Print
Reklámszociológia

 

Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication

 

 

 

COURSE SYLLABUS

0

 

I. Description

 

Sociology of Advertising

Reklámszociológia

 

Neptun code Academic year C/E Assessment Contact hours (th/pr) Credit Language Semester
BMEGT439767 2018/19Eintra-term grading 2/02HungarianSpring

 

Instructor

Kovács Levente, vendégelőadó
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication
Berta László, vendégelőadó
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication

 

Entry requirements
-

Mandatory/recommended preliminary courses
-

Description

 

Topics

Tuesday
17:15-18:45
Wednesday
14:15-15:45
Weekly Topics
2019.02.052019.02.06

A probléma felvetése: Mi a reklám?
Az ipari társadalomtól a fogyasztói társadalomig. A fogyasztás helye és szerepe a
gazdaság, az egyén, a közösség életében. A reklám és márkázás hatása a
fogyasztóra. "Informational" vs. "transformational" reklám. Értelmezések,
definíciók, kételyek. (KL)

2019.02.122019.02.13

A fogyasztás szociológiája
A manipuláció teóriája (Jean Baudrillard és a "realisation problem"; Theodor
Adorno és a "culture industry". Vance Packard és a Rejtett rábeszélők. A
fogyasztás mint a boldogsághoz vezető út: az Amerikai Álom vs. Kelet Európai
Álom. Fogyasztok, tehát vagyok? (KL)

2019.02.192019.02.20

A fogyasztói társadalom új embertípusa
David Riesman és a Magányos tömeg karaktertípusai (a tradíciótól, belülről és
kívülről irányított ember). William Whyte és a szervezeti ember (organization
man). Kenneth Galbraith és az "affluent society". A reklámszakember
archetípusa avagy A szürke öltönyös férfi - The Man in the Gray Flannel Suit.
(BL)

2019.02.262019.02.27

A reklámszakma gyökerei
„Kígyóolajat vegyenek!” Az ős-reklámügynökség és a hirdetési ügynökök. A
modern reklámügynökség megszületése. Volney B. Palmertől – James Walter
Thompsonig. Az ügynökségi modell és annak szövevényes működése. A
reklámszakma "Bermuda-háromszöge". (BL)

2019.03.052019.03.06

A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői
P.T. Barnum és az "Egress" – John Caples és Claude C. Hopkins – John Kennedy
és Albert Lasker – Leo Burnett és a "Chicagói Iskola" – Rosser Reeves és a USP –
David Ogilvy és a márkaszemélyiség megszületése (KL)

2019.03.122019.03.13

A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása
A kreatívforradalom: Bill Bernbach és a DDB. A kreativitás új sztenderdje: a
Volkswagen és az Avis kampányok. George Lois és a PKL. Mary Well Lawrence.
Carl Ally és Jerry Della Femina. (BL)

2019.03.19
School Holiday
2019.03.20
School Holiday

--

2019.03.262019.03.27

A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok
Az európai reklám fejlődése. A brit kreatívforradalmárok: CDP, Saatchitestvérek,
David Abbott. (KL)

2019.04.022019.04.03

Howard Gossage
A 20. század legnagyobb reklámszakembere. Marshall McLuhan felfedezője. A
kommunikátor, a filosz, a kultúraszervező, a teoretikus (A róla készült
dokumentumfilm vetítésével egybekötött előadás) (KL)

2019.04.092019.04.10

A döntésgyár
Viselkedéstudomány a reklám „szolgálatában”. Miként használják a reklámban
pszichológiát az emberek és döntéseik manipulálására. A közösségi megerősítés
és a negatív közösségi megerősítés, a fizetés fájdalma és az ár relativitása, a
túlzott önbizalom és további viselkedési torzítások. (BL)

2019.04.162019.04.17

A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai
Volkswagen bogár – Think Small; Avis vs. Herz; Guinness; Playstation; Flat Eric
(Levi's); Absolut Vodka; The Economist; Subservient Chicken, Moldy Whopper
(Burger King); Volvo -- etc. (BL)

2019.04.232019.04.24

A reklámszakma 50 árnyalata
A corporate holdingok. Mivé alakult a szürke öltöny? A mai reklámszakember
helye, szerepe, jövőképe. Hová halad az iparág? A „brand purpose” értelme és
értelmetlensége. Steve Harrison és a reklámügynökségek világmegváltó
törekvései. Byron Sharp marketingforradalma („evidence-based mareting”) (KL)

2019.04.302019.05.01
School Holiday

Új világ hajnalán
Digitális reklám korszaka. Új eszközök, felületek, új típusú fogyasztók,
magatartások. A content és a user. (User-generated content) Az online tér
bugyrai: Bob Hoffman kritikai magatartása. A közösségi média és az online
reklámok működésének illúziói. (BL)

2019.05.072019.05.08

Számonkérés

2019.05.142019.05.15

 

Readings

     

    Teaching method

    theory

     

     

    Requirements

     

     

    Re-sit possibilities

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Consultation

    Kovács Levente: (előzetes email-egyeztetés alapján)

    :

     

    Course requirements

    a számonkérés online felületen történik, esetleg egy írásbeli
    dolgozat elkészítése az ára

     

    Evaluation criteria

     

    Evaluation

    Excellent [A]
    Very Good [B]
    Good [C]
    Satisfactory [D]
    Pass [E]
    Fail [F]

     

     

    Student work required for the completion of the course

    Sum100%

     

    Course supervisor

    név beosztás tanszék
    Szabó Leventeegyetemi adjunktus BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok