Nyomtatás
Szociológia (mérnök BSc)

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

0

 

I. Tantárgyleírás

 

Szociológia (mérnök BSc)

Sociology

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A002 2018/19KVf2/02magyar1/2

 

A tantárgy oktatója

Szakadát István, egyetemi docens
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-

A tantárgy leírása

A tantárgy a szociológia alapfogalmai cselekvéselméleti megközelítésben mutatja be. A kurzus első részében a társadalmi cselekvés értelmezéséhez szükséges fogalmakat tárgyaljuk: szabályszerűség, racionalitás, érték, norma, szokás, érdek, preferencia, motiváció, egyéni és kollektív tudat, közösség, kollektív cselekvés, konszenzus, konfliktus, döntés, társadalmi szerep, reciprocitás, kultúra. Elemezzük még a kényszervezérelt cselekvéseket is, kitérünk a hatalom- és uralomelméletekre. A részkurzus második részében - játékelméleti eszközökre támaszkodva - bemutatjuk a racionális cselekvések elméletét, amely a kényszermentes helyzetekben racionálisan mérlegelő ember cselekvéseinek elemzésére alkalmas. Az alapjátékok áttekintése után fokozatosan kiterjesztjük a vizsgálódás horizontját, és bemutatjuk, hogy a miként lehet a társadalmi kooperáció jelenségeit megmagyarázni játékelméleti alapon (direkt és indirekt reciprocitás, reputáció, emergens normák).

 

A tantárgy témakörei

csütörtök
17:15-18:45
heti témakörök
2019.02.07

módszertani bevezető, a nyelvi megnyilatkozások típusai, vélemény- és cselekvésbefolyásolás, értékítélet, tényítélet, cselekvéselmélet, a cselekvések motívumai, a szabályszerű társadalmi cselekvések példái

2019.02.14

az ideáltípus fogalma, használata a tudományos magyarázatokban, tudás, hit, egyéni és kollektív tudat, racionalitás, preferenciafogalmak (archimédeszi és lexikografikus preferencia), az értékek, érzelmek megnyilvánulása az attitűdökben, altruizmus, egoizmus, a norma összetevői, a társadalmi szerepek és a komplementaritás, reciprocitás, társadalmi helyzetek, közösség/kooperáció, harc/versengés, koordináció, cselekvés és döntés kapcsolata

2019.02.21

kétféle szabályszerűség (rend és szokás), a normatív cselekvések értelmezése, a társadalmi norma fogalma, deontikus logikai kitekintés, a norma típusai, normasértés, társadalmi szankció, jog, konvenció, erkölcs

2019.02.28

kényszermentes és kényszervezérelt társadalmi kapcsolat, a hatalom és uralom fogalma, hatalomforrások, hatalmi helyzetek

2019.03.07

uralomtípusok (karizmatikus, tradicionális, átértelmezett karizmatikus, racionális uralom), bürokráciaelmélet, hatalom és uralom kapcsolata

2019.03.14

a politikai cselekvések szabályszerűségei, hatalomkoncentrálódás, a hatalomkorlátozás történelmi formái, állam, államforma, demokráciaértelmezések, párt, civiltársadalom, kormányzat, önkormányzatiság, választási rendszerek

2019.03.21
oktatási szünet

tavaszi szünet

2019.03.28

1. zh.

2019.04.04

a racionális döntések elmélete, a játékelmélet modellje, fogalomkészlete, egy játszma mint prototípus bemutatása, alapmodell jellemzése, komplementer játékok, szimmetrikus játékok

2019.04.11

alapjátékok bemutatása, sok példával: fogolydilemma, mártír, gyáva nyúl, önkéntes, hős, vezér, szarvasvadászat, háztulajdonos, két koordinációs és két harmónia játék

2019.04.18

a modell kiterjesztése, társadalmi szankció játékelméleti értelmezése, magasabbrendű játékok, aszimmetrikus játékok, többszereplős játékok, társadalmi dilemmák, evolúciós magyarázatok, szimulációs módszerek

2019.04.25
oktatási szünet

oktatási szünet

2019.05.02

ismételt játékok, a reciprocitás stratégiájának karrierje, direkt reciprocitás, a stratégia fogalma, különböző stratégiák értékelése

indirekt reciprocitás, reputáció fogalma, reputációs értékelési módszerek bemutatása, presztízs

2019.05.09

méltányosságelméletek, erősreciprocitás; empirikus játékelmélet; viselkedési közgazdaságtan kisérleti játékai: ultimátumjáték, diktátorjáték, nyilvános javak játéka, bizalomjáték; állatkísérletek

2019.05.16

2. zh.

 

Irodalom

     

    A tantárgy oktatásának módja

    előadás

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    Az egyetemi TVSZ szerint

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.714 csütörtök 15:45-17:15

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    1) Az aláírás megszerzésének feltétele az órákon való részvétel és a zárthelyi dolgozatok teljesítése. 2) A kurzus során teljesítendő feladatok: két, 45 perces zárthelyi dolgozat megírása a 7. és 14. héten. 3) Pótlási lehetőségek: a zárthelyi dolgozatokat pótolni lehet a pótlási héten, az óra időpontjában.

     

    Értékelési szempontok

    1) A tárgy teljesítéséhez mindkét zéhából minimum 7-7 pont megszerzése szükséges a maximális 20-20 pontból.2) A tárgy végső jegye a két részkurzus során szerzett jegy átlaga, felfelé kerekítve. Ha bármelyik részkurzus végeredménye elégtelen, a végső jegy is elégtelen.3) A zárthelyi dolgozatok értékelésekor a definíciós, kifejtős kérdésekre adott válaszok rövid, értelmezőkifejtése a fontos.

     

    Értékelés

    38-40 pontjeles (5) Excellent [A]
    34-37 pontjeles (5) Very Good [B]
    30-33 pontjó (4) Good [C]
    22-29 pontközepes (3) Satisfactory [D]
    14-21 pontelégséges (2) Pass [E]
    0-13 pontelégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás

    • Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
    • ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
    • ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
    • ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.

    Képesség

    • Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
    • képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással, cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
    • képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
    • képes használni kreativitását.

    Attitűd

    • Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
    • együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
    • folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.

    Önállóság és felelősség

    • Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
    • egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
    • gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.

     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra50%
    felkészülés zárthelyire30%
    írásos tananyag elsajátítása20%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    Szakadát Istvánegyetemi docens BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok