Város-stratégiák

A téma leírása

A piaci mechanizmusok előtérbe kerülése a városok önképében és nemzetközi versenyében is érezteti hatását. Az önmeghatározás egyre inkább (ön)kitalálássá válik, amely projektív marketing és kommunikációs stratégiával jár együtt. Az önkép alakításában fontos szerepe lehet egyes városi csoportoknak, civil kezdeményezéseknek is.

A feladat elsősorban hazai városok rendszerváltozás utáni önképének és önmegjelenítési módjainak vizsgálata, természetesen a nemzetközi fejlemények, fontos példák figyelembe vételével. Foglalkozhatnak a várospolitika vagy a fejlesztési tervek vizsgálatával, egyes kulturális és/vagy városépítészeti projektek médiában való megjelenésével vagy civil kezdeményezések céljainak, stratégiájának elemzésével.

Példák, illetve javaslatok:

  • Budapesttel kapcsolatban:a városfejlesztési stratégia, egyes körzetek vagy projektek (zsidó negyed, Művészetek Palotája) vagy civil kezdeményezések vizsgálata (Óvás, VEKE);
  • az Európa fővárosa projekt és a pécsi fejlemények;
  • egykori szocialista városok (Dunaújváros, Salgótarján) önátalakítási törekvései.

A hallgató feladatának meghatározása

A téma megfelelő körülhatárolása, a lehetséges források és módszerek közös tisztázása alapvető fontosságú. A nyomtatott, illetve inteneten elérhető dokumentumok, a médiaban megjelenő kép elemzése mellett fontos lehet a megfelelő intézmények vagy szervezetek képviselőinek megkeresése, tervek, pályázatok, helyszínek képi anyagának feldolgozása (vagy készítése) is. 

Szükséges előismeretek

Több, főként a kommunikációval, vizualitással kapcsolatos tárgy ismeretei, vizsgálati módszerei hasznosíthatók.

Előzetes tájékozódásra javasolt: City branding (fordítás, elérhető: www.filozofia.bme.hu/~kerekgyarto/projektfeladat

Témafelelős

Kerékgyártó Béla - kerekgyartob[at]filozofia.bme.hu