Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
kommunikáció és médiatudományi alapképzés
I. Tantárgyleírás
Médiaszínterek
Media scenes
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43A220 |
2018/19 | K | v | 4/0 | 5 | magyar | 1/2 |
A tantárgy oktatója
Hermann Veronika, óradó oktató Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
A félév során a hallgatók egy bevezető elméleti óra után elsősorban gyakorlati példákon, feladatokon keresztül, a valódi magyar médiaszínterek használatával fognak megismerkedni az újságírói szakma elméleti és gyakorlati alapvetéseivel. A félév elején a hírekkel és a narratív írással fogunk foglalkozni: a hírek és a hírérték gyakorlatilag bármilyen médiaműfaj alapját képezik, legyen szó politikai, gazdasági, vagy kulturális újságírásról. A narratív történemondás azért kiemelt fontosságú, mert a nyugati újságírásban – minőségtől és mennyiségtől függetlenül – az újságírók legtöbbször ugyanazokat a narratív struktúrákat és elemeket alkalmazzák. A narratívák fontosságának megértése az álhírek és ideológiai háborúk korában különösen időszerű, hiszen, ha az írások mélyére nézünk, tulajdonképpen nem (pusztán) egymással háborúzó ideológiákat és világnézeteket, hanem legfőképpen egymásnak feszülő narratívákat találunk. A félév közepén a választási kampány sajátos lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók a korábban elsajátított ismeretek alapján, egy valódi szerkesztőség munkáját imitálva kövessék nyomon és írják meg a 2018-as választási kampány legfontosabb történéseit, különös tekintettel azokra a témákra, amelyek a leghangsúlyosabban jelennek meg a kampányban (bevándorlás, korrupció, szociálpolitika, autoriter törekvések). Ezután visszatérünk a legfontosabb sajtóműfajok és médiaszínterek elemzéséhez, gyakran olyan vendégelőadó segítségével, aki az adott területet magas színvonalon képviseli.
A tantárgy témakörei
csütörtök 12:15-15:45 | heti témakörök |
2019.02.07 | -- |
2019.02.14 | Bevezetés: a hír története, fogalma, a hírérték fogalma, újságírói feladatok és szerepmodellek
Olvasmány:
Bátorfy Attila: Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig = http://www.mediakutato.hu/cikk/2017_01_tavasz_nyar/01_az_allam_foglyul_ejtesetol_a_piac_fogvatartasaig.pdf
Ajánlott olvasmány:
Schudson, Michael, The Power of News, Cambridge, MA, Harvard UP, 1995, 1--37.
Melvin Mencher, News Reporting and Writing, NY, McGraw-Hill, 30--77. |
2019.02.21 | Narratív írás, történetmesélés
Ajánlott olvasmány:
Elwell, J Sage, The transmediated self: Life between the digital and the analog in The International Journal of Research into New Media Technologies, 2014/2, 233--249.
Story of my Life: How Narrative Creates Personality = https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/08/life-stories-narrative-psychology-redemption-mental-health/400796/?utm_source=SFFB |
2019.02.28 | Médiaetika
Olvasmány:
Mong-Vajda, Oknyomozó újságírás, 7-28. = http://www.cij.hu/hu/wp-content/uploads/2009/11/oknyajanlo-web-h1.pdf
Ajánlott olvasmány:
Kovach-Rosentiel, The Elements of Journalism, Crown Publishers, NY, NY, 2001, 248--285. |
2019.03.07 | Covering the news: választási kampány 1. |
2019.03.14 | -- |
2019.03.21 oktatási szünet | Covering the news: választási kampány 2. |
2019.03.28 | Covering the news: választási kampány 3. |
2019.04.04 | -- |
2019.04.11 | Adatújságírás
Ajánlott olvasmány: Alexander Benjamin Howard, The Art and Science of Data-Driven Journalism, Columbia School of Journalism, 1--30. = http://towcenter.org/wp-content/uploads/2014/05/Tow-Center-Data-Driven-Journalism.pdf
Vendég: Bátorfy Attila |
2019.04.18 | Politikai újságírás / A kampány tanulságai
Vendég: Munk Veronika, Index.hu / ELTE Média |
2019.04.25 oktatási szünet | Kulturális újságírás 1. |
2019.05.02 | Kulturális újságírás 2. – aktivizmus és közélet
Vendég: Papp Réka Kinga |
2019.05.09 | Tartalomfejlesztés a közösségi médiában, online marketing |
2019.05.16 | Magazinújságírás
Vendég: Szűcs Péter |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
csütrötök 16:00-17:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
Rendszeres órai részvétel, legfeljebb 2 hiányzás, félévközi és félévvégi feladatok leadása.
Értékelési szempontok
Órai részvétel: 30 %
Félévközi feladatok: 20 %
Félév végi cikk (vizsgaidőszak): 50 %
Értékelés
| jeles (5) | Excellent [A] |
| jeles (5) | Very Good [B] |
| jó (4) | Good [C] |
| közepes (3) | Satisfactory [D] |
| elégséges (2) | Pass [E] |
| elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Bárány Tibor | egyetemi adjunktus |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok