Print
Kommunikáció

 

Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication

 

 

 

COURSE SYLLABUS

0

 

I. Description

 

Communication

Kommunikáció

 

Neptun code Academic year C/E Assessment Contact hours (th/pr) Credit Language Semester
BMEGT43A001 2018/19intra-term grading 2/02HungarianSpring

 

Instructor

Szabó Levente, egyetemi adjunktus
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication

 

Entry requirements
-

Mandatory/recommended preliminary courses
-

Description

A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a kommunikációtudomány és -kutatás néhány paradigmatikus területére. A kommunikációval kapcsolatban gyakran az információátadást és -cserét szokták megnevezni mint feltételt, célt és legfőbb értékelési szempontot. Ám az információ a rendezetlenséggel áll kapcsolatban, más modellezhető kommunikációs helyzetekben pedig egyenesen mellékessé válik: elsődleges meghatározóvá a jelentések tulajdonítása, az interakció fenntartása, a hálózatépítés vagy akár a kaotikus jelenségekre jellemző öngerjesztő folyamatok kerülnek. Lehetetlen nem kommunikálni – ennek olyan okai és következményei vannak, amelyek túlmutatnak a kommunikációs helyzeten. A kommunikációs helyzetben megjelennek a verbális és nemverbális kódok, a jelentések és manipulálásaik, a szerepviselkedés, a személyiség összetevőinek megnyilvánulásai valamint a kommunikációs helyzet célja és eredménye, a kompetíció vagy kooperáció.

 

Topics

Wednesday
12:15-13:45
Weekly Topics
2019.02.06

A kurzus megbeszélése, a ZH időpontok rögzítése. 

Lehetetlen kommunikálni! És lehetetlen nem kommunikálni… A kommunikáció általános kerete

2019.02.13

Mi a kommunikáció? Lehetséges meghatározások, fogalmak

2019.02.20

A pletyka kommunikációja. Kommunikáció fogalmak a pletykákban

2019.02.27

Racionális szerepek és irracionális egyéniség?

Szubhumán ágensek. Amikor a tudatalattijaink kerülnek kapcsolatba egymással. Személyiségünk egységeinek kommunikációja.

A kommunikáció stratégiái és dinamikája. Együttműködés vagy játszma?

2019.03.06

A kód. Párhuzamos üzenetek sokasága a személyközi kommunikációban?

Nemverbális kommunikáció. Arcunk, amely nyelvi rendszerként működik. Univerzális kód?

2019.03.13

1. zárthelyi dolgozat (ZH)

2019.03.20
School Holiday

--

2019.03.27

A kommunikáció mint participáció. A zseniális buta hangyák. Participáció a felfoghatatlan kommunikációban. Horányi elmélete.

2019.04.03

A kommunikátum. Az eszközhasználó kommunikáló, a pegazusra várás forradalma és az önkényes szimbólumok.

Sémák a kommunikációban. Az érzékelési, a hétköznapi és tudományos sémáinkról – illúziókról, sztereotípiákról, paradoxonokról.

2019.04.10

A kommunikáció mint információcsere. Az információ, ami valószínűtlen... És a rendezetlenség, ami az információt növeli? Shannon modellje.

2019.04.17

A kommunikáció mint jelentéstulajdonítás. Információ, amiről nem akartak informálni? A szívritmusunk meghatározza a kommunikációs helyzetet? Barnlund modellje.

A kommunikáció mint interakció. A kapcsolat mindenekelőtt… Illúzió, hogy egyet értettünk? Newcomb modellje.

2019.04.24

A kommunikációról összefoglalóan.

2019.05.01
School Holiday

--

2019.05.08

2. zárthelyi dolgozat (ZH)

2019.05.15

Pót zárthelyi dolgozat: május 15. (az óra keretében)

A pótlási héten a második pót zárthelyi dolgozat: május 22., 12.15-13.15, helyszín: E ép. 201 terem

 

Readings

      A BMEGT43A001 kurzus  ZH-kkal kapcsolatos információi, az egyes ZH-kra elolvasandó olvasmányok, a nem kötelező olvasmányok, az előadásokon szerzett pontok, a ZH-k eredményei a kurzus honlapján érhetők el: http://moodle.szoc.bme.hu//course/view.php?id=33 (belépés vendégként, jelszó: communicatio)

     

    Teaching method

    theory

     

     

    Requirements

     

     

    Re-sit possibilities

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Consultation

    E.717 kedd 12:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    Course requirements

    • A szorgalmi időszakban két alkalommal ZH-t kell írni és teljesíteni (min. elégséges (2) értékeléssel) az addig tanult anyagból. A feldolgozott szövegek mindegyike letölthető formában elérhető a kurzus honlapján. A ZH-kon ezeket a szövegeket nyomtatott formában használni lehet.
    • Az egyes előadásokon feldolgozott tananyag az adott előadást követően elkülönítve jelenik meg a kurzus honlapján (így az adott ZH-ra kötelező olvasmányokat az itt összegyűltek képezik).
    • A pót ZH-n való résztvétel feltétele 1 ZH teljesítése (min. elégséges (2) értékeléssel).
    • Pótlási lehetőségek: 2 (ld. a Félév tervezett programjánál)
    • Az érdemjegy növelésének céljával mindkét ZH újraírható, a végső érdemjegy a legjobb eredményeket veszi tekintetbe.
    • Az eredmények megtekinthetők a kurzus honlapján és megbeszélhetők a heti konzultációs időpontban vagy e-mailes egyeztetésnek megfelelően.
    • Az egyes ZH-kra kapott jegyek növelhetők 1-1 jeggyel, 3-3, az órákon feltett kérdés megválaszolásával (a ZH1 jegye növelhető a ZH1-t megelőző valamelyik 3 órai válaszadással, a ZH2 jegye növelhető a ZH1 és ZH2 közötti időszakra eső valamelyik 3 órai válaszadással).
    • Egyéni teljesítés dolgozattal: az egyéni konzultációkon megbeszéltek szerint. Ez a lehetőség azoknak szól, akik az órák adta lehetőségeken túlmenően érdemben szeretnének valamelyik témával foglalkozni, többletteljesítést igényelnek (pl. Tudományos Diákköri Konferencián (TDK) szeretnék prezentálni a dolgozatot). Feltételei: az első ZH időpontjáig az oktatóval egyeztetni kell ennek az alternatívának a választását, az elképzelésekről vázlatot kell készíteni, és személyes konzultáción egyeztetnek a dolgozatírás lehetőségéről. Ezt követően legalább két alkalommal kell a téma feldolgozásáról, a szöveg előrehaladtáról konzultálni, és a félév végén a kész dolgozat kerül átbeszélésre, értékelésre, adott esetben felmérik a féléven túlmenő további lehetőségeket (pl. TDK-n való szereplés). A dolgozat leadásának határideje: május 13.
    • Az órák látogatása: a TVSZ-nek megfelelően

     

    Evaluation criteria

    A félévi jegy komponensei:

    • ZH1: 50%
    • ZH2: 50%

     

    Evaluation

    Excellent [A]
    9-10 pontVery Good [B]
    7-8 pontGood [C]
    5-6 pontSatisfactory [D]
    3-4 pontPass [E]
    0-2 pontFail [F]

     

     

    Student work required for the completion of the course

    Contact hour30%
    Preparation for classes30%
    Preparation for test40%
    Sum100%

     

    Course supervisor

    név beosztás tanszék
    Szakadát Istvánegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok