Nyomtatás
Kommunikáció

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Kommunikáció

Communication

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A001-02 2018/19f2/02magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Szakadát István, egyetemi docens
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A kurzus során a kommunikáció szabályszerűségeivel foglalkozunk. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségeinek elemzése után bemutatjuk azt is, hogy mi történik az emberekkel akkor, amikor a kommunikációs lehetőségeik bővítésére kommunikációs eszközöket alkalmaznak. Úgy elemezzük a kommunikáció és technológia kölcsönhatását, hogy közben két szempontot tartunk szem előtt. Egyfelől vizsgáljuk, hogy miként hat a technológia az ember kommunikációs képességeire, az alkalmazott technológiák hogyan formálják át (olykor hogyan határozzák meg) a kommunikáció tényleges társadalmi gyakorlatát. Másfelől megnézzük azt is, hogy a különböző kulturális készlettel rendelkező emberek képességei milyen módon befolyásolják, milyen mértékben „értelmezik át” a kommunikációs eszközök használatát. Utóbbi szempont miatt olykor kitérünk a kommunikációs technológiák vezérlésének kérdéseire. A technologizált kommunikáció egészén belül külön foglalkozunk a média, a mediális kommunikáció világával, aminek kapcsán elemezzük a nyilvánosság és a média viszonyát is. Mivel minden eszközhasználat energiafogyasztással jár, meg kell vizsgálnunk azt, hogy milyen energiaigénye van az információrögzítés, -tárolás és -továbbítás különféle eszközeinek. Az információ és energia kapcsolatrendszerén belül kiemelten figyelünk az elektromosság, a villamosság területére. A kommunikációs technológiák széleskörű társadalmi használatbavételét abból a szempontból is megvizsgáljuk, hogy az ilyen eszközök használata milyen típusú és milyen mértékű kontrollt tesz lehetővé egyes emberek, társadalom csoportok számára. Ezen a kérdéskörön belül néha kitérünk a hadiipar szerepére is. A fenti témák kibontása történeti megközelítést kíván.

 

A tantárgy témakörei

kedd
17:15-18:45
heti témakörök
2019.02.05

Kommunikáció és cselekvés. A kommunikáció fogalmának etimológiai elemzése. A kommunikatív cselekvés elmélete, három világ modell, a kommunikáció rétegei, igazságra, hitelességre, helyességre vonatkozó érvényességigények és érvényességvizsgálatok (Habermas). Beszédaktus-elmélet (Austin és Searle). A társalgás szerkezete, a jelentés jelentése (Grice, Searle). A relevancia problémája, kommunikációs maximák. Kitekintés: a relavancia – kicsit más – fogalma a kereséstechnológiában.

2019.02.12

Kommunikáció és információ. Shannon-modell, McKay információtipizálása, információ modális tipizálása, képi kommunikáció, nem-verbális kommunikáció, mikrogesztusok. A kommunikációs helyzetek jellemzése, kommunikációs eszközök, a két nagy kommunikációs iparág: távközlési és médiaipar. A kommunikáció tranzakciós és rituális modellje, a kommunikációs helyzetek jellemzése, a kommunikációs eszközök értelme, jelenlétkommunikáció, időt és/vagy teret áthidaló a kommunikáció fogalma, az eszközpenetráció trendjei, Moore törvény. Információtípusok szerinti kommunikáció. Kommunikációs helyzetek, kommunikáció számossága, irányítottsága, struktúrája.

2019.02.19

Elemi kommunikációs technikák. A posta rövid története (levél, csomag, logisztika), transzferhálózatok, távjelzési technikák. A távközlési ipar előzményei: egyidejű, teret áthidaló kommunikációs rendszerek, füstjelzés, fény- és tűzjelzés, fáklyatelegráf (hangjelzés, dobjel, harci kürt, postakürt, népi kultúra: gémeskút szemaforjelzés, tengerészeti jelzőrendszerek, zászló, szemafor, vasúti jelzőrendszer, szemafor, optikai telegráf). A jelenlétkommunikáció jelzései, amikor a beszéd alapú kommunikáció nem lehetséges (zászló- és karjelzési rendszerek, mutogatás, jelnyelv, rendőri karjelzés, fényjelzések). Többidejű, egyterű technikák (nyilvános terek, forgalomszabályozás, eligazítás, reklám, művészet).

2019.02.26

1.zh.

Optikai és hangeszközök, távközlés . A villamosság (elektromosság) kultúrtörténete. A képrögzítés és képmegjelenítés előzményei, állóképi illúziótechnikák, camera obscura, laterna magica. Az állókép, képzőművészet, képnyomtatás, informatív kép, fotó; mozgásillúzió technikai előzményei, mozgástörténetek, storyline. A film, mozgóképes technológia, mozi. A rögzített hang, hangkeltés, hangerősítés, hanglejátszás, mikrofon, fonográf, lemezjátszó, CD, magnó. Írásbeliség, írás, írógép, nyomtatás, sajtó. Valós idejű távközlés, a globális kommunikáció kezdete (telegráf, telefon, telex, telefax, képtelefon, mobiltelefon).

2019.03.05

Műsorszórás. A műsorszóró (broadcast) iparágak: sugárzott hang, a rádió, sugárzott kép, a tévé (előzmény a radar). A műsorszóró iparágak infrastruktúrájának, üzleti modelljeinek kialakulása. A kereskedelmi és közszolgálati műsorszórás modelljei. A műsorszám privatizálása: a videó.

2019.03.12

Írásbeliség, médiakommunikáció. Írásbeliség, nyomtatás (írásbeliség, ábécé, írás, írógép, nyomtatás, sajtó, printer, tetoválás/testírás). Dokumentum és média. Memóriaintézmények, archívumok. Dokumentum, metainformáció, metaadat. KOS, tudásszervezési rendszer, taxonómia, tezaurusz, folkszonómia, ontológia, címkézés.

2019.03.19
oktatási szünet

Tavaszi szünet

2019.03.26

Digitális kommunikáció. A digitális kommunikáció alapfogalmai, memóriaintézmények, archívumok. Digitális kommunikáció, hálózat, interaktivitás rétegei, mulitmédia, hipermédia, peer production, web2, crowdsourcing, sharing, szerző, befogadó, sokszorosító, wikipedia, kollaboráció, kooperáció, reputáció. Az információs társadalom, tudástársadalom elméletei. Számítógép-hálózatok: számítógép, hálózat, web. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák. Navigáció, relevancia, kereséstipológia.

2019.04.02

A megosztás gazdaságtana és joga. Tömegmédia és sokszorosítási technológiák. Termelő oldali és fogyasztó oldali sokszorosítási technikák, magnó, videó, web, p2p-hálózatok. Szerzői jogi kérdések, copyright-tól a creative commonsig, torrent, kalózkodás. A megosztás gazdaságának jogi kérdései, közösségi hálózatok, szociális szoftverek, a konvergencia szintjei.

2019.04.09

2. zh.

Kollektív és gépi intelligencia. Kollektív intelligencia, web2.0, Peer production: grid, fájlcserélő hálózatok, humangrid, nyílt szoftverek, szabad tartalom, wiki, blog, crowdsourcing, közösségi hálók, konvergens tv szenzorok. Mediatizált terek, mindenütt jelenlevő számítástechnika, szenzorforradalom, a dolgok internetje. Web 3.0, szemantika, szemantikus web, gépi intelligencia, nyelvtechnológia, ontológia.

2019.04.16

Ember-gép interakció. Az ember-gép interakció, az interfész kultúra kérdései, felhasználói felületek, interakciótervezés, interfészelemzés. 

2019.04.23

Interakció, navigáció. Keresési lehetőségek, keresési stratégiák, szűrés, programming, relevancia, kereséstipológia.

 

2019.04.30

A kérdőívtől az okosóráig. Egy kérdezz felelek játszma: a társadalomkutatók és a megfigyelt egyének közötti kommunikáció. Hogyan tudjuk meg, mit és miért csinálnak az emberek? A kutatói kérdezés technológiái, buktatói és a buktatók elkerülésére született megoldások. Az emberi viselkedés tudományos megfigyelésének változása az utóbbi tíz évben. A viselkedés közvetlen megfigyelésének új lehetőségei. Mérnökök, informatikusok és fizikusok szerepe az új társadalomtudományban.

2019.05.07

3. zh.

Kommunikációs trendek. Adatbázisok, információs túltermelés, mérési, elemzési lehetőségek. A tudástermelés mérési lehetőségei, az információmennyiség becslései, a „how much info” projektek bemutatása. A hálózati média által teremtett új lehetőségek: hálózatelemzés, big data.

2019.05.14

Tömegkommunikáció, nyilvánosság. A média és a hatalmi alrendszerek összefonódása, kölcsönhatása (Kittler), információ (média) és hatalom viszonya. A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése, szimbolikus erőszak elmélete (Bourdieu). Irányítás és kontroll. Média, nyilvánosság, tömegkommunikáció, propaganda, sajtó, politika (Habermas).

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.714 csütörtök 15:45-17:15

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    1) A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órákon való részvétel (a TVSZ-nek megfelelően). 2) A kurzus során teljesítendő feladatok: három 30 perces zárthelyi dolgozat megírása a megelőző hetek anyagaiból az 5., 9. és 13. héten.

     

    Értékelési szempontok

    1) Mindegyik zh-ból min. 7-7 pont szükséges (20-20 pont a maximum).2) A tárgy végső jegyét a három zárthelyi során szerzett pontok összege alapján számoljuk ki. Ha bármelyikzárthelyi végeredménye elégtelen, a végső jegy is elégtelen.3) A zárthelyi dolgozatok értékelésekor a definíciós, kifejtős kérdésekre adott válaszok rövid, értelmezőkifejtése a fontos.

     

    Értékelés

    90-100%jeles (5) Excellent [A]
    80-90%jeles (5) Very Good [B]
    65-80%jó (4) Good [C]
    50-65%közepes (3) Satisfactory [D]
    40-50%elégséges (2) Pass [E]
    0-40%elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Ismeri a kommunikáció szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
    • ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
    • ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
    • ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.

    Képesség

    • Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
    • képes megérteni és használni a kommunikációelmélettel, cselekvés- és véleménybefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
    • képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a tipikus kommunikációs helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
    • képes használni kreativitását.

    Attitűd

    • Nyitott a kommunikáció jelenségét vizsgáló kutatások által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
    • együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
    • folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.

    Önállóság és felelősség

    • Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
    • egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra50%
    felkészülés zárthelyire30%
    írásos tananyag elsajátítása20%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Szakadát Istvánegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok