Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP kommunikáció és médiatudományi alapképzés I. Tantárgyleírás Vizuális jelenségek elemzése Analysis of visual phenomena A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus célja az ember által alkotott vizuális környezet elemeinek értelmezése; a vizualitás és a tartalom, a kivitelezés és a kommunikálni kívánt üzenet közötti kapcsolatok feltárása, azonosítása, megértése és verbalizálása. Oktatói, közös és hallgatói egyéni elemzésekkel és azok szakirodalmi kontextusba helyezésével haladunk végig a különböző nézőpontokon és módszertanokon, és példákat keresünk az egyes témák vizuális megformálására. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök Tabu
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT43A240
2018/19 K v 4/0 5 magyar 1/2 Fiáth Heni, egyetemi tanársegéd
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
kedd 08:15-11:45 | heti témakörök |
2019.02.05 | Bemutatkozás, a félév programjának ismertetése Bevezető elemzés A 6 nézőpont Chapter 6: Visual Analysis (P.M. Lester: Visual Communication) |
2019.02.12 | Technikai nézőpont THE MEDIUM IS THE MESSAGE
Havasmezôi Gergely: A digitális képek szerepe az online sajtószövegben (web) |
2019.02.19 | Technikai nézőpont VIZUÁLIS KIFEJEZŐESZKÖZÖK
|
2019.02.26 | Technikai nézőpont PERCEPCIÓ
|
2019.03.05 | Technikai nézőpont FUNKCIONALITÁS
|
2019.03.12 | Történeti nézőpont POSZTMODERN
|
2019.03.19 oktatási szünet | Kulturális nézőpont SZIMBÓLUMOK IDENTITÁS
|
2019.03.26 | Kulturális/etikai nézőpont HATALOM
|
2019.04.02 | KIÁLLÍTÁSLÁTOGATÁS |
2019.04.09 | Kulturális nézőpont FÉRFI ÉS NŐI NÉZŐPONT
|
2019.04.16 | Kulturális nézőpont NEMI REPREZENTÁCIÓ
|
2019.04.23 | Kulturális/etikai nézőpont A TERVEZŐI FELELŐSSÉG GICCS
|
2019.04.30 | Kulturális/etikai nézőpont TABU
|
2019.05.07 | A félév lezárása Értékelés |
2019.05.14 |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
A prezentációk pótlására a tervezett tantervi időpont utáni 2 órán, a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség. Amennyiben ebben a két órában nincs előadás (kiállításlátogatás, feladatbeadás miatt), akkor a következő előadáson még pótolható a prezentáció.
A határidőre nem teljesített feladatok javítására és pótlására legkésőbb az utolsó órán (2019. máj. 14.) személyesen, valamint 2019. május 24-ig elektronikus úton van lehetőség.
A késve érkezett feladatokra minden megkezdett héten 10% pontlevonás jár.
Konzultációs lehetőségek
csütörtök 13:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
A félév végi aláírás feltétele az órák 70%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatok fele esetében (lefelé kerekítve) ne vegyen igénybe pótlást.
A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi.
Két különböző alkalommal elkövetett húsz percet meghaladó késés egy mulasztott órának felel meg.
A telefonnyomogatással, számítógépezéssel, alvással, stb. töltött kontaktórákat az oktató nem ismeri el jelenlétként.
Az órák 70%-án való részvétel akadályoztatása esetén a hallgatóknak lehetőségük van a mulasztott órá(ka)t egy az adott órára az oktató által kijelölt szakirodalomból írt legalább 3500 leütéses recenzióval kiváltani. A recenziónak tartalmaznia kell egy rövid leírást a szakirodalom téziséről és a hallgató önálló véleményét, asszociációit a témával kapcsolatban. A recenzió leadásának határideje a pótlási időszak utolsó munkanapja.
A kurzus teljesítésének feltétele a vizsga teljesítése. Írásbeli vizsgaként a hallgatóknak dolgozatot kell írniuk a vizsgaidőszakban a kurzushoz kapcsolódó és a szorgalmi időszakban az oktatóval egyeztetett témáról. A dolgozat irányadó terjedelme 15-20 ezer leütés.
A szorgalmi időszakban az alábbi feladatokat kell teljesíteni:
A félév során kétszer minden hallgató feldolgoz egy az alábbi programban olvasható listából választott szakirodalmat és azt 10-15 perces prezentáció formájában ismerteti a többi a hallgatóval vagy min. 5000 karakteres rencenziót ír róla. A recenzióknak a programban megjelölt dátum előtti nap éjfélig kell megérkezniük.
Egy szakirodalmat csak egy hallgató prezentálhat, de recenziót többen is írhatnak róla.
A feldolgozandó szakirodalmakat legkésőbb a második oktatási héten ki kell választaniuk a hallgatóknak.
Minden hallgatónak a félév során két alkalommal prezentálnia kell egy önálló elemzést, melynek témája, hívószava az előző héten az előadáson tárgyalt témakör, a konkrét alkotást azonban a hallgató választhatja meg. Az elemzéseknek a 6 szempontot kell követniük, de az adott témára reflektálásnak különös hangsúlyt kell kapnia.
A félév során egy alkalommal minden hallgatónak le kell adnia egy opponenciát írásban, melyben egy az órán elhangzott alkotásról vagy elemzésről fejti ki önálló szakmai véleményét. Az opponencia terjedelme min. 5000 karakter.
Előreláthatóan a 9. oktatási héten a csoport közösen meglátogat egy kiállítást, melyről a következő 3 hétben egy 1-2 oldalas beszámolót kell írnia a hallgatóknak és azt emailben elküldeniük az oktatónak.
Értékelési szempontok
A szakirodalmi prezentációk/recenziók során szempont, hogy a hallgató megértette a szöveget és át is tudja adni azt a többi hallgatónak vagy az olvasónak, strukturált formában és adekvát nyelvezettel.
Az elemzési feladatokhoz pontos szempontrendszert kapnak a hallgatók.
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
jeles (5) | Very Good [B] | |
jó (4) | Good [C] | |
közepes (3) | Satisfactory [D] | |
elégséges (2) | Pass [E] | |
elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Bátori Zsolt | egyetemi docens | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok