Nyomtatás
Kutatószeminárium

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

 

 

TANTÁRGYI ADATLAP

kommunikáció és médiatudományi alapképzés

 

I. Tantárgyleírás

 

Kutatószeminárium

Research Seminar

 

Neptun-kód szemeszter K/V értékelés óraszám (e/gy) kredit nyelv tárgyfélév
BMEGT43A150 2018/19KVf4/05magyar1/1

 

A tantárgy oktatója

Dúll Andrea, egyetemi tanár
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

 

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
környezeti kommunikáció, tárgyak, pozitív érzelmek

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
--

A tantárgy leírása

A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.

 

A tantárgy témakörei

szerda
08:15-11:45
heti témakörök
2019.02.06

A kurzus tematikájának, feltételeinek és követelményeinek megbeszélése.

Mi a környezeti kommunikáció? Szemlélet, módszerek, kutatásetika

2019.02.13

Tárgyak környezeti kommunikációja: funkció, szépség, affordancia, tárgykötődés, identitás

Érzelmek, motiváció, életminőség

2019.02.20

Téri fordulat, rematerializáció

A kultúra tárgyi kontextusa

2019.02.27

Referátumok 1. Hygge (Thomsen Brits, 2017) - kijelölt referálandó részek terjedelme, felosztása a kurzus hallgatóinak létszámától függően módosulhat

  • Definíció, Bevezetés, A hygge a dán nyelvhasználatban (9-31)
  • Valahova tartozás, A biztonság védőszférája (33-84),
  • Otthonosság, Jóllét (85--150)
  • Egyszerűség, napi rituálék (151-188)
2019.03.06

Referátumok 2. Lagom (Brones, 2016/2017)

  • Bevezetés (9-39)
  • Lagom a munkában (41-73),
  • Lagom otthon (75-171) -- 2 fő referálja
  • Lagom az egészségért, Lagom és a környezet, A lagom tanulságai (173-218)
2019.03.13

A hygge és a lagom kommunikációs megközelítése

A hygge és a lagom környezeti kommunikációs vonatkozásai

2019.03.20
oktatási szünet

A minikutatási vizsgálattervek kidolgozása, illesztés a hazai szociofizikai és társadalmi kontextushoz

Szakirodalmi háttér illesztése a minikutatásokhoz

Házi feladat:

  • szakirodalmi és statisztikai kutatás
  • helyszín kiválasztása
2019.03.27

Beszámoló a házi feladatokról

Elővizsgálatok egyeztetése, elővizsgálatok pontosítása, vizsgálatterv

Házi feladat:

  • szakirodalom referálásának előkészítése (kutatócsoportonként, illetve 2-3 személyenként 1 tanulmány)
  • elővizsgálat elvégzése
2019.04.03

Tavaszi szünet

2019.04.10

Beszámoló a házi feladatokról:

  • elővizsgálatok eredményei
  • szakirodalom referálás

 

2019.04.17

Kvalitatív módszerek a környezeti kommunikációs kutatásokban

Kvalitatív minikutatás megtervezése

2019.04.24

Kvalitatív minikutatás tervezetének véglegesítése

Házi feladat:

  • Kvalitatív minikutatás elvégzése
2019.05.01
oktatási szünet

Beszámoló a kvalitatív minikutatás eredményeiről 1-2.

2019.05.08

Kvantitatív módszerek a környezeti kommunikációban

Kvantitatív minikutatás előkészítése

Házi feladat:

  • Kvantitatív minikutatás elvégzése 
2019.05.15

Beszámoló a kvantitatív minikutatásokról 1-2.

Hygge- és Lagom-kutatásaink összegzése

A kurzus tapasztalatainak összegzése

 

Irodalom

      Kötelező irodalom

      Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.

      Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.

      Dúll, A.  2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan. 

      Dúll, A.  2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina  (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.

      Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.

      Kiegészítő irodalom

      Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

     

    A tantárgy oktatásának módja

    konzultáció

     

     

    II. Tantárgykövetelmények

     

     

    Pótlási lehetőségek

    A szakirodalmi és a kutatási prezentációk közül egy - indokolt esetben - kihagyható. Az írásbeli prezentációkat akkor is el kell készíteni, és be kell mutatni, ha nincs minden csoporttag jelen az órán. Az írott és a szóbeli prezentáció 50-50 %-ban, együtt teszik ki az adott feladatra kapott jegyet. A szóbeli prezentációk nem pótolhatók. Az írásbeli (ppt, prezi) anyagok az órán leadandók (csoportmunka esetén a csoport minden tagja azonos jegyet kap) - egy ezek közül a pótlási héten következmény nélkül leadható, a többi megkésett leadás esetén minden esetben egy jegy levonásra kerül.

     

    Konzultációs lehetőségek

    E.712 szerda 12:00-13:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)

     

    A kurzus teljesítésének feltételei

    A kurzus teljesítési feltételei:

    • jelenlét az órákon a TVsz. szerint
    • 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása)
    • aktív részvétel az órai munkában
    • kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés)

     

    Értékelési szempontok

    A kurzus során fontos

    • kreatív kutatói szemlélet,
    • az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá
    • szakirodalom beépítése a kutatási tervbe
    • kutatómódszerek kreatív alkalmazása

     

    Értékelés

    jeles (5) Excellent [A]
    jeles (5) Very Good [B]
    jó (4) Good [C]
    közepes (3) Satisfactory [D]
    elégséges (2) Pass [E]
    elégtelen (1) Fail [F]

     

    A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

    Tudás


    Képesség


    Attitűd


    Önállóság és felelősség


     

    A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

    kontakt óra30%
    házi feladat elkészítése40%
    felkészülés a számonkérésre30%
    összesen100%

     

    Tantárgyfelelős

    név beosztás tanszék
    BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    Korábbi adatlapok