Print
Szervezeti és intézményi kommunikáció

 

Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication

 

 

 

COURSE SYLLABUS

Communication and Media Science MA

 

I. Description

 

Organizational and institutional communication

Szervezeti és intézményi kommunikáció

 

Neptun code Academic year C/E Assessment Contact hours (th/pr) Credit Language Semester
BMEGT43M114-BMEGT43M11 2018/19Cintra-term grading 4/05HungarianSpring

 

Instructor

Orbán Annamária, egyetemi docens
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication
Rajkó Andrea, egyetemi adjunktus
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication

 

Entry requirements
-

Mandatory/recommended preliminary courses
-

Description

A kurzus célja, hogy a hallgatók több nézőpontból, multidiszciplináris megközelítéssel -  gazdaság- és szervezetszociológia, gazdaságpszichológia, intézményi közgazdaságtan, szervezeti kommunikáció, interkulturális kommunikáció stb. szemszögéből - ismerkedjenek meg mélyrehatóan és rendszerszemlélettel, makroszinttől a mikroszintű megközelítés felé haladva a társadalmi és gazdasági intézményekkel és azok kommunikációjával. A kurzus első felében makro- és mezoszintű alapvető kérésekkel foglalkozunk: mi a különbség intézmények és szervezetek között, mi az összefüggés társadalmi normák és intézmények között, miért van szükség intézményekre, milyen a gazdaság és szervezetek társadalmi és kulturális beágyazottsága? Milyen társadalmi, szervezeti és menedzser dilemmák vannak? Hogyan hat a bizalom szintje a gazdasági-társadalmi fejlődésre és egy vállalat, intézmény teljesítményére, hatékonyságára? Mi a kulturális és emberi tőke? Mi a szervezet és milyen modellek vannak? Vállalati és szervezeti kultúra és kommunikáció, üzleti etika, társadalmilag felelős vállalatok (CSR). Globalizált és multikulturális vállalatok, nemzetközi intézmények kommunikációja, interkulturális kommunikáció. Kulturális innovációk, városkommunikáció és branding. A kurzus második felében mikroszinten vizsgáljuk a szervezeteket, azok működésére és kommunikációjára összpontosítva a következő témák kifejtésével: szervezetfejlesztés, az integrált kommunikáció elmélete és szintjei, az egyén a szervezetben, főnök-beosztott szerepek, munkahelyi beilleszkedés és szocializáció, teljesítmény, produktív és kontraproduktív viselkedési mechanizmusok, rejtett szervezetek. A munkahelyi titok és pletyka dinamikája, personal branding.

 

Topics

Thursday
14:15-17:45
Weekly Topics
2019.02.07

Bevezetés, intézmények és szervezetek, társadalmi beágyazottság.

2019.02.14

Intézmények és normák, piac, hierarchia, hálózatok.

2019.02.21

Társadalmi és szervezeti dilemmák, kulturális tőke és bizalom.

2019.02.28

Szervezetek, szervezeti kultúra és kommunikáció, CSR.

2019.03.07

Nemzetközi vállatok, intézmények, interkulturális kommunikáció és menedzsment.

2019.03.14

Városkommunikáció, város branding.

2019.03.21
School Holiday

Tavaszi szünet

2019.03.28

ZH 1

2019.04.04

A szervezkedő ember

2019.04.11

Az egyén a szervezetben, főnök-beosztott szerepek.

2019.04.18

Munkahelyi beilleszkedés és szocializáció.

2019.04.25
School Holiday

Teljesítmény, produktív és kontraproduktív viselkedési mechanizmusok.

2019.05.02

Rejtett szervezetek. A munkahelyi titok és pletyka dinamikája.

2019.05.09

Personal branding.

2019.05.16

ZH 2

 

Readings

      Kötelező irodalom:

       

      Előadások anyaga, órai segédanyag és az előadók által kijelölt részek a következő magyar és angol nyelvű irodalomból (elérhető e-tananyag a tanszéki Moodle oldalon: http://moodle.szoc.bme.hu//):

       

      Csepeli Gy. 2001: Szervezetfejlesztés In. A szervezkedő ember. Osiris Kiadó. 263-289.

      Elster, J. 2007. Explaining Social behavior. More Nuts and Bolts for Social Sciences. Cambridge University Press.

      Granovetter, M. & Swedberg, R. 2001. The Sociology of Economic Life. 2nd Edition, Westview Press

      Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M., 2010. Cultures and Organizations, Software of the Mind. Intercultural Cooperation and its Importance for Survival, McGraw Hill Publ.

      Klein, S. 2016. Vezetés és Szervezetpszichológia, Edge 2000.

      Miller, Gary J. 2002. Menedzserdilemmák. Aula Bp.

      North, D.C. 2010. Intézmények, Intézményi Változás és Gazdasági Teljesítmény. Helikon Kiadó.

      Orbán, A. 2007. Társadalmi Dilemmák a Gazdaságban. In S. Nagy Katalin (szerk.). Szociológia közgazdászoknak. Budapest, Typotex, pp. 133-156.

      Perrow, R. 2001. Szervezetszociológia, Osiris.

      Smelser, Neil. J.- Richard Swedberg (eds.) 1994. The Handbook of Economic Sociology. Princeton, N.J: Princeton University Press

      Szvetelszky, Zs.: 2017: Rejtett szervezetek. Budapest. Typotex.

      Ting-Toomey, S. & Chung, L.C. 2012. Intercultural Communication. Oxford University Press

      Veres Z. és Hoffmann M. és Kozák Á. (szerk.) (2009) Bevezetés a piackutatásba. Budapest. Akadémia Kiadó.

       

      Ajánlott irodalom:

      Williamson, O.E. 1983. Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications, The Free Press

     

    Teaching method

    theory

     

     

    Requirements

     

     

    Re-sit possibilities

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Consultation

    Orbán Annamária: E.711 kedd 09:00-10:00, kedd 13:00-14:00

    Rajkó Andrea: E.711 kedd 08:00-10:00

     

    Course requirements

    • A kurzus „félévközis”: a félév végi értékelés az elméleti és gyakorlati óra összesített teljesítménye alapján (50+50%) és a két előadó által történik (50+50%). A kurzus sikeres teljesítésének és értékelésének feltétele min. 50 %-os összteljesítmény, minden részfeladatot tekintve (min. 50 %). Amennyiben valamelyik nincs teljesítve, a hallgató nem kap jegyet.

     

    Evaluation criteria

    • A kurzus „félévközis”: a félév végi értékelés az elméleti és gyakorlati óra összesített teljesítménye alapján (50+50%) és a két előadó által történik (50+50%). A kurzus sikeres teljesítésének és értékelésének feltétele min. 50 %-os összteljesítmény, minden részfeladatot tekintve (min. 50 %). Amennyiben valamelyik nincs teljesítve, a hallgató nem kap jegyet
    • Elmélet (50%): A 8. (1-6. hét) és 15. héten (8-14. hét anyagából) írt két – kötelező - zárthelyi dolgozat alapján. Azok a hallgatók, akiknek egyik zárthelyi dolgozata sikertelen (50% alatt), vagy igazoltan vannak távol, pót zh-t írhatnak a pótlási időszakban.
    • Gyakorlat (50%): A gyakorlati órán előadók által félév elején ismertetett program és folyamatosan kiadott egyéni és csoportos feladatok, órai és otthoni feladatok, beszámolók, és aktivitás alapján. Az egyéni és csoportos feladatok teljesítése - az előre megbeszélt időpontokban – kötelező (pótlás csak igazolt betegség és egyéb rendkívüli program esetén, külön megbeszélés alapján). Az otthoni házi feladatok az előadó által megadott időpontban leadandók, max. 1 nap késéssel, utána nem teljesített.
    • A kurzus óráin (elmélet+gyakorlat együtt) min. 70%-os részvétel szükséges az aláírás megszerzéséhez. A kötelező, nappali tagozatos képzés kurzusának rendszeres látogatása alóli felmentést, egyéni tanrend szerinti teljesítést, csak az erre szóló dékáni engedély alapján lehet kérni.
    • Azok a hallgatók, akik a fenti – elméleti, gyakorlati és részvételi - követelményeknek nem tesznek eleget, a félévet nem teljesítették, „nem teljesített” jegyet kapnak.

     

    Evaluation

    Excellent [A]
    Very Good [B]
    Good [C]
    Satisfactory [D]
    Pass [E]
    Fail [F]

     

     

    Student work required for the completion of the course

    Sum100%

     

    Course supervisor

    név beosztás tanszék
    Orbán Annamáriaegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok