és a szellemi élet. Georg Simmel 1973: A nagyváros és a szellemi élet. In: Georg Simmel: Válogatott társadalomelméleti tanulmányok. Bp., Gondolat (Berényi Gábor fordítása) |
2019.03.12 | Genius loci: a hely szelleme
Barna Ildikó: Budapestinek lenni
Milgram: A városi élet tapasztalata (The Experience of Living Cities, 1970.) |
2019.03.19 oktatási szünet | Tavaszi szünet |
2019.03.26 | A városkép elemei és a környezeti szótár
Kevin Lynch: A városkép elemei (The Image of the City, 1960.) |
2019.04.02 | A város tapasztalata
Edward T. Hall: Rejtett dimenziók, 1996.
Goffmann: Területi viselkedés (Goffmann, 1961.) |
2019.04.09 | Mentális térkép
Mester Tibor: Mentális térképezés
Mester Tibor: Pécs, mentális térkép
Milgram: Paris mental map |
2019.04.16 | Az olvasható város
Batár Attila: Kritikai regionalizmus |
2019.04.23 | ISOTYPE, univerzális jelnyelv
Otto Neurath: The Language of Global Polis. Rotterdam: NAi Publishers. 2011 |
2019.04.30 | Hálózatosság és globalizáció
Charles Waldheim: Landscape as Urbanism |
2019.05.07 | Smart city
Conceptualising smart city |
2019.05.14 | Az élhető város
Living in the city
Jan Gehl: Elhető városok, 2014. |
Irodalom
- Batár, A. 2005. Láthatatlan építészet. Budapest: Ab Ovo Kiadói Kft.
- Gehl, J. 2014. Élhető városok. Budapest: Terc.
- Lynch, K. 1960. The Image of the City. Cambridge MA: MIT Press.
- Mumford, L. 1985. A város a történelemben. Budapest: Gondolat.
- Vossoughian, N. 2011. Otto Neurath: The Language of Global Polis. Rotterdam: NAi Publishers.
Ajánlott irodalom:
- Meggyesi, T., 1985. A városépítés útjai és tévútjai. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
- Lukovics, T., 2014. Bevezetés az építészetelméletbe. Budapest: Terc
- Le Corbusier 1968. A jövő nagyvárosai. Budapest: Gondolat.
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
szerda 12:15-13:45 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
Reflexiók (12 x 4 = 48 pont)
- A hallgatók minden óra előtt leadnak egy rövid reflexiót az adott órához kapcsolódó kötelező szakirodalomról. (Ahol több szakirodalom is szerepel, ott a hallgató választhat, hogy melyikről ad le reflexiót.) A reflexió három típusú lehet:
- Mind map: Az olvasott szöveg gondolatmenetének vizuálisan elrendezett ismertetése. A mind map-et papíron kell elkészíteni, és az óra előtt kell leadni.
- Részletes szövegvázlat (1500-2000 leütés): A részletes szövegvázlatnak tartalmazni a kell az olvasott szöveg fő megállapításait és érvelési szerkezetét, logikus, áttekinthető vázlat formájában. A részletes szövegvázlatot az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „szövegvázlat” legyen.
- Recenzió (2000-2500 leütés): A recenziónak tartalmazni a kell az olvasott szöveg fő megállapításait, a hallgató önálló véleményét, gondolatait, valamint legalább egy konkrét példát, amit a hallgató az olvasottak alapján elemez. A recenziót az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „recenzió” legyen.
Előadások (6 + 6 = 12 pont)
- Egyeztetett beosztás szerint minden órán hallgatói prezentációval történik az óra szövegének felvezetése.
- Minden hallgató a félévben három alkalommal ad elő.
Vizsgamunka (40 pont)
- A vizsgadolgozat (írásbeli vizsga) terjedelme 15-20 ezer leütés.
- A dolgozat elkészítését egy részletes vázlat bemutatása előzi meg. A vázlat tartalmazza a dolgozat rövid (20-25 soros) ismertetését, 10-15 pontból álló tematikus vázlatát és az előzetes bibliográfiát. A vázlat leadási határideje 2019. május 16. A vázlatot az oktató e-mail címére kell elküldeni, az e-mail tárgya „vázlat” legyen. Ha a hallgató 2019. június 1-ig leadja dolgozatának előzetes változatát (e-mailben, az e-mail tárgya „előzetes változat” legyen), akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.)
- A vizsgadolgozat végleges változatát legkésőbb 2019. június 17-ig kell leadni (e-mailben, az e-mail tárgya „vizsgadolgozat” legyen). A késés napi 2 pont levonással jár maximum 10 pontig (maximum 20%-ig). Június 20. után az oktató már nem fogad el vizsgadolgozatot.
- A vizsgadolgozat témája egy városi jelenség megfigyelése és mikro-beavatkozás elkészítése és ennek dokumentálása
Értékelési szempontok
- A dolgozatban tárgyalt vizuális kommunikációs kérdés, probléma pontos és világos ismertetése (5 pont)
- A kurzus során feldolgozott és a korábbi tanulmányok során megismert releváns szakirodalom szempontjainak és érvrendszerének ismerete, integrálása (15pont)
- A dolgozat szerkezete, áttekinthetősége (5 pont)
- A gondolatmenet és az állítások világossága, az érvelés minősége (logikai szerkezet), kreativitása, a fogalmak pontos, tisztázott és konzisztens használata (5 pont)
- Kritikai szemlélet, a kritikai észrevételek argumentatív alátámasztása (5 pont)
- Önálló álláspont megfogalmazása, az álláspont argumentatív alátámasztása, lehetséges ellenvetések vizsgálata (5 pont)
- Példák használata (5 pont)
- Nyelvi igényesség (5 pont)
- Kritériumkövetelmény a pontos idézés és hivatkozás (parafrázis esetében is), valamint a dolgozat végén szereplő pontos és teljes bibliográfia. Pontatlan idézés, hivatkozások és a bibliográfia hiánya vagy pontatlansága esetén a dolgozat nem értékelhető. A vizsgadolgozatokkal szemben támasztott részletes formai és tartalmi követelményeket a tanszéki honlapról letölthető Útmutató a Szociológia és Kommunikáció Tanszék kurzusainak és képzéseinek követelményeként benyújtandó vizsgadolgozatok elkészítéséhez című segédlet tartalmazza: http://szoc.bme.hu/images/pdf/Dolgozat_utmutato_2.pdf).
Értékelés
| jeles (5) | Excellent [A] |
| jeles (5) | Very Good [B] |
| jó (4) | Good [C] |
| közepes (3) | Satisfactory [D] |
| elégséges (2) | Pass [E] |
| elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Bátori Zsolt | egyetemi docens |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok