Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP I. Tantárgyleírás Reklámszociológia Sociology of Advertising A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus célkitűzése, hogy ismereteket adjon a reklámkommunikációról, mint a társadalmi kommunikáció egyik sajátos formájáról. A kurzuson a hallgatók betekintést kapnak a reklámok társadalmi szerepéről, készítési sajátosságaikról, médiaválasztásról, kreatív tervezés néhány módszeréről. A jelentkezők megismerkednek a reklámok történelmével, természetével, fogadtatásukkal, hatásukkal, valamint hatékonyságuk néhány vizsgálati technikájával. Betekintést nyernek az egyes médiumok sajátosságaiba. A kurzus olyan kérdésekre keres (és talál) válaszokat, mint például: hogyan készül a reklám? Milyen törvényszerűségeket célszerű figyelembe venni? Milyen lépésekből tevődik össze a reklámkészítés? Hogyan épül fel egy reklámkampány? Hogyan lehet a hatékonyságát, hatását ellenőrizni? Milyen technikai feltételeknek kell eleget tennie? A tantárgy témakörei A probléma felvetése: Mi a reklám? A fogyasztás szociológiája A fogyasztói társadalom új embertípusa A reklámszakma gyökerei A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása -- A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok Howard Gossage A döntésgyár A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai A reklámszakma 50 árnyalata Új világ hajnalán Számonkérés Irodalom
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT439767
2018/19 V f 2/0 2 magyar 1/2 Kovács Levente, vendégelőadó
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció TanszékBerta László, vendégelőadó
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-kedd
17:15-18:45szerda
14:15-15:45heti témakörök 2019.02.05 2019.02.06
Az ipari társadalomtól a fogyasztói társadalomig. A fogyasztás helye és szerepe a
gazdaság, az egyén, a közösség életében. A reklám és márkázás hatása a
fogyasztóra. "Informational" vs. "transformational" reklám. Értelmezések,
definíciók, kételyek. (KL)2019.02.12 2019.02.13
A manipuláció teóriája (Jean Baudrillard és a "realisation problem"; Theodor
Adorno és a "culture industry". Vance Packard és a Rejtett rábeszélők. A
fogyasztás mint a boldogsághoz vezető út: az Amerikai Álom vs. Kelet Európai
Álom. Fogyasztok, tehát vagyok? (KL)2019.02.19 2019.02.20
David Riesman és a Magányos tömeg karaktertípusai (a tradíciótól, belülről és
kívülről irányított ember). William Whyte és a szervezeti ember (organization
man). Kenneth Galbraith és az "affluent society". A reklámszakember
archetípusa avagy A szürke öltönyös férfi - The Man in the Gray Flannel Suit.
(BL)2019.02.26 2019.02.27
„Kígyóolajat vegyenek!” Az ős-reklámügynökség és a hirdetési ügynökök. A
modern reklámügynökség megszületése. Volney B. Palmertől – James Walter
Thompsonig. Az ügynökségi modell és annak szövevényes működése. A
reklámszakma "Bermuda-háromszöge". (BL)2019.03.05 2019.03.06
P.T. Barnum és az "Egress" – John Caples és Claude C. Hopkins – John Kennedy
és Albert Lasker – Leo Burnett és a "Chicagói Iskola" – Rosser Reeves és a USP –
David Ogilvy és a márkaszemélyiség megszületése (KL)2019.03.12 2019.03.13
A kreatívforradalom: Bill Bernbach és a DDB. A kreativitás új sztenderdje: a
Volkswagen és az Avis kampányok. George Lois és a PKL. Mary Well Lawrence.
Carl Ally és Jerry Della Femina. (BL)2019.03.19
oktatási szünet2019.03.20
oktatási szünet2019.03.26 2019.03.27
Az európai reklám fejlődése. A brit kreatívforradalmárok: CDP, Saatchitestvérek,
David Abbott. (KL)2019.04.02 2019.04.03
A 20. század legnagyobb reklámszakembere. Marshall McLuhan felfedezője. A
kommunikátor, a filosz, a kultúraszervező, a teoretikus (A róla készült
dokumentumfilm vetítésével egybekötött előadás) (KL)2019.04.09 2019.04.10
Viselkedéstudomány a reklám „szolgálatában”. Miként használják a reklámban
pszichológiát az emberek és döntéseik manipulálására. A közösségi megerősítés
és a negatív közösségi megerősítés, a fizetés fájdalma és az ár relativitása, a
túlzott önbizalom és további viselkedési torzítások. (BL)2019.04.16 2019.04.17
Volkswagen bogár – Think Small; Avis vs. Herz; Guinness; Playstation; Flat Eric
(Levi's); Absolut Vodka; The Economist; Subservient Chicken, Moldy Whopper
(Burger King); Volvo -- etc. (BL)2019.04.23 2019.04.24
A corporate holdingok. Mivé alakult a szürke öltöny? A mai reklámszakember
helye, szerepe, jövőképe. Hová halad az iparág? A „brand purpose” értelme és
értelmetlensége. Steve Harrison és a reklámügynökségek világmegváltó
törekvései. Byron Sharp marketingforradalma („evidence-based mareting”) (KL)2019.04.30 2019.05.01
oktatási szünet
Digitális reklám korszaka. Új eszközök, felületek, új típusú fogyasztók,
magatartások. A content és a user. (User-generated content) Az online tér
bugyrai: Bob Hoffman kritikai magatartása. A közösségi média és az online
reklámok működésének illúziói. (BL)2019.05.07 2019.05.08 2019.05.14 2019.05.15
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
Kovács Levente: (előzetes email-egyeztetés alapján)
:
A kurzus teljesítésének feltételei
a számonkérés online felületen történik, esetleg egy írásbeli
dolgozat elkészítése az ára
Értékelési szempontok
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
- Ismeri a reklám világában fellelhető szabályszerűségek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
- ismeri a reklámtevékenységek mélyében meghúzódó befolyásolási mechanizmusokat,
- ismeri a különböző reklámtípusokat, reklámtechnikákat.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a reklámszociológiával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a reklámszociológia által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
- képes használni kreativitását.
Attitűd
- Nyitott a reklámszociológia által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Szabó Levente | egyetemi adjunktus | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok