Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
kommunikáció és médiatudományi alapképzés
I. Tantárgyleírás
Kommunikációtechnológia
Communication Technologies
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43A255 |
2018/19 | KV | f | 4/0 | 5 | magyar | 1/2 |
A tantárgy oktatója
Hamp Gábor, egyetemi docens Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
Szakmai kötelezően választható blokk tárgya. A kurzus célja, hogy – bevezető jelleggel – hozzásegítse a hallgatókat ahhoz, hogy különböző a kommunikációban és médiában használt eszközökben és technológiákban felhasználó jártasságot szerezzenek. A kurzus 5 mini kurzust tartalmaz, amelyekből kettőt kell elvégezni sikeresen a tárgy teljesítéséhez. A minikurzusok tömbösített formában kerülnek megtartásra.
Videókészítés, Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter (április 12., 27., május 10.)
Arculattervezés, Csizik Balázs, Hegedűs Vince (május 3–4., 11.)
Programozás (bevezetés), Kollányi Fruzsina, Halácsy Péter (április 5., 6., 26.)
User Experience és User Interface Design (UX & UI), Csincsák Fanni (február 8., 14., 22.)
im{possible}, Zollai András (március 9. és 30.)
A minikurzusok péntekeken és/vagy szombaton tömbösen lesznek megtartva reggel 9 és 18 óra között. Minden kurzus több alkalmat is lefed, és mindegyikhez tartoznak az órán vagy otthon elvégzendő feladatok. A kurzusok félévi beosztása:
1. hét – február 8. –User Experience és User Interface Design (UX & UI), Csincsák Fanni (1. foglalkozás)
2. hét – február 15. –User Experience és User Interface Design (UX & UI), Csincsák Fanni (2. foglalkozás)
3. hét – február 22 –User Experience és User Interface Design (UX & UI), Csincsák Fanni (3. foglalkozás
4. hét –
5. hét – március 9. – im{possible}, Zollai András (1. foglalkozás)
6. hét –
7. hét – tavaszi szünet
8. hét – március 30. – im{possible}, Zollai András (2. foglalkozás)
9. hét – április 5. – programozás (bevezetés), Kollányi Fruzsina, Halácsy Péter (1. foglalkozás)
április 6. – programozás (bevezetés), Kollányi Fruzsina, Halácsy Péter (2. foglalkozás)
10. hét – április 12. videókészítés, Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter (1. foglalkozás)
11. hét –
12. hét – április 26. – programozás (bevezetés), Kollányi Fruzsina, Halácsy Péter (3. foglalkozás)
április 27. – videókészítés, Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter (2. foglalkozás)
13. hét – május 3. – arculattervezés, Csizik Balázs, Hegedűs Vince (1. foglalkozás)
május 4. – arculattervezés, Csizik Balázs, Hegedűs Vince (2. foglalkozás)
14. hét – május 10. – videókészítés, Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter (3. foglalkozás)
május 11. – arculattervezés, Csizik Balázs, Hegedűs Vince (3. foglalkozás)
15. hét –
A tantárgy témakörei
péntek 00:00-00:00 | heti témakörök |
2019.02.08 | User Experience és User Interface Design (UX & UI) - Csincsák Fanni
szint: kezdő felhasználó
feladat: A User Experience Design egy kreatív folyamat, amelyben a felhasználók szükségleteinek, igényeinek felmérésén és szegmentálásán keresztül lehetőség adódik a felhasználói elégedettség fokozására, illetve a termék/szolgáltatás és a felhasználó közötti interakciókban a használhatóság növelésére. A kurzus folyamán interaktív módon fogsz megismerkedni a ma alkalmazott UX és UI módszertanokkal és folyamatokkal, amelyekben a digitális termékek létrejönnek. A kurzus végére képes leszel önállóan elkészíteni egy weboldal vagy applikáció design-t, továbbá ezekbe a design folyamatokba integrálni tudod majd a célcsoporttal kapcsolatos ismereteidet. A kurzusnak célja az is, hogy a későbbiekben alkalmazni is tudd az itt elsajátított kreatív (elsősorban probléma-megoldás fókuszú) eszközök és módszertanok használatát más kreatív területeken is.
- Gratis, hogy a kurzus sikeres elvégzése után lehetőséged nyílik majd belépni a BME-s UX/UI alumni csoportba, ahol rengeteg szuper és tehetséges emberrel találkozhatsz majd
foglalkozások és feladatok
- 2019. február 8. (péntek) 10:00 - 16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. február 13. (szerda) 23:59 - leadási határidő (UX input) (szükséges munkaórák személyenként: kb. 4)
- 2019. február 15. (péntek) 10:00 - 16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. február 20. (szerda) 23:59 - leadási határidő (UX output) (szükséges munkaórák személyenként: kb. 4)
- 2019. február 22. (péntek) 10:00 - 16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. március 1. vagy 2. - opcionális csoportos Skype konzultáció
- 2019. március 8. (péntek) - leadási határidő (UI Design) (szükséges munkaórák személyenként: kb. 8)
kurzuslétszám: 15 fő |
2019.02.15 | UX/UI (2. alkalom) |
2019.02.22 | UX/UI (3. alkalom) |
2019.03.01 | - |
2019.03.08 | im{possible} - Zollai András
szint: kezdő felhasználó
feladat: Programozni nem nehéz. A kurzus célja, hogy megismerkedj a programozás alapjaival és a kurzus végére olyan tudással rendelkezz, amellyel könnyedén le tudsz majd kódolni egy weboldalt.
idő:
- 2019. március 9. (szombat) 10:00-16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. március 27. (szerda) 23:59: kiadott anyagok feldolgozása, kérdések összeírása és elküldése az oktatónak
- 2019. március 30. (szombat) 10:00-16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. április 5. (péntek) 23:59 - leadási határidő
kurzuslétszám: 15 fő
előzetes felkészültség: saját laptop, amit be tudsz hozni és amin dolgozni fogsz majd (Windows vagy macOS), a kurzus kezdete előtt telepítenek kell majd néhány szoftvert (ingyenesek) |
2019.03.15 oktatási szünet | - |
2019.03.22 oktatási szünet | TAVASZI SZÜNET |
2019.03.29 | im{possible} - Zollai András (2. alkalom)
szint: kezdő felhasználó
feladat: Programozni nem nehéz. A kurzus célja, hogy megismerkedj a programozás alapjaival és a kurzus végére olyan tudással rendelkezz, amellyel könnyedén le tudsz majd kódolni egy weboldalt.
idő:
- 2019. március 9. (szombat) 10:00-16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. március 27. (szerda) 23:59: kiadott anyagok feldolgozása, kérdések összeírása és elküldése az oktatónak
- 2019. március 30. (szombat) 10:00-16:00 - KONTAKTÓRA
- 2019. április 5. (péntek) 23:59 - leadási határidő
kurzuslétszám: 15 fő
előzetes felkészültség: saját laptop, amit be tudsz hozni és amin dolgozni fogsz majd (Windows vagy macOS), a kurzus kezdete előtt telepítenek kell majd néhány szoftvert (ingyenesek) |
2019.04.05 | Programozás Intro: Játék- és appfejlesztés - Kollányi Fruzsina, Halácsy Péter
szint: kezdő felhasználó
feladat: Blokkos programozással játékok, illetve mobilappok fejlesztése
idő:
- 2019. április 5. (péntek) 10:00 - 16:00- 6 KONTAKTÓRA
- 2019. április 6. (szombat) 10:00 - 16:00 - 6 KONTAKTÓRA
- 2019. április 26. (péntek) 10:00 - 16:00 - 6 KONTAKTÓRA
helyszín
- BME-n kívüli helyszín, pl Prezi iroda
kurzuslétszám: 15 fő
előzetes felkészültség:
- saját laptop (Windows vagy macOS)
- Android vagy iOS telefon, amire egy appot telepíteni kell
tartalom
Ez a kurzust azoknak ajánljuk, akik a programozással kreatívan, jó hangulatban, saját flow-élményeken keresztül ismerkednének. Az első alkalommal kipróbáljuk a “drag-and-drop” blokkos programozást a Scratch felületén, ahol pár óra alatt elkészítheted első játékodat és animációdat, miközben számos programozási alapfogalommal is találkozol. A második alkalommal először közösen készítünk néhány mobilappot, egy Scratchhez hasonló egyszerű nyelvet használva a Thunkable felületén, utána egyénileg és párban is próbálkozhattok. A harmadik alkalom előtt lesz lehetőségetek otthon dolgozni egy appon, majd a közös napunkon befejezni és bemutatni az. Hasznos lehet, ha a UX/UI vagy programozás kurzussal kombináljátok.
oktató: Halácsy Péter és Kollányi Fruzsina
teljesítési követelmények:
- A kontaktórákon aktív részvétel
- Értékelhető otthoni munka és bemutatott app
értékelési szempontok
- önértékelés - 40%
- tanári értékelés - 30%
- csoporttársi értékelés - 30%
|
2019.04.12 | Videóstartalom-gyártás – Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter
szint: kezdő felhasználó
feladat
A kurzus elvégzése egy olyan technikai alaptudást (elsősorban software használatot) biztosít a kurzust elvégzők számára, amivel már tovább tud indulni az ízlésének megfelelő mozgóképes tartalmak készítésének irányába. A technikai tudás mellett, a hallgatók számára biztosítani kívánunk olyan csatornákat, ahol a minőségi videós tartalomkészítés elméleti hátterével ismerkedhetnek meg a lehető legkevesebb energiabefektetés mellett.
idő:
- 2019. április 12.
- 2019. április 27.
- 2019. május 10.
kurzuslétszám: 15 fő
tartalom
- 1 db 3 fős csoportokban készített (max. 5 perc) videós tartalom, illetve 1 db egyénileg készített (max. 5 perc), illetve egy rövid 1500 karakteres esszé. A témák a hallgatókkal közösen egyeztetve kerülnek kiválasztásra.
oktató: Puskás Bence, Lengyel-Szabó Péter
technikai igény
- A kurzus teljesítéséhez elégséges, ha videófelvételre alkalmas okostelefonnal rendelkeznek a hallgatók. Minden további eszköz használatában segítségre leszünk, de nem elvárás, azok (fényképezőgép, mikrofon, stb.) beszerzése.
értékelési szempontok
- Közös videós projekt – 40%
- esszé+egyéni tartalom – 40%
- órai jelenlét és aktivitás – 20%
|
2019.04.19 oktatási szünet | - |
2019.04.26 | Programozás (3. alkalom) ÁPRILIS 26.
Videóstartalom-gyártás (2. alkalom) ÁPRILIS 27. |
2019.05.03 | Arculattervezés – Csizik Balázs (arculattervezés - vizuális kampánytervezés) MÁJUS 3. és 4. (1. és 2. alkalom)
szint: kezdő felhasználó
feladat
- alap kisarculati tenderanyag összerakása (márkanév és koncepció, logó, brand guideline, fotó és multimédiás tartalom (ideális esetben saját gyártású álló, vagy mozgóképes anyaggal támogatva + animáció (AE - Hegedűs Vince animátor bevonásával), kampányötletelés, prezentáció
kurzuslétszám: 15 fő
előzetes felkészültség: alapszintű PS ismeretek - erre építenénk közösen AI, AE, ID skilleket
tartalom
- alapszintű vizuális kampányanyag - a csapat egy részét a tartalomelőállítás, míg másik részét a tartalommenedzsment és stratégia kötné le
oktató: Csizik Balázs (specifikus munkafolyamatnál Hegedűs Vince bevonásával )
teljesítési követelmények: a brand felépítésében való aktív részvétel, átlátható feladatfelosztással, teljesítéssel |
2019.05.10 | Videóstartalom-gyártás (3. alkalom) MÁJUS 10.
Arculattervezés (3. alkalom) MÁJUS 11. |
2019.05.17 | - |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás + gyakorlat
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint.
A kurzusválasztáskor vegyétek figyelembe, hogy a választott kurzus minden kontaktóráján részt kell venni.
Konzultációs lehetőségek
E.709 hétfő 14:00-15:00
A kurzus teljesítésének feltételei
Teljesítés – A kurzus keretében 5 minikurzus van, amelyek közül 2-t választva teljesítheti a tárgyat a hallgató, amennyiben a minikurzusok követelményeit elvégzi. A minimumnál (2) több kurzus felvételére akkor van lehetőség, ha az létszámproblémákat nem okoz. A választott kurzus minden foglalkozáson kötelező részt venni. A kurzusbeosztást az egyéni preferenciák figyelembe vételével történik, így a hallgatók többségének lesz lehetősége a leginkább preferált kurzusokon részt venni.
Jegyszerzés – A minikurzusokon szerzett %-os teljesítmény – egyenként az elvégzett kurzusok számának reciprokával (1/2) súlyozva – összege adja ki a tantárgy eredményét. Beváltási ráta:
100% – 95% – jeles
95% – 85% – jeles
85% – 70% – jó
70% – 60% – közepes
60% – 50% – elégséges
50% > – elégtelen
Példa a jegy kiszámítására
1. kurzus 92% – súlyozva 92%•1/2=46%
2. kurzus 75% – súlyozva 75%•1/2=37,5%
összesen: 83,5% (46%+37,5%) = jó
Értékelő lap és katalógus
Még részletesebb kurzusleírás
Értékelési szempontok
Lásd az egyes kurzusoknál.
A kurzus eredménylapja
Értékelés
100%–95% | jeles (5) | Excellent [A] |
95%–85% | jeles (5) | Very Good [B] |
85%–70% | jó (4) | Good [C] |
70%–60% | közepes (3) | Satisfactory [D] |
60%–50% | elégséges (2) | Pass [E] |
50%> | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Hamp Gábor | egyetemi docens |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok