Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
kommunikáció- és médiatudományi mesterképzés
I. Tantárgyleírás
Szervezeti és intézményi kommunikáció
Organizational and institutional communication
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43M114-BMEGT43M11 |
2018/19 | K | f | 4/0 | 5 | magyar | 1/2 |
A tantárgy oktatója
Orbán Annamária, egyetemi docens Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék | Rajkó Andrea, egyetemi adjunktus Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
A kurzus célja, hogy a hallgatók több nézőpontból, multidiszciplináris megközelítéssel - gazdaság- és szervezetszociológia, gazdaságpszichológia, intézményi közgazdaságtan, szervezeti kommunikáció, interkulturális kommunikáció stb. szemszögéből - ismerkedjenek meg mélyrehatóan és rendszerszemlélettel, makroszinttől a mikroszintű megközelítés felé haladva a társadalmi és gazdasági intézményekkel és azok kommunikációjával. A kurzus első felében makro- és mezoszintű alapvető kérésekkel foglalkozunk: mi a különbség intézmények és szervezetek között, mi az összefüggés társadalmi normák és intézmények között, miért van szükség intézményekre, milyen a gazdaság és szervezetek társadalmi és kulturális beágyazottsága? Milyen társadalmi, szervezeti és menedzser dilemmák vannak? Hogyan hat a bizalom szintje a gazdasági-társadalmi fejlődésre és egy vállalat, intézmény teljesítményére, hatékonyságára? Mi a kulturális és emberi tőke? Mi a szervezet és milyen modellek vannak? Vállalati és szervezeti kultúra és kommunikáció, üzleti etika, társadalmilag felelős vállalatok (CSR). Globalizált és multikulturális vállalatok, nemzetközi intézmények kommunikációja, interkulturális kommunikáció. Kulturális innovációk, városkommunikáció és branding. A kurzus második felében mikroszinten vizsgáljuk a szervezeteket, azok működésére és kommunikációjára összpontosítva a következő témák kifejtésével: szervezetfejlesztés, az integrált kommunikáció elmélete és szintjei, az egyén a szervezetben, főnök-beosztott szerepek, munkahelyi beilleszkedés és szocializáció, teljesítmény, produktív és kontraproduktív viselkedési mechanizmusok, rejtett szervezetek. A munkahelyi titok és pletyka dinamikája, personal branding.
A tantárgy témakörei
csütörtök 14:15-17:45 | heti témakörök |
2019.02.07 | Bevezetés, intézmények és szervezetek, társadalmi beágyazottság. |
2019.02.14 | Intézmények és normák, piac, hierarchia, hálózatok. |
2019.02.21 | Társadalmi és szervezeti dilemmák, kulturális tőke és bizalom. |
2019.02.28 | Szervezetek, szervezeti kultúra és kommunikáció, CSR. |
2019.03.07 | Nemzetközi vállatok, intézmények, interkulturális kommunikáció és menedzsment. |
2019.03.14 | Városkommunikáció, város branding. |
2019.03.21 oktatási szünet | Tavaszi szünet |
2019.03.28 | ZH 1 |
2019.04.04 | A szervezkedő ember |
2019.04.11 | Az egyén a szervezetben, főnök-beosztott szerepek. |
2019.04.18 | Munkahelyi beilleszkedés és szocializáció. |
2019.04.25 oktatási szünet | Teljesítmény, produktív és kontraproduktív viselkedési mechanizmusok. |
2019.05.02 | Rejtett szervezetek. A munkahelyi titok és pletyka dinamikája. |
2019.05.09 | Personal branding. |
2019.05.16 | ZH 2 |
Irodalom
Kötelező irodalom:
Előadások anyaga, órai segédanyag és az előadók által kijelölt részek a következő magyar és angol nyelvű irodalomból (elérhető e-tananyag a tanszéki Moodle oldalon: http://moodle.szoc.bme.hu//):
Csepeli Gy. 2001: Szervezetfejlesztés In. A szervezkedő ember. Osiris Kiadó. 263-289.
Elster, J. 2007. Explaining Social behavior. More Nuts and Bolts for Social Sciences. Cambridge University Press.
Granovetter, M. & Swedberg, R. 2001. The Sociology of Economic Life. 2nd Edition, Westview Press
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M., 2010. Cultures and Organizations, Software of the Mind. Intercultural Cooperation and its Importance for Survival, McGraw Hill Publ.
Klein, S. 2016. Vezetés és Szervezetpszichológia, Edge 2000.
Miller, Gary J. 2002. Menedzserdilemmák. Aula Bp.
North, D.C. 2010. Intézmények, Intézményi Változás és Gazdasági Teljesítmény. Helikon Kiadó.
Orbán, A. 2007. Társadalmi Dilemmák a Gazdaságban. In S. Nagy Katalin (szerk.). Szociológia közgazdászoknak. Budapest, Typotex, pp. 133-156.
Perrow, R. 2001. Szervezetszociológia, Osiris.
Smelser, Neil. J.- Richard Swedberg (eds.) 1994. The Handbook of Economic Sociology. Princeton, N.J: Princeton University Press
Szvetelszky, Zs.: 2017: Rejtett szervezetek. Budapest. Typotex.
Ting-Toomey, S. & Chung, L.C. 2012. Intercultural Communication. Oxford University Press
Veres Z. és Hoffmann M. és Kozák Á. (szerk.) (2009) Bevezetés a piackutatásba. Budapest. Akadémia Kiadó.
Ajánlott irodalom:
Williamson, O.E. 1983. Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications, The Free Press
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
Orbán Annamária: E.711 kedd 09:00-10:00, kedd 13:00-14:00
Rajkó Andrea: E.711 kedd 08:00-10:00
A kurzus teljesítésének feltételei
- A kurzus „félévközis”: a félév végi értékelés az elméleti és gyakorlati óra összesített teljesítménye alapján (50+50%) és a két előadó által történik (50+50%). A kurzus sikeres teljesítésének és értékelésének feltétele min. 50 %-os összteljesítmény, minden részfeladatot tekintve (min. 50 %). Amennyiben valamelyik nincs teljesítve, a hallgató nem kap jegyet.
Értékelési szempontok
- A kurzus „félévközis”: a félév végi értékelés az elméleti és gyakorlati óra összesített teljesítménye alapján (50+50%) és a két előadó által történik (50+50%). A kurzus sikeres teljesítésének és értékelésének feltétele min. 50 %-os összteljesítmény, minden részfeladatot tekintve (min. 50 %). Amennyiben valamelyik nincs teljesítve, a hallgató nem kap jegyet
- Elmélet (50%): A 8. (1-6. hét) és 15. héten (8-14. hét anyagából) írt két – kötelező - zárthelyi dolgozat alapján. Azok a hallgatók, akiknek egyik zárthelyi dolgozata sikertelen (50% alatt), vagy igazoltan vannak távol, pót zh-t írhatnak a pótlási időszakban.
- Gyakorlat (50%): A gyakorlati órán előadók által félév elején ismertetett program és folyamatosan kiadott egyéni és csoportos feladatok, órai és otthoni feladatok, beszámolók, és aktivitás alapján. Az egyéni és csoportos feladatok teljesítése - az előre megbeszélt időpontokban – kötelező (pótlás csak igazolt betegség és egyéb rendkívüli program esetén, külön megbeszélés alapján). Az otthoni házi feladatok az előadó által megadott időpontban leadandók, max. 1 nap késéssel, utána nem teljesített.
- A kurzus óráin (elmélet+gyakorlat együtt) min. 70%-os részvétel szükséges az aláírás megszerzéséhez. A kötelező, nappali tagozatos képzés kurzusának rendszeres látogatása alóli felmentést, egyéni tanrend szerinti teljesítést, csak az erre szóló dékáni engedély alapján lehet kérni.
- Azok a hallgatók, akik a fenti – elméleti, gyakorlati és részvételi - követelményeknek nem tesznek eleget, a félévet nem teljesítették, „nem teljesített” jegyet kapnak.
Értékelés
| jeles (5) | Excellent [A] |
| jeles (5) | Very Good [B] |
| jó (4) | Good [C] |
| közepes (3) | Satisfactory [D] |
| elégséges (2) | Pass [E] |
| elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Orbán Annamária | egyetemi docens |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok