Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Közvetlen emberi kommunikáció Interpersonal Communication A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A tárgy megismerteti a hallgatókat a közvetlen emberi kommunikáció vizsgálatához szükséges alapfogalmakkal és gyakorlási lehetőséget is nyújt a professzionálisabb kommunikátorrá váláshoz. Az elmélettel való megismerkedést áttekintő előadások és konkrét bevett elemzési technikák áttekintése segíti; a gyakorlást pedig az órához készített feladatsor, melynek gyakorlatait részben a szemináriumokon közösen végezzük el a közösségi tudás és a csoportban tanulás lehetőségeit kihasználva.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A205
2018/19 K v 4/0 5 magyar 1/2 Blaskó Ágnes, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
kedd 12:15-13:45 | kedd 14:15-15:45 | kedd 16:15-17:45 | heti témakörök |
2019.02.05 | 2019.02.05 | 2019.02.05 | Bevezetés Cél: az óra strukturájának és a követelményeinek áttekintése, a közvetlen emberi kommunikáció vizsgálatának a félév során tárgyalt aspektusainak áttekintése Előkészület az órára: bejelentkezés a moodle felületre |
2019.02.12 | 2019.02.12 | 2019.02.12 | A szociálpszichológiai és dramatikus szerepfogalom tradíciójának áttekintése Cél: A szerepfogalom értelmezési lehetőségeinek feltérképezése a közvetlen emberi kommunikáció vizsgálatának szempontjából. A hallgatók az előadás és a szemináriumi önálló szövegfeldolgozás eredményeként rálást kapnak egy fogalom történetének változására. Előkészület az órára: szövegolvasás: Buda Béla, Mérei Ferenc vagy az Enciclopedia of Socialpsychologi szócikkének elolvasása és értő feldolgozása Követelmény: Az órán készített prezentációk leadása a szeminárium végén.
|
2019.02.19 | 2019.02.19 | 2019.02.19 | A szerep fogalma a közvetlen emberi kommunikációs szituációk vizsgálatában Cél: A szerep fogalmának újraélesztése, gyakorlati alkalmazása. A hallgatók az óra végére képesek lesznek a szereppel kapcsolatos kulcsfogalmakkal megvilágítani egy-egy közvetlen emberi kommunikációs esemény kérdéses pontjait. Előkészületek az órára: Feladatlap nyomtatása Követelmény: Az órához tartozó, kitöltött feladatlapok beadása az óra végén. Fogalmak: szerepkonfliktusok, szerepelnevezés, cimkézés, a társadalmi- társas- interperszonális és intrapszichés rétegek elkülönítés, identitás és szerep |
2019.02.26 | 2019.02.26 | 2019.02.26 | A kulturális identitás fogalma 1. Cél: A közvetlen emberi kommunikációs jelenségek társadalmi aspektusainak tisztázása Előkészületek az órára: Stuart Hall szövegének elolvasása, feladatlap nyomtatása Követelmény: aktív jelenlét az órán
|
2019.03.05 | 2019.03.05 | 2019.03.05 | A kulturális identitás fogalma 2. Cél: A közvetlen emberi kommunikációs jelenségek társadalmi aspektusainak tisztázása Előkészületek az órára: Stuart Hall szövegének elolvasása, feladatlap nyomtatása Követelmény: aktív jelenlét az órán, a kitöltött feladatlapok leadása a szeminárium végén |
2019.03.12 | 2019.03.12 | 2019.03.12 | Főnökszerepmodellek |
2019.03.19 oktatási szünet | 2019.03.19 oktatási szünet | 2019.03.19 oktatási szünet | Egy társadalmi jelentésváltozás küszöbén: a vezetői szerep - Összefoglaló minikonferencia Cél: A megelőző órák témáinak összefoglalása Boyetzis koncepciója az értős szervezetvezetésről. c. folyóirat vonatkozó számában szereplő cikkek feldolgozásával a koncepciót az eddig elsajátított keretekbe illesztjük. Előkészületek az órára: Páronként egy szabadon választott cikkből 5 perces kiselőadás készítése ppt kíséretével. Az előadások tartalmát, előadásmódját, vizuális megjelenítését a kurzusvezető értékeli (a végső jegy 20%-át teszi ki). Az előadásokat előző hét péntek 12.00-ig kérem előzőleg elküldeni.
Érzelmek és szerepük a közvetlen emberi kommunikációban Cél: A hallgatók felismerik az érzelmek és kommunikáció sokrétű viszonyát Alapfogalmak: egyszerű érzelmek, összetett érzelmek, az érzelmek kiváltó okai, jelei, komponensei, az érzelmi szükségelt mint motiváció, érzés - cselekvés - cél viszonya, boldogságkutatások, az érzelmek egymásra hatása, érzelem és interpretáció viszonya, érzelem és kultúra, EQ, "rossz" érzelmek, boldogságmutatók |
2019.03.26 | 2019.03.26 | 2019.03.26 | A tranzakcióanalízis személyiségmodellje Cél: A hallgatók betekintést nyernek Eric Berne neve által fémjelzett, bevett, a szervezeti kultúrákban és terápiás helyzetben használt elemzési módszer elméletébe és gyakorlatába. Figyelem, a kurzus nem tesz TA szakemberekké, csak a későbbi elmélyedésről való döntést segíti! Előkészület az órára: 1. Szövegolvasás: Az elkövetkező 3 héten az előadással folyamatosan haladva elolvasni az alábbi könyvet: Ian, S., & Vann, J., 1998, A TA-MA Bevezetlés a korszerű tarnzakcióanalízisbe. Budepest: Grafit Könyvkiadó. 2. a Feladatlap vonatkozó részét elhozni
|
2019.04.02 | 2019.04.02 | 2019.04.02 | Tranzakcióanalízis 2. - Tranzakciótípusok Cél: A hallgatók betekintést nyernek Eric Berne neve által fémjelzett, bevett, a szervezeti kultúrákban és terápiás helyzetben használt elemzési módszer elméletébe és gyakorlatába. Figyelem, a kurzus nem tesz TA szakemberekké, csak a későbbi elmélyedésről való döntést segíti! Előkészület az órára: 1. Szövegolvasás: Az elkövetkező 2 héten az előadással folyamatosan haladva elolvasni az alábbi könyvet: Ian, S., & Vann, J., 1998, A TA-MA Bevezetlés a korszerű tarnzakcióanalízisbe. Budepest: Grafit Könyvkiadó. 2. a Feladatlap vonatkozó részét elhozni
|
2019.04.09 | 2019.04.09 | 2019.04.09 | Tranzakcióanalízis 3. - Játszmák Cél: A hallgatók betekintést nyernek Eric Berne neve által fémjelzett, bevett, a szervezeti kultúrákban és terápiás helyzetben használt elemzési módszer elméletébe és gyakorlatába. Figyelem, a kurzus nem tesz TA szakemberekké, csak a későbbi elmélyedésről való döntést segíti! Előkészület az órára: 1. Szövegolvasás: Az elkövetkező 1 héten az előadással folyamatosan haladva elolvasni az alábbi könyvet: Ian, S., & Vann, J., 1998, A TA-MA Bevezetlés a korszerű tarnzakcióanalízisbe. Budepest: Grafit Könyvkiadó. 2. a Feladatlap vonatkozó részét elhozni
|
2019.04.16 | 2019.04.16 | 2019.04.16 | Technikák a kommunikációs dinamikák feltárására Cél: A hallgatók által közvetlenül használható technikák elsajátítása bizonyos típusú kommunikációs elakadások okainak feltárására és az elakadások továbbmozdítására (ördögi kör, önszupervízió)
|
2019.04.23 | 2019.04.23 | 2019.04.23 | - |
2019.04.30 | 2019.04.30 | 2019.04.30 | Az erőszakmentes kommunikáció Cél: A széles körben ismert és alkalmazott módszer alapjainak megismerése
|
2019.05.07 | 2019.05.07 | 2019.05.07 | A metaforák cél: |
2019.05.14 | 2019.05.14 | 2019.05.14 | Összefoglalás |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.717 csütörtök 15.30 - 16.30
A kurzus teljesítésének feltételei
1. A szemináriumi feladatlapok folyamatos kitöltése és leadása az órák után 15%
2. írásbeli teszt 20%
3. Minikonferencia - előadás 15%
4. szóbeli zh - 50 %
Az előadásokon és a szemináriumokon való részvétel kötelező, maximum 3 hiányzás tolerálható.
A jegyszerző alkalmakról való hiányzás pótlására a póthéten van lehetőség, az óra idejében.
Értékelési szempontok
A jegyszerzés feltétele a 70%-os órai részvétel, valamint 6 elfogadott, időben leadott esetelemző feladatlap ill. Órai poszter, és aktív részvétel az órákon. Félév közepén és végén egy-egy zh.
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Blaskó Ágnes | egyetemi adjunktus | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok