Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP I. Tantárgyleírás Magyarország politikatörténete 1944-től napjainkig Policy History of Hungary, from 1944 A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus első harmadában a tantárgy a politika cselekvések szabályszerűségeinek feltárása során bemutatja a hatalom és uralom jelenségeinek legfontosabb vonásait, a politika világának történeti fejlődését, a változásokhoz kapcsolódó eszmék, hivatkozások belső logikáját, majd elemzi a demokratikus politikai berendezkedést meghatározó és fenntartó elveket és gyakorlatokat olykor szembeállítva a kommunista politikai uralom jellegzetességeivel. A kurzás kétharmadában végigmegyünk Magyarország politikatörténetén 1944-től kezdve napjainkig bezárólag. Egy-egy órában bemutatjuk a legfontosabb korszakokat. Az egyes korszakok bemutatását sok-sok adat, kép, videórészlet felvillantásával próbáljuk meg élményszerűbbé tenni. Bár a hangsúly a politikaitörténeten van, olykor-olykor szóba kerülhetnek társadalomtörténeti kérdések is, a kurzus végén kitérünk néhány fontos és sokakat érintő közpolikai kérdés rövid tárgyalására. A tantárgy témakörei Rövid politikaelméleti alapozás, a legfontosabb fogalmak bemutatása. Hatalom- és uralomelmélet. Normativitás, értékek, érdekek, konfliktusok, jogrendszerek, bürokráciaelmélet, állam, államigazgatás, civil társadalom, pártok, pártrendszerek, parlamentarizmus. Az európai társadalomfejlődés értelme, a demokratikus szabadságtechnikák kialakulása az európai kultúrkörben. Az emberek vagy a törvények uralma. A demokratikus és totalitáriánus rendszerek, a modern politikai diktatúrák. A kommunista-bolsevik típusú politikai uralom jellemzői, történelmileg sajátos, egyedi vonásai. A nómenklatúra: a káderhatásköri listák rendszere. A nómenklatúra-rendszer változásai. A hatalom megragadása, a kommunista politikai berendezkedés alapjainak megteremtése, 1944-1948 A kommunista politikai berendezkedés megszilárdulása, a Rákosi rendszer működése, 1948-1953 A politikai berendezkedés válsága, Nagy Imre kormányra kerülése, az 1956-os forradalom, 1953-56 Kádár hatalmának megszilárdulása, a kádárizmus kereteinek kialakulása, 1956-1963 Tavaszi szünet A gazdasági mechanizmus reformja, decentralizáció, 1963-1973 Biszku-Komócsin-csoport ellenreformja, recentralizáció, olajválság, valutaválság, 1973-1978 Mérsékelt reform, restrikciós gazdaság politika, óvatos nyitás nyugatra, 1978-1985 A kommunista politikai uralmi szerkezet felbomlása, Kádár, Grósz, Pozsgay bukása, a rendszer szétesése, 1985-1990. oktatási szünet A rendszerváltás után politikatörténet rövid vázlata, 1990-től napjainkig. Kitekintés néhány közpolitikai témára: romaintegráció, eladósodás, felsőoktatás, nyugdíjaskérdés Politikai térstatisztika a rendszerváltástól napjainkig: magyar parlamenti választási és társadalomstatisztikai adatok elemzése, a regionális, településföldrajzi összefüggések bemutatása Beszámolók Irodalom
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43V100
2018/19 V f 2/0 2 magyar 1/2 Szakadát István, egyetemi docens
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-csütörtök
14:15-15:45heti témakörök 2019.02.07 2019.02.14 2019.02.21 2019.02.28 2019.03.07 2019.03.14 2019.03.21
oktatási szünet2019.03.28 2019.04.04 2019.04.11 2019.04.18 2019.04.25
oktatási szünet2019.05.02 2019.05.09 2019.05.16
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.714 csütörtök 15:45-17:15
A kurzus teljesítésének feltételei
1) Az órákon való részvétel a tanórák 80%-ban. 2) Szóbeli beszámoló teljesítése a szemeszter végén.
Értékelési szempontok
Az irodalomjegyékből a hallgató választhat ki két tételt, amiből szóbeli beszámolót kell tartania. Az értékelésbe beszámít, hogy milyen nehézségű tételt választott a hallgató,mennyire pontosan és lényegretörően adta vissza a tétel tartalmát, illetve a hallgató milyen módon adta elő szóban a mondanivalóját.
Értékelés
Kiváló tételválasztás, tartalmi beszámoló, szóbeli prezentáció. | jeles (5) | Excellent [A] |
Jó tételválasztás, jó tartalmi beszámoló, jó szóbeli prezentáció. | jeles (5) | Very Good [B] |
Jó tételválastás, jó tartalmi beszámoló, elfogadható szóbeli prezentáció. | jó (4) | Good [C] |
Jó tételválasztás, elfogadható tartalmi beszámoló, jó szóbeli prezentáció. | közepes (3) | Satisfactory [D] |
Elfogadható tételválasztás, tartalmi beszámoló, szóbeli prezentáció. | elégséges (2) | Pass [E] |
Elfogadhatatlan tartalmi beszámoló. | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 50% |
írásos tananyag elsajátítása | 10% |
felkészülés a számonkérésre | 40% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Szakadát István | egyetemi docens | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok