Budapest University of Technology and Economics COURSE SYLLABUS I. Description Communication Kommunikáció Instructor Entry requirements
Mandatory/recommended preliminary courses
Description Topics Kommunikáció és cselekvés. A kommunikáció fogalmának etimológiai elemzése. A kommunikatív cselekvés elmélete, három világ modell, a kommunikáció rétegei, igazságra, hitelességre, helyességre vonatkozó érvényességigények és érvényességvizsgálatok (Habermas). Beszédaktus-elmélet (Austin és Searle). A társalgás szerkezete, a jelentés jelentése (Grice, Searle). A relevancia problémája, kommunikációs maximák. Kitekintés: a relavancia – kicsit más – fogalma a kereséstechnológiában. Kommunikáció és információ. Shannon-modell, McKay információtipizálása, információ modális tipizálása, képi kommunikáció, nem-verbális kommunikáció, mikrogesztusok. A kommunikációs helyzetek jellemzése, kommunikációs eszközök, a két nagy kommunikációs iparág: távközlési és médiaipar. A kommunikáció tranzakciós és rituális modellje, a kommunikációs helyzetek jellemzése, a kommunikációs eszközök értelme, jelenlétkommunikáció, időt és/vagy teret áthidaló a kommunikáció fogalma, az eszközpenetráció trendjei, Moore törvény. Információtípusok szerinti kommunikáció. Kommunikációs helyzetek, kommunikáció számossága, irányítottsága, struktúrája. Elemi kommunikációs technikák. A posta rövid története (levél, csomag, logisztika), transzferhálózatok, távjelzési technikák. A távközlési ipar előzményei: egyidejű, teret áthidaló kommunikációs rendszerek, füstjelzés, fény- és tűzjelzés, fáklyatelegráf (hangjelzés, dobjel, harci kürt, postakürt, népi kultúra: gémeskút szemaforjelzés, tengerészeti jelzőrendszerek, zászló, szemafor, vasúti jelzőrendszer, szemafor, optikai telegráf). A jelenlétkommunikáció jelzései, amikor a beszéd alapú kommunikáció nem lehetséges (zászló- és karjelzési rendszerek, mutogatás, jelnyelv, rendőri karjelzés, fényjelzések). Többidejű, egyterű technikák (nyilvános terek, forgalomszabályozás, eligazítás, reklám, művészet). 1.zh. Optikai és hangeszközök, távközlés . A villamosság (elektromosság) kultúrtörténete. A képrögzítés és képmegjelenítés előzményei, állóképi illúziótechnikák, camera obscura, laterna magica. Az állókép, képzőművészet, képnyomtatás, informatív kép, fotó; mozgásillúzió technikai előzményei, mozgástörténetek, storyline. A film, mozgóképes technológia, mozi. A rögzített hang, hangkeltés, hangerősítés, hanglejátszás, mikrofon, fonográf, lemezjátszó, CD, magnó. Írásbeliség, írás, írógép, nyomtatás, sajtó. Valós idejű távközlés, a globális kommunikáció kezdete (telegráf, telefon, telex, telefax, képtelefon, mobiltelefon). Műsorszórás. A műsorszóró (broadcast) iparágak: sugárzott hang, a rádió, sugárzott kép, a tévé (előzmény a radar). A műsorszóró iparágak infrastruktúrájának, üzleti modelljeinek kialakulása. A kereskedelmi és közszolgálati műsorszórás modelljei. A műsorszám privatizálása: a videó. Írásbeliség, médiakommunikáció. Írásbeliség, nyomtatás (írásbeliség, ábécé, írás, írógép, nyomtatás, sajtó, printer, tetoválás/testírás). Dokumentum és média. Memóriaintézmények, archívumok. Dokumentum, metainformáció, metaadat. KOS, tudásszervezési rendszer, taxonómia, tezaurusz, folkszonómia, ontológia, címkézés. Tavaszi szünet Digitális kommunikáció. A digitális kommunikáció alapfogalmai, memóriaintézmények, archívumok. Digitális kommunikáció, hálózat, interaktivitás rétegei, mulitmédia, hipermédia, peer production, web2, crowdsourcing, sharing, szerző, befogadó, sokszorosító, wikipedia, kollaboráció, kooperáció, reputáció. Az információs társadalom, tudástársadalom elméletei. Számítógép-hálózatok: számítógép, hálózat, web. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák. Navigáció, relevancia, kereséstipológia. A megosztás gazdaságtana és joga. Tömegmédia és sokszorosítási technológiák. Termelő oldali és fogyasztó oldali sokszorosítási technikák, magnó, videó, web, p2p-hálózatok. Szerzői jogi kérdések, copyright-tól a creative commonsig, torrent, kalózkodás. A megosztás gazdaságának jogi kérdései, közösségi hálózatok, szociális szoftverek, a konvergencia szintjei. 2. zh. Kollektív és gépi intelligencia. Kollektív intelligencia, web2.0, Peer production: grid, fájlcserélő hálózatok, humangrid, nyílt szoftverek, szabad tartalom, wiki, blog, crowdsourcing, közösségi hálók, konvergens tv szenzorok. Mediatizált terek, mindenütt jelenlevő számítástechnika, szenzorforradalom, a dolgok internetje. Web 3.0, szemantika, szemantikus web, gépi intelligencia, nyelvtechnológia, ontológia. Ember-gép interakció. Az ember-gép interakció, az interfész kultúra kérdései, felhasználói felületek, interakciótervezés, interfészelemzés. Interakció, navigáció. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák, szűrés, programming, relevancia, kereséstipológia. A kérdőívtől az okosóráig. Egy kérdezz felelek játszma: a társadalomkutatók és a megfigyelt egyének közötti kommunikáció. Hogyan tudjuk meg, mit és miért csinálnak az emberek? A kutatói kérdezés technológiái, buktatói és a buktatók elkerülésére született megoldások. Az emberi viselkedés tudományos megfigyelésének változása az utóbbi tíz évben. A viselkedés közvetlen megfigyelésének új lehetőségei. Mérnökök, informatikusok és fizikusok szerepe az új társadalomtudományban. 3. zh. Kommunikációs trendek. Adatbázisok, információs túltermelés, mérési, elemzési lehetőségek. A tudástermelés mérési lehetőségei, az információmennyiség becslései, a „how much info” projektek bemutatása. A hálózati média által teremtett új lehetőségek: hálózatelemzés, big data. Tömegkommunikáció, nyilvánosság. A média és a hatalmi alrendszerek összefonódása, kölcsönhatása (Kittler), információ (média) és hatalom viszonya. A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése, szimbolikus erőszak elmélete (Bourdieu). Irányítás és kontroll. Média, nyilvánosság, tömegkommunikáció, propaganda, sajtó, politika (Habermas). Readings
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication
Neptun code
Academic year
C/E
Assessment
Contact hours (th/pr)
Credit
Language
Semester
BMEGT43A001-02
2018/19 intra-term grading 2/0 2 Hungarian Spring Szakadát István, egyetemi docens
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication
-
-Tuesday
17:15-18:45Weekly Topics 2019.02.05 2019.02.12 2019.02.19 2019.02.26 2019.03.05 2019.03.12 2019.03.19
School Holiday2019.03.26 2019.04.02 2019.04.09 2019.04.16 2019.04.23 2019.04.30 2019.05.07 2019.05.14
Teaching method
theory
Requirements
Re-sit possibilities
Az egyetemi TVSZ szerint
Consultation
E.714 csütörtök 15:45-17:15
Course requirements
1) A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órákon való részvétel (a TVSZ-nek megfelelően). 2) A kurzus során teljesítendő feladatok: három 30 perces zárthelyi dolgozat megírása a megelőző hetek anyagaiból az 5., 9. és 13. héten.
Evaluation criteria
1) Mindegyik zh-ból min. 7-7 pont szükséges (20-20 pont a maximum).2) A tárgy végső jegyét a három zárthelyi során szerzett pontok összege alapján számoljuk ki. Ha bármelyikzárthelyi végeredménye elégtelen, a végső jegy is elégtelen.3) A zárthelyi dolgozatok értékelésekor a definíciós, kifejtős kérdésekre adott válaszok rövid, értelmezőkifejtése a fontos.
Evaluation
90-100% | Excellent [A] |
80-90% | Very Good [B] |
65-80% | Good [C] |
50-65% | Satisfactory [D] |
40-50% | Pass [E] |
0-40% | Fail [F] |
Student work required for the completion of
the course Course supervisor Contact hour 50% Preparation for test 30% Learning written material 20% Sum 100%
név
beosztás
tanszék
Szakadát István egyetemi docens
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék