Print
Kutatószeminárium

 

Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication

 

 

 

COURSE SYLLABUS

Communication and Media Science BA

 

I. Description

 

Research Seminar

Kutatószeminárium

 

Neptun code Academic year C/E Assessment Contact hours (th/pr) Credit Language Semester
BMEGT43A150 2018/19ECintra-term grading 4/05HungarianFall

 

Instructor

Dúll Andrea, egyetemi tanár
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Depart. of Sociology and Communication

 

Entry requirements
környezeti kommunikáció, tárgyak, pozitív érzelmek

Mandatory/recommended preliminary courses
--

Description

A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.

 

Topics

Wednesday
08:15-11:45
Weekly Topics
2019.02.06

A kurzus tematikájának, feltételeinek és követelményeinek megbeszélése.

Mi a környezeti kommunikáció? Szemlélet, módszerek, kutatásetika

2019.02.13

Tárgyak környezeti kommunikációja: funkció, szépség, affordancia, tárgykötődés, identitás

Érzelmek, motiváció, életminőség

2019.02.20

Téri fordulat, rematerializáció

A kultúra tárgyi kontextusa

2019.02.27

Referátumok 1. Hygge (Thomsen Brits, 2017) - kijelölt referálandó részek terjedelme, felosztása a kurzus hallgatóinak létszámától függően módosulhat

  • Definíció, Bevezetés, A hygge a dán nyelvhasználatban (9-31)
  • Valahova tartozás, A biztonság védőszférája (33-84),
  • Otthonosság, Jóllét (85--150)
  • Egyszerűség, napi rituálék (151-188)
2019.03.06

Referátumok 2. Lagom (Brones, 2016/2017)

  • Bevezetés (9-39)
  • Lagom a munkában (41-73),
  • Lagom otthon (75-171) -- 2 fő referálja
  • Lagom az egészségért, Lagom és a környezet, A lagom tanulságai (173-218)
2019.03.13

A hygge és a lagom kommunikációs megközelítése

A hygge és a lagom környezeti kommunikációs vonatkozásai

2019.03.20
School Holiday

A minikutatási vizsgálattervek kidolgozása, illesztés a hazai szociofizikai és társadalmi kontextushoz

Szakirodalmi háttér illesztése a minikutatásokhoz

Házi feladat:

  • szakirodalmi és statisztikai kutatás
  • helyszín kiválasztása
2019.03.27

Beszámoló a házi feladatokról

Elővizsgálatok egyeztetése, elővizsgálatok pontosítása, vizsgálatterv

Házi feladat:

  • szakirodalom referálásának előkészítése (kutatócsoportonként, illetve 2-3 személyenként 1 tanulmány)
  • elővizsgálat elvégzése
2019.04.03

Tavaszi szünet

2019.04.10

Beszámoló a házi feladatokról:

  • elővizsgálatok eredményei
  • szakirodalom referálás

 

2019.04.17

Kvalitatív módszerek a környezeti kommunikációs kutatásokban

Kvalitatív minikutatás megtervezése

2019.04.24

Kvalitatív minikutatás tervezetének véglegesítése

Házi feladat:

  • Kvalitatív minikutatás elvégzése
2019.05.01
School Holiday

Beszámoló a kvalitatív minikutatás eredményeiről 1-2.

2019.05.08

Kvantitatív módszerek a környezeti kommunikációban

Kvantitatív minikutatás előkészítése

Házi feladat:

  • Kvantitatív minikutatás elvégzése 
2019.05.15

Beszámoló a kvantitatív minikutatásokról 1-2.

Hygge- és Lagom-kutatásaink összegzése

A kurzus tapasztalatainak összegzése

 

Readings

      Kötelező irodalom

      Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.

      Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.

      Dúll, A.  2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan. 

      Dúll, A.  2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina  (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.

      Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.

      Kiegészítő irodalom

      Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

     

    Teaching method

    consultancy

     

     

    Requirements

     

     

    Re-sit possibilities

    A szakirodalmi és a kutatási prezentációk közül egy - indokolt esetben - kihagyható. Az írásbeli prezentációkat akkor is el kell készíteni, és be kell mutatni, ha nincs minden csoporttag jelen az órán. Az írott és a szóbeli prezentáció 50-50 %-ban, együtt teszik ki az adott feladatra kapott jegyet. A szóbeli prezentációk nem pótolhatók. Az írásbeli (ppt, prezi) anyagok az órán leadandók (csoportmunka esetén a csoport minden tagja azonos jegyet kap) - egy ezek közül a pótlási héten következmény nélkül leadható, a többi megkésett leadás esetén minden esetben egy jegy levonásra kerül.

     

    Consultation

    E.712 szerda 12:00-13:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    Course requirements

    A kurzus teljesítési feltételei:

    • jelenlét az órákon a TVsz. szerint
    • 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása)
    • aktív részvétel az órai munkában
    • kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés)

     

    Evaluation criteria

    A kurzus során fontos

    • kreatív kutatói szemlélet,
    • az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá
    • szakirodalom beépítése a kutatási tervbe
    • kutatómódszerek kreatív alkalmazása

     

    Evaluation

    Excellent [A]
    Very Good [B]
    Good [C]
    Satisfactory [D]
    Pass [E]
    Fail [F]

     

     

    Student work required for the completion of the course

    Contact hour30%
    Preparation of homework40%
    Preparation for exam30%
    Sum100%

     

    Course supervisor

    név beosztás tanszék
    BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok