• Felvételizőknek
  • hallgatóknak
    • KomMédia alapképzés
    • komMédia mesterképzés
    • mérnök képzés
    • Erasmus képzés
    • regionális és környezeti gazdaságtan képzés
    • tantárgyak
  • Munkatársak
  • Kutatás
  • SzabVál
  • Kapcsolat
    • Hungarian (Hungary)
    • English (United Kingdom)
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
  1. Kezdőlap
  2. oktatás
  3. KomMédia alapképzés
  4. Mintatanterv (BA)
Aktuális
  • 60 órás pedagógus-továbbképzés

      A megismerés új útjai az iskolában - tanfolyam cselekvésre kész pedagógusoknak Esetfeldolgozás és módszertani képzés akciótechnikák segítségével 60 órában A tanfolyamot olyan pedagógusoknak ajánljuk, akik a változtatás konstruktív útjait keresik: az osztályteremben, a munkakörnyezetükben, az...

Tanszéki szeminárum
  • 2019/12/10 Bene Márton

    Virális politika: Politikai kommunikáció a Facebookon

  • 2019/12/03 Rajkó Andrea

    A tabu kényelmétől a dialógus kockázatáig

  • 2019/11/26 Bárány Tibor

    Olvasók az online nyilvánosságban -- Professzionális és laikus értelmezői gyakorlatok a digitális forradalom idején

Kiemelt publikáció
  • Kutatás

      1 A kutatási tevékenység fókuszai, legfontosabb területei A tanszéki kutatásokban az országban egyedülálló módon metszik egymást a humán-, társadalom-, műszaki- és természettudományok szempontjai és tudáskészletei. A tanszék munkatársai 12 szakmában illetve tudományos diszciplínában rendelkeznek...

  • The Handicap Principle - Biological Reviews

    Számadó Szabolcs a biológiai tudományok egyik legtekintélyesebb folyóiratában, a Biological Reviews-ban (IF:10,3) publikálta saját és kollégái jelzés-elméleti kutatásait összegző tanulmányát (Penn & Számadó [2019]. The Handicap Principle. Biological Reviews, online first)

 szakajánló
   alapképzés
 mesterképzés

2006-ban indult a Műegyetemen a kommunikáció és médiatudományi képzés (KomMédia). A alap- és mesterszakokon többféle specializációból választhatnak a hallgatók.


Tanszéki Moodle-oldal

Belépés a tanszéki Moodle-oldalra


Munkatársak
  • Csigó Péter
    Csigó Péter
  • Mészáros József
    Mészáros József
  • Bárány Tibor
    Bárány Tibor
  • Barna Emília
    Barna Emília
  • Számadó Szabolcs
    Számadó Szabolcs
  • Szabó Levente
    Szabó Levente
  • Tófalvy Tamás
    Tófalvy Tamás
  • Blaskó Ágnes
    Blaskó Ágnes
  • Szakadát István
    Szakadát István
  • Rajkó Andrea
    Rajkó Andrea
  • Orbán Annamária
    Orbán Annamária
  • Gács Anna
    Gács Anna
  • Kocsis János Balázs
    Kocsis János Balázs
  • Janky Béla
    Janky Béla
  • Dúll Andrea
    Dúll Andrea
  • Hamp Gábor
    Hamp Gábor
  • Lakatos Zoltán
    Lakatos Zoltán
  • Nádasi Eszter
    Nádasi Eszter
Previous Next Play Pause

KomMédiaBlog

  • Online fizetős hírek: Mennyire kelnek el?

    #Konzervtelefon 2021.06.18.

    Online fizetős hírek: Mennyire kelnek el? A fizetős tartalmaké a jövő az online hírfogyasztás keringésében? Szívesen szánjuk a pénzünket olyasmire, amihez ingyen is hozzájuthatunk? Magyarországon, Európában és a Föld többi részén is megjelentek már azok híroldalak, ahol bizonyos tartalmakért elkérnek valamennyi összeget, vagy az oldal teljes[…]

    Read more...
  • Jóllét receptre: működhet a pszichoedukáció a közösségi médiában?

    #Konzervtelefon 2021.06.10.

    Jóllét receptre: működhet a pszichoedukáció a közösségi médiában? „Fényerő fel, kontraszt le, itt legyen kicsit fehérebb, ott inkább simítsuk ki azt a pici szarkalábat. Kis retus a homlokon? Mehet! Hashtag bepötyögve, Share”. Blink-blink, jönnek is a lájkok. Kész is a valóságnak egy reprezentációja, ami talán szebb és tökéletesebb,[…]

    Read more...
  • Ami a CEU elleni támadás mögött van, valójában nem a külföldi egyetemeket teszi tönkre, hanem a magyar felsőoktatást

    Kontent 2017.03.30.

    Ami a CEU elleni támadás mögött van, valójában nem a külföldi egyetemeket teszi tönkre, hanem a magyar felsőoktatást A CEU ellehetetlenítési kísérlete jól illusztrálja a kormány demokráciához való sajátos viszonyát, de sajnos nem csak azt. Az a gondolkodásmód és felsőoktatási stratégia, ami a támadás mögött áll, bár tud okozni átmeneti problémákat a CEU-nak is, hosszú távon a magyar[…]

    Read more...
Partnereink, csatornáink
 @BMESzocKomm
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék Facebook-oldala
 @BMEKomMedia
KomMédia képzés Facebook-oldala
 @BMEKomMedia alumni
Volt KomMédia hallgatók Facebook-csoportja

BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, a KomMédia-képzés társtanszéke

A KomMédia hallgatók blogja
     Kultúra a digitális forradalom idején

Csoportdinamikai műhely
 
A kommunikációs szakkollégium szoros kapcsolatban van a tanszékünkkel
co.o-o-o.hu 
Janky Béla OTKA-kutatása

A Kontent blogot Tófalvy Tamás, tanszékünk munkatársa írja
 
A Média Oktató és Kutatási Központ (MOKK) a tanszékünkön működött 2002-2010 között

Az új szerzői jogi kezdeményezés magyarországi bevezetése, honosítása a tanszékünkről indult 2004-ben

A Prezi két alapítója és több kiemelt munkatársa a tanszékünkön dolgozott a 2000-es években

A Wikipedia Magyarország Egyesületet a tanszékünkön jegyezték be.
Rézler Gyula Alapítvány
Az Alapítvány számára a tanszékünk biztosítja a működéséhez szükséges helyet.

A zenei hálózatok folyóirat két szerkesztője Barna Emília és Tófalvy Tamás.

Eastbound
A Műút Kiskáté rovatát  Bárány Tibor szerkeszti.
A városkommunikáció blogot végzett hallgatónk, Juhász Judit szerkeszti.


A Szavak és Tettek Műhellyel tanszékünk közös workshopokat rendez.
Mintatanterv (BA)

kommunikáció- és médiatudományi alapképzés

A kommunikációs módok és eszközök változása és az üzleti élet átrendeződése újfajta kommunikációs szakembereket kívánnak. Olyan üzleti és gyakorlati érzékű szakemberekre van szükség, akik a kommunikáció elméleti és gyakorlati oldalát éppúgy magas szinten elsajátították, mint a szükséges pszichológiai, társadalmi és technikai ismereteket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem képzésének specialitása, hogy ezek egységes szemléletű alkalmazására tanít meg. A képzésen három specializáció fut: tartalomfejlesztés és médiapiac, nemzetközi és üzleti kommunikáció, valamint vizuális kommunikáció. Fontos szerepet kapnak az egyéni és a csoportos projektfeladatok, az információk elemzésére és feldolgozására, a felmerülő problémák megoldására fókuszálás. Az angolt magas szinten beszélők angol nyelven végezhető kurzusokat is választhatnak. A BME adta technológiai és üzleti környezet hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók megtanuljanak más területekről érkezőkkel is együttműködni, velük csapatban, sikerorientáltan dolgozni, ami nagyban segíti az ilyen környezetben való elhelyezkedést is.

tantárgycímNeptun-kódK/Vadatok1.2.3.4.5.6.
Fotográfia: a technológiától a művészetigBMEGT43A241K4/0/v/54/5
Kommunikációs és társadalomtudományi alapismeretek
Vizuális kommunikáció az üzleti életbenBMEGT43A243KV4/0//54/5
KutatószemináriumBMEGT43A257V0/0/f/50/5
KutatószemináriumBMEGT43A150KV4/0/f/54/5
KutatószemináriumBMEGT43A150KV4/0/f/54/5
SzociológiaBMEGT43A203K2/0/f/32/3
FilozófiaBMEGT41A310K2/0/v/32/3
PszichológiaBMEGT52A300K2/0/v/32/3
Pszichológia gyakorlatBMEGT52A301K0/2/f/22/2
Társadalomtudományi kutatásmódszertanBMEGT43A204K4/0/f/54/5
Társadalmi kommunikációBMEGT43A200K4/0/v/54/5
Érvelési és meggyőzési készségekBMEGT41A110K4/0//54/5
Írásos és mediális gyakorlatokBMEGT43A201K2/2/v/54/5
Kommunikációs készségfejlesztésBMEGT43A202K4/0/f/54/5
Empirikus kutatásmódszertanBMEGT43A212K2/0/v/32/3
Mikro- és makroökonómiaBMEGT30A001K4/0/v/44/4
Kommunikációs elméleti és gyakorlati stúdiumok
Bevezetés az informatikábaBMEGT43A020K0/2/f/22/2
Közvetlen emberi kommunikációBMEGT43A205K4/0/v/54/5
Kommunikációs esettanulmányokBMEGT43A206K4/0/v/54/5
Verbális kommunikációBMEGT43A207K4/0/v/54/5
Vizuális kommunikációBMEGT43A208K4/0/v/54/5
KommunikációelméletekBMEGT43A209K2/0/v/32/3
ProjektfeladatBMEGT43A210K2/0/v/52/5
MédiatörténetBMEGT43A211K4/0/f/54/5
Intézményi kommunikációBMEGT41A112K4/0/f/54/5
A kommunikáció társas és kulturális kereteiBMEGT41A113K4/0/f/54/5
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtanBMEGT20A001K4/0/f/44/4
Üzleti jog I.BMEGT55A100K2/0/v/32/3
Üzleti jog II.K4/0/v/54/5
Kötelezően választható szakmai ismeretek
Kari kötelezően választható blokk tárgyKV2/0/f/32/3
Kötelezően választható tárgy 1.KV4/0/f/54/5
Kötelezően választható tárgy 2.KV4/0/f/54/5
Kötelezően választható szakmai modul (Specializáció)
Kötelező specializációs tárgy 1.K2/2/v/54/5
Kötelező specializációs tárgy 2.K2/2/v/54/5
Kötelező specializációs tárgy 3.K2/2/v/54/5
Kötelezően választható specializációs tárgy 1.KV2/2/v/54/5
Kötelezően választható specializációs tárgy 2.KV2/2/f/54/5
Kötelezően választható specializációs tárgy 3.KV2/2/v/54/5
Szabadon választható tárgyak
Szabadon választható tárgy 1.V2/0/f/32/3
Szabadon választható tárgy 2.V2/0/f/32/3
Szabadon választható tárgy 3.V2/0/f/32/3
Szabadon választható tárgy 4.V2/0/f/32/3
Szabadon választható tárgy 5.V2/0/f/32/3
Szakmai gyakorlat, szakdolgozat
Szakmai gyakorlatBMEGT43A112K2/0/f/122/12
Szakdolgozat konzultáció 1.BMEGT43A110K0/2/f/52/5
Szakdolgozat konzultáció 2.BMEGT43A111K0/2/f/52/5
összesen40/5524/3122/3022/2822/3114/30

 

Specializációs tárgyak

Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció
A Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció célja a médiaszíntereken, különösen az internetmédiában jártas szakemberek képzése, akik készségszinten képesek különféle médiumok tartalomigényeinek előállítására. A specializáció kifejezetten gyakorlati jellegű, sok írásos feladattal. A specalizációs munka során előállított tartalmakból munkaerőpiaci helyzetben is jól értelmezhető személyes portfóliót állítunk össze. A végzett diplomás képes a médiaelőállító iparban szakmailag színvonalas munkát ellátni.
Kötelező specializációs tárgy
MédiaszínterekBMEGT43A220K4/0/v/5
MédiaszínterekBMEGT43A220K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: hírtől az oknyomozó riportigBMEGT43A221K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: hírtől az oknyomozó riportigBMEGT43A221K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: kulturális újságírásBMEGT43A222K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: kulturális újságírásBMEGT43A222K4/0/v/5
Kötelezően választható specializációs tárgy
Fotográfia: a technológiától a művészetigBMEGT43A241K4/0/v/5
Fotográfia: a technológiától a művészetigBMEGT43A241K4/0/v/5
Nemzetközi kapcsolatokBMEGT43A230K2/2/v/5
Nemzetközi kommunikációBMEGT43A232K2/2/v/5
Társadalmi konfliktus és újságírásBMEGT43A223KV4/0/v/5
Társadalmi konfliktus és újságírásBMEGT43A223KV4/0/v/5
Vizuális jelenségek elemzéseBMEGT43A240K4/0/v/5
Vizuális jelenségek elemzéseBMEGT43A240K4/0/v/5
 
Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció
A Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció a kommunikáció- és médiatudomány területén olyan szakembereket képez, akik hazai és nemzetközi – kormányzati és nem-kormányzati (civil, NGO) – szervezeteknél, multinacionális cégeknél alkalmasak nemzetközi, üzleti kommunikációs referensként kommunikációs folyamatok feladatok tervezési, szervezési munkafolyamataiban való részvételre, hatékony és szakmailag színvonalas munkára nemzetközi színtéren is. Az órák egy részének oktatási nyelve angol, ezért a specializációválasztás feltétele középszintű, nyelvvizsgával igazolt angol nyelvtudás vagy az English for Economics and Social Sciences tárgy előzetes teljesítése.
Kötelező specializációs tárgy
Nemzetközi kapcsolatokBMEGT43A230K2/2/v/5
Nemzetközi kommunikációBMEGT43A232K2/2/v/5
Üzleti és szervezeti kommunikációBMEGT43A231K4/0/v/5
Üzleti és szervezeti kommunikációBMEGT43A231K4/0/v/5
Kötelezően választható specializációs tárgy
Összehasonlító országtanulmányokBMEGT43A233KV2/2/f/5
Társadalmi konfliktus és újságírásBMEGT43A223KV4/0/v/5
Társadalmi konfliktus és újságírásBMEGT43A223KV4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: hírtől az oknyomozó riportigBMEGT43A221K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: hírtől az oknyomozó riportigBMEGT43A221K4/0/v/5
Vizuális kommunikáció az üzleti életbenBMEGT43A243KV4/0//5
Vizuális kommunikáció az üzleti életbenBMEGT43A243KV4/0//5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
 
Vizuális kommunikáció specializáció
A Vizuális kommunikáció specializáció olyan szakembereket képez, akik alkalmasak a vizuális kommunikáció komplex folyamatainak elemzésére, és az alkotó tervezésben, alakításban való részvételre. A média és a kreatív iparágak területén alkalmasak szakértői, elemzői, tanácsadói, kreatív munkatársi feladatok ellátására, gazdasági társaságok, társadalmi és közigazgatási szervezetek vizuális kommunikációs feladatainak, tevékenységeinek tervezésében, szervezésében szakmailag színvonalasan részt venni. Az ehhez szükséges felkészültség magában foglalja a vizuális kommunikációs jelenségek funkcióinak felismerését, működésük megértését, valamint a vizuális kommunikáció módszereinek és eszközeinek hatékony alkalmazását.
Kötelező specializációs tárgy
Fotográfia: a technológiától a művészetigBMEGT43A241K4/0/v/5
Fotográfia: a technológiától a művészetigBMEGT43A241K4/0/v/5
Vizuális jelenségek elemzéseBMEGT43A240K4/0/v/5
Vizuális jelenségek elemzéseBMEGT43A240K4/0/v/5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
Vizuális kommunikációs projektekBMEGT43A242KV4/0/f/5
Kötelezően választható specializációs tárgy
MédiaszínterekBMEGT43A220K4/0/v/5
MédiaszínterekBMEGT43A220K4/0/v/5
Összehasonlító országtanulmányokBMEGT43A233KV2/2/f/5
Tartalomfejlesztés: kulturális újságírásBMEGT43A222K4/0/v/5
Tartalomfejlesztés: kulturális újságírásBMEGT43A222K4/0/v/5
Üzleti és szervezeti kommunikációBMEGT43A231K4/0/v/5
Üzleti és szervezeti kommunikációBMEGT43A231K4/0/v/5
Vizuális kommunikáció az üzleti életbenBMEGT43A243KV4/0//5
Vizuális kommunikáció az üzleti életbenBMEGT43A243KV4/0//5
 
 

 

Kari kötelezően választható blokk

  • English for Economics and Social Sciences (3 kredit) (BMEGT63AESS)
  • Pedagógia (3 kredit) (BMEGT
  • Tanulásmódszertan (3 kredit) (BMEGT51A300)
  • Prezentáció (3 kredit) (BMEGT51A301)
  • Kultúraközi kommunikáció (3 kredit) (BMEGT65
  • Látás, nyelv, emlékezet (3 kredit) (BMEGT47A005)

 

  

Szakmai kötelezően választható blokk 

  • Művészettörténet 1.
  • Művészettörténet 2.
  • Művészeti kommunikáció
  • Művészetfilozófia
  • Tabuk a társadalomban (BMEGT43A254)
  • Kommunikációtechnológia
  • Speciális kommunikációs ismeretek
  • Kutatószeminárium (BMEGT43A150)

 

 

Szabadon választható tárgyak

Széles látókör tantárgyak

  • Termékélmény és design
  • Technológia és ember
  • Sport és üzlet
  • Pszichológia tabuk nélkül
  • Piaci játszmák
  • Mindennapok munkajoga
  • Társadalmi tabuk és kommunikáció
  • Fenntartható üzleti modellek
  • Éghajlatvédelem stratégiai tervezése

 

 

Szakmai gyakorlat

A tanulmányok része a szakmai gyakorlat. Ez a 12 kredit értékű kötelező tantárgy a mintatanterv szerint a 6. félévben szerepel, de korábban is felvehető, ha annak előtanulmányi feltételét – a Projektfeladat tantárgyat és a specializáció kötelező és kötelezően választható tantárgyaiból összesen minimum 15 kreditet – már teljesítetted.

 

 

Nyelvi képzés 

A nyelvvizsgákra való felkészülés, azok letétele, a vizsgabizonyítványok kiadása egyaránt időigényes feladat. A nyelvvizsgák megszerzésének – a diplomakiadás, a továbbhaladás szempontjából – ideális határideje az abszolutórium megszerzésével egybeeső időpont. 

A hallgatók nyelvtudásának fejlesztését, bővítését az Idegen Nyelvi Központ segíti, a vizsgák szervezését, bonyolítását az INYK keretén belül működő a BME Nyelvvizsgaközpont végzi. A nyelvoktatás rendszerét és a nyelvi tantárgyak felvételét a TVSZ és külön Rektori utasítás szabályozza. Az Idegen Nyelvi Központ honlapján tevékenység / hallgatói nyelvoktatás / tárgyfelvétel útvonalon teljes tájékoztatást kaphat. 

A nyelvi alapoktatás (0 kredites nyelvi tárgyak) keretében általános angol, francia, holland, német, japán, olasz, orosz vagy spanyol nyelvet tanulhat a hallgató heti 2x2 órában kezdő, középhaladó, haladó, középfokú és felsőfokú nyelvvizsga előkészítő szinten. Ezeknek a kurzusoknak a felvételéhez az egyetem ingyenes támogatási egységeket biztosít a nappali képzések hallgatóinak, a következők szerint: alapképzések – 8 egység (mesterképzés – 4 egység). A 0 kredites nyelvi tárgyak féléves, 4 órás kurzusai két csoportméretben, ezzel együtt kétféle „egységnyi értékben” indulnak: 10-13 fővel kiscsoportos – 3 egységnyi értékben, illetve 16-29 fővel nagycsoportos – 2 egységnyi értékben. (A 8 egységen felül további nyelvi egységek vásárolhatóak.) 

 

 

Testnevelés és sport 

Testnevelésből az alapszakokon két félévnyi tantárgy kötelező kritériumként teljesítendő. A tantárgy teljesítése aláírás bejegyzéssel zárul. A tantárgy bármely félévben felvehető, de javasolt a tanulmányok első szakaszában teljesíteni ezt a kritériumot. 

További testnevelés tantárgyak szabadon választható lehetőségként felvehetők (az esetleges térítési kötelezettséggel kapcsolatos részletekről a Testnevelési Központ weboldalán www.uj.tnt.bme.hu tájékozódhat). 

A tantárgyi választékot és a sportolási lehetőségeket a Testnevelési Központ biztosítja. A tantárgy teljesítésére és a további sportolási lehetőségekre a BME Sportközpont áll rendelkezésre. A kínálatban több mint harminc sportolási ág szerepel. 

A tantárgy felvételével, a teljesítés módjával valamint a sportolási lehetőségek megismerésével kapcsolatosan a Testnevelési Központ, illetve annak honlapja ad részletes eligazítást. 

alapszak 
tantárgytípusok
K: kötelező tantárgy
A kötelező tantárgyakat a képzések mintatanterveiben rögzítik. Ezeket a tárgyakat el kell végezni a képzés során.
V: szabadon választható tantárgy
A szabadon választható tantárgyak körébe a kar, illetve az egyetem összes, mesterképzési szinten kínált tantárgya beletartozik. Ezekből 10 kreditértéket kell teljesíteni.
KV: kötelezően választható tantárgy
A kötelezően választható tárgyak listájából a mintatantervben meghatározott számú tárgyat kell teljesíteni. A KomMédia mesterképzésben a felkínált tárgyak közül hármat kell teljesíteni.
a beszámolás módja
v: vizsga
A tantárgyból vizsgázni kell a vizsgaidőszakban
f: félévközi teljesítés
Az oktató által előírt feltételeket kell teljesíteni a szorgalmi időszakban.
letöltés
 tájékoztató füzet
  • BME
  • GTK