Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem TANTÁRGYI ADATLAP I. Tantárgyleírás Kommunikáció Communication A tantárgy oktatója A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
A tantárgy leírása A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a kommunikációtudomány és -kutatás néhány paradigmatikus területére. A kommunikációval kapcsolatban gyakran az információátadást és -cserét szokták megnevezni mint feltételt, célt és legfőbb értékelési szempontot. Ám az információ a rendezetlenséggel áll kapcsolatban, más modellezhető kommunikációs helyzetekben pedig egyenesen mellékessé válik: elsődleges meghatározóvá a jelentések tulajdonítása, az interakció fenntartása, a hálózatépítés vagy akár a kaotikus jelenségekre jellemző öngerjesztő folyamatok kerülnek. Lehetetlen nem kommunikálni – ennek olyan okai és következményei vannak, amelyek túlmutatnak a kommunikációs helyzeten. A kommunikációs helyzetben megjelennek a verbális és nemverbális kódok, a jelentések és manipulálásaik, a szerepviselkedés, a személyiség összetevőinek megnyilvánulásai valamint a kommunikációs helyzet célja és eredménye, a kompetíció vagy kooperáció.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám (e/gy)
kredit
nyelv
tárgyfélév
BMEGT439309
2018/19 f 2/0 2 magyar 1/2 Szabó Levente, egyetemi adjunktus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
-
-
A tantárgy témakörei
szerda 12:15-13:45 | heti témakörök |
2019.02.06 | A kurzus megbeszélése, a ZH időpontok rögzítése. Lehetetlen kommunikálni! És lehetetlen nem kommunikálni… A kommunikáció általános kerete |
2019.02.13 | Mi a kommunikáció? Lehetséges meghatározások, fogalmak |
2019.02.20 | A pletyka kommunikációja. Kommunikáció fogalmak a pletykákban |
2019.02.27 | Racionális szerepek és irracionális egyéniség? Szubhumán ágensek. Amikor a tudatalattijaink kerülnek kapcsolatba egymással. Személyiségünk egységeinek kommunikációja. A kommunikáció stratégiái és dinamikája. Együttműködés vagy játszma? |
2019.03.06 | A kód. Párhuzamos üzenetek sokasága a személyközi kommunikációban? Nemverbális kommunikáció. Arcunk, amely nyelvi rendszerként működik. Univerzális kód? |
2019.03.13 | 1. zárthelyi dolgozat (ZH) |
2019.03.20 oktatási szünet | -- |
2019.03.27 | A kommunikáció mint participáció. A zseniális buta hangyák. Participáció a felfoghatatlan kommunikációban. Horányi elmélete. |
2019.04.03 | A kommunikátum. Az eszközhasználó kommunikáló, a pegazusra várás forradalma és az önkényes szimbólumok. Sémák a kommunikációban. Az érzékelési, a hétköznapi és tudományos sémáinkról – illúziókról, sztereotípiákról, paradoxonokról. |
2019.04.10 | A kommunikáció mint információcsere. Az információ, ami valószínűtlen... És a rendezetlenség, ami az információt növeli? Shannon modellje. |
2019.04.17 | A kommunikáció mint jelentéstulajdonítás. Információ, amiről nem akartak informálni? A szívritmusunk meghatározza a kommunikációs helyzetet? Barnlund modellje. A kommunikáció mint interakció. A kapcsolat mindenekelőtt… Illúzió, hogy egyet értettünk? Newcomb modellje. |
2019.04.24 | A kommunikációról összefoglalóan. |
2019.05.01 oktatási szünet | -- |
2019.05.08 | 2. zárthelyi dolgozat (ZH) |
2019.05.15 | Pót zárthelyi dolgozat: május 15. (az óra keretében) A pótlási héten a második pót zárthelyi dolgozat: május 22., 12.15-13.15, helyszín: E ép. 201 terem |
Irodalom
A BMEGT439309 kurzus ZH-kkal kapcsolatos információi, az egyes ZH-kra elolvasandó olvasmányok, a nem kötelező olvasmányok, az előadásokon szerzett pontok, a ZH-k eredményei a kurzus honlapján érhetők el: http://moodle.szoc.bme.hu//course/view.php?id=33 (belépés vendégként, jelszó: communicatio)
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek
E.717 kedd 12:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
- A szorgalmi időszakban két alkalommal ZH-t kell írni és teljesíteni (min. elégséges (2) értékeléssel) az addig tanult anyagból. A feldolgozott szövegek mindegyike letölthető formában elérhető a kurzus honlapján. A ZH-kon ezeket a szövegeket nyomtatott formában használni lehet.
- Az egyes előadásokon feldolgozott tananyag az adott előadást követően elkülönítve jelenik meg a kurzus honlapján (így az adott ZH-ra kötelező olvasmányokat az itt összegyűltek képezik).
- A pót ZH-n való résztvétel feltétele 1 ZH teljesítése (min. elégséges (2) értékeléssel).
- Pótlási lehetőségek: 2 (ld. a Félév tervezett programjánál)
- Az érdemjegy növelésének céljával mindkét ZH újraírható, a végső érdemjegy a legjobb eredményeket veszi tekintetbe.
- Az eredmények megtekinthetők a kurzus honlapján és megbeszélhetők a heti konzultációs időpontban vagy e-mailes egyeztetésnek megfelelően.
- Az egyes ZH-kra kapott jegyek növelhetők 1-1 jeggyel, 3-3, az órákon feltett kérdés megválaszolásával (a ZH1 jegye növelhető a ZH1-t megelőző valamelyik 3 órai válaszadással, a ZH2 jegye növelhető a ZH1 és ZH2 közötti időszakra eső valamelyik 3 órai válaszadással).
- Egyéni teljesítés dolgozattal: az egyéni konzultációkon megbeszéltek szerint. Ez a lehetőség azoknak szól, akik az órák adta lehetőségeken túlmenően érdemben szeretnének valamelyik témával foglalkozni, többletteljesítést igényelnek (pl. Tudományos Diákköri Konferencián (TDK) szeretnék prezentálni a dolgozatot). Feltételei: az első ZH időpontjáig az oktatóval egyeztetni kell ennek az alternatívának a választását, az elképzelésekről vázlatot kell készíteni, és személyes konzultáción egyeztetnek a dolgozatírás lehetőségéről. Ezt követően legalább két alkalommal kell a téma feldolgozásáról, a szöveg előrehaladtáról konzultálni, és a félév végén a kész dolgozat kerül átbeszélésre, értékelésre, adott esetben felmérik a féléven túlmenő további lehetőségeket (pl. TDK-n való szereplés). A dolgozat leadásának határideje: május 13.
- Az órák látogatása: a TVSZ-nek megfelelően.
Értékelési szempontok
A félévi jegy komponensei:
- ZH1: 50%
- ZH2: 50%
Értékelés
jeles (5) | Excellent [A] | |
9-10 pont | jeles (5) | Very Good [B] |
7-8 pont | jó (4) | Good [C] |
5-6 pont | közepes (3) | Satisfactory [D] |
3-4 pont | elégséges (2) | Pass [E] |
0-2 pont | elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
- Ismeri a kommunikáció szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
- ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
- ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
- ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a kommunikációelmélettel, cselekvés- és véleménybefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a tipikus kommunikációs helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
- képes használni kreativitását.
Attitűd
- Nyitott a kommunikáció jelenségét vizsgáló kutatások által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 30% |
félévközi készülés órákra | 30% |
felkészülés zárthelyire | 40% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név | beosztás | tanszék |
Szakadát István | egyetemi docens | BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok