Szavak és Tettek Műhely
Cselekvés és Kontextus Workshopok
Képi irónia (2019. május 17.)
Language and Power (2019. május 10.)
Kormányzás, szabályozás és részvételi politika a nagyvárosokban (2019. május 3.)
Normák: szabályok vagy egyensúlyok (2019. április 26.)
Modalitások, normák, logika (2019. január 7.)
A pejoratív kifejezések szemantikája és pragmatikája: a szexista nyelvhasználat esete (2018. december 7.)
Önvezető autók: etikai, jogi és logikai kérdések (2018. november 9.)
Pre-read workshop on Creatures of fiction, posits of failed scientific theories: A debate between Jeffrey Goodman (James Madison University, Virginia) and Zsófia Zvolenszky (SAS Philosophy, ELTE) (2018. október 24.)
A fiktív nyelvhasználat szemantikája és pragmatikája (2018. június 8.)
Képi implikatúrák, vizuális érvelés (2018. március 9.)
Jogok, kötelezettségek, szabályok -- interdiszciplináris megközelítésben (2018. február 9.)
|
 |
Képi irónia |
2019. május 17. (péntek)
10:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) workshopja
Az irónia keresztül-kasul áthatja a hétköznapi kommunikációs aktusainkat, különösen ami az ún. digitális kommunikációt illeti, azon belül is a multimodális kommunikációt, gondoljunk csak a mémekre vagy a közösségi oldalakon ironikus kommentek kíséretében megosztott tartalmakra. Vajon a társalgási irónia működésének magyarázatára kidolgozott nyelvfilozófiai modellek – az irónia mint társalgási implikatúra (Grice, neo-griceánusok), visszhangelmélet (Wilson–Sperber, relevanciaelmélészek), színleléselmélet (Clark–Gerrig, Currie) – mennyiben alkalmazhatók a képi és a multimodális irónia eseteire? Egyáltalán létezik-e tisztán képi irónia, vagy mindig szükség van valamilyen nyelvi kísérőre? Melyek azok a kontextuális jelzések, amelyek életre hívják a képi vagy a multimodális (társalgási) iróniát? Vajon ha a képi irónia teljes egészében kontextuális jelenség, milyen esélyei vannak annak, hogy a képkereső szoftverek a jövőben képesek legyenek felismerni a képi irónia eseteit? A workshopon ilyen és ezekhez hasonló kérdésekre keressük a választ.
Vitaindítók
- Bárány Tibor (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Taszék): Figuratív jelentés, társalgási implikatúra, visszhang, színlelés. A verbális és a képi irónia elméleteiről
-
Finta Szilvia (Szent Pál Akadémia, ELTE BTK Filozófia Intézet): Szokatlan, különös -- ironikus? Érvek a tisztán képi irónia mellett
-
Fiáth Heni (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem): Irónia két és három dimenzióban
-
Wunderlich Péter (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem): I'm fine :-/ Az ellentmondás mint irónia
Léteznek-e képi implikatúrák? A pragmatikai elméletek kiterjesztéséről a vizuális kommunikáció eseteire
|
Language and Power |
2019. május 10. (péntek)
10:00--19:00
ELTE I épület Filozófiai Tanszéki Könyvtár
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) workshopja
10:00 opening
10:10--11:20 Eyja Brynjarsdóttir (School of Education, University of Iceland, Reykjavik): Silencing Resistance: On Misrepresentations of the #MeToo Movement
11:20--12:30 Brice Bantegnie (Institute of Philosophy, Czech Academy of Sciences, Prague): Concepts, Language and Ideology
12:30--13:15 lunch break
13:15--14:00 Heni Fiáth (Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest): The Double Nature of the Power of Design
14:00--14:45 Szilvia Finta (Eötvös Loránd University, Faculty of Humanities – Institute of Philosophy, Department of Logic, Saint Paul Academy – Department of Ancient Languages): Names as Weapons: The Significance of Giving Names and the Evolution of their Usage from the Perspective of Philosophy of Language in the Context of the Arab-Israeli Conflict
14:45--15:30 Áron Dombrovszki (Eötvös Loránd University, Faculty of Humanities – Institute of Philosophy, Department of Logic): What have we learned from Sarah-Jane Leslie? A New Approach to Generics
15:30--16:15 Zsófia Zvolenszky (Eötvös Loránd University, Faculty of Humanities – Institute of Philosophy, Department of Logic): Conducting Academic Debates about Prejudice-laden Generic Claims: A Methodological Recommendation about Minimizing Harmful Consequences
16:30--19:00 informal discussion, reception
Organizers: Zsófia Zvolenszky (ELTE), Áron Dombrovszki (ELTE), Tibor Bárány (BME)
|
Kormányzás, szabályozás és részvételi politika a nagyvárosokban |
2019. május 3. (péntek)
13:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) workshopja
A kortárs társadalomtudományok egyik alapvetése, hogy az állam, a civil szféra és a magánaktorok között más módon történik a felelősségi körök és a munka elosztása, mint akár a huszadik század közepén. A feladatok kiszervezése a magánszektorba, a civil szervezetek lobbitevékenysége, nemzetközi egyezmények és a diplomácia szoft (pl. kulturális, szervezeti) elemei gyakran egyfajta hibrid kormányzáshoz vezetnek. Az automatizáció, az okos városok kiépítését célzó fejlesztések esetében különösen érzékeny a kutatás-fejlesztési szektor és az állami támogatás, szabályozás viszonya, az intézményrendszerek szerepe abban, hogy megfelelő fékek és ellensúlyok mellett engedjünk teret az innovációs folyamatnak. A workshop a modern nagyváros döntéshozatali folyamatait, intézményes csatornáit tematizálja: Milyenek lehetnek a demokratikus kommunikáció csatornái? Mit lehet tenni olyan helyzetekben, amikor az innovációs szaktudás jellege miatt a döntésben érdekelt felek kompetenciái nem vagy alig fednek át? Ezeket tekintetbe véve milyen szerepe lehet a civil szervezeteknek akár az innovációs, akár a szakpolitikai folyamatokban? A kérdéseket nyelvfilozófiai, társadalomelméleti és empirikus társadalomtudományi szemszögből, a különböző megközelítéseket egymással párbeszédbe állítva vizsgáljuk.
Vitaindítók
-
Kocsis János Balázs (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék, Magyar Urbanisztikai Társaság): Szereplők és erőterek -- képviselet, participáció és döntéshozatal településeken
- Vonnák Diána (Durham University, Városkutatás Kft.): Átalakuló állam: decentralizáció és az önkormányzati szerepvállalás lehetőségei Ukrajna példája alapján
|
Normák: szabályok vagy egyensúlyok |
2019. április 26. (péntek)
13:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) workshopja
A társadalmi normákról szóló irodalom egy jelentős része a szabályok természetével foglalkozik. A normakövető magatartás vizsgálata ebben az elemzési keretben a szabálykövető cselekvés elemzését jelenti. Azonban néhány kutató az emberi játszmák racionális döntéselméleti modellezési keretét, a játékelméletet alkalmazza a normakövető magatartás (és vele a normák) vizsgálatához (Binmore 2005, Kandori 1992). Ez utóbbi értelmezési keretben a normák emberi játszmák egyensúlyai, és ennek megfelelően a normakövető magatartás (cél)racionális, haszonmaximalizáló cselekvés eredménye. Az utóbbi években néhányan amellett érvelnek, hogy a két megközelítés összehangolható (Guala & Hindricks 2014), és ehhez a korrelált egyensúly (Aumann 1974, 1987) játékelméleti koncepcióját hívják segítségül (Gintis 2016, Guala 2016, Hindricks & Guala 2015). A korrelált egyensúly úgy jön létre, hogy egy (akár nagyon sok szereplős) emberi játszma résztvevői közösen megfigyelt parancsokat követnek (cél)racionális módon abból a feltevésből kiindulva, hogy mindenki tudja, hogy mindenki megfigyeli ezeket a szabályokat és tudja is ezt másokról. A két megközelítést áthidaló elmélet azonban nem mentes a hiányoktól és ellentmondásoktól, ráadásul első látásra ellentmond a normakövető magatartás természetére vonatkozó megfigyeléseknek. Összehangolható-e a deontikus logikán nyugvó döntési séma a hedonisztikus cselekvés modelljével? Erre próbálunk választ találni.
Vitaindítók
-
Danka István (BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék): Szabálykövetés és célracionalitás: filozófiai modellek
-
Janky Béla (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék): Szabálykövetés és célracionalitás: egy játékelméleti megközelítés
|
Modalitások, normák, logika |
2019. január 7. (hétfő)
10:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) nyelvfilozófiai workshopja
A klasszikus megkülönböztetés szerint (Rawls 1955, Searle 1969, 1995) kétféle normatípusról beszélhetünk: a regulatív (Searle) vagy summázati szabályok (Rawls) olyan cselekvésekre vonatkoznak, amelyeket egyébként is végzünk, míg a konstitutív (Searle) vagy gyakorlati szabályok (Rawls) tulajdonképpen maguk definiálják a cselekményeket, amelyeket „szabályoznak”. Ennek megfelelően míg a regulatív normák esetében a szabályozás nyelvileg is megjelenik (felszólító mód, deontikus modalitás), addig a konstitutív szabályokat jellemzően kijelentő módban szokás megfogalmazni. Vajon ez azt jelenti, hogy a nyelvi megformáltságból biztosan beazonosíthatjuk a norma fajtáját? S ha igen, ez valódi különbséget jelent a normák – logikai szerkezete stb. – között, vagy csak nyelvi-nyelvészeti különbségről van szó? A jogszabályokban nagyon sok a deontikus modalitást nem megjelenítő normaszöveg – ezek akkor nem is köteleznek bennünket semmire? Mennyire szoros a nyelvi modalitás és a logikai modalitás között a kapcsolat? Ha nem különösebben, honnan tudjuk, hogy egy megnyilvánulás esetében milyen modalitással kell számolnunk? Kratzer (1991) példája szerint („Ez az autó 120 km/órát megy”) néha a modalitás az ige inherens része. Csak igék tudnak ilyet vagy más szófajú szavak is? Honnan tudjuk, melyek ezek a szavak? Honnan tudjuk, hogy az ilyen szavakat tartalmazó kijelentésnek mi a logikai szerkezete? Honnan tudjuk, hogy egy jogszabály minden „lehet”-je és „kell”-je deontikus modalitást takar? Tudjuk egyáltalán?
Vitaindítók
-
Markovich Réka (University of Luxemburg, Computer Science Research Unit; BME GTK Üzleti Jog Tanszék; ELTE BTK Logika Tanszék): Mit ír elő a KRESZ és kinek? Modalitások és normák a közlekedési szabályokban a deontikus logika szemszögéből
-
Finta Szilvia (Szent Pál Akadémia): Általánosítható-e az egyedi? Az egyedi esetek általánosításának problematikája a zsidó vallási jog szemszögéből
-
Hamp Gábor (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék): Jogosultságok a családtámogatási törvényben
-
Szakadát István (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék): Normák és feltételek
|
A pejoratív kifejezések szemantikája és pragmatikája: a szexista nyelvhasználat esete |
2018. december 7. (péntek)
10:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) nyelvfilozófiai workshopja
A pejoratív kifejezések csupán a kimondott szavak – alkalmi vagy állandósult – konnotációi révén hordoznak és közvetítenek elfogadhatatlan tartalmakat, vagy a kérdéses tartalmak közvetlenül részét képezik a pejoratív kifejezéseket tartalmazó mondatok szemantikai jelentésének? A szexista nyelvhasználat elkerülésének igénye a kifejezhető tartalmak körét korlátozza, vagy csupán a megfogalmazás módjára vezet be megszorításokat?
Vitaindítók
- Réz Anna (ELTE BTK Filozófia Intézet): Mi számít szexistának?
- Kálmán László (MTA Nyelvtudományi Intézet): A leegyszerűsítő nyelvszemlélet esete a diszkrimináló beszéddel
- Dombrovszki Áron (ELTE BTK Filozófia Intézet): Pornográfia és beszédaktus-elmélet
- Danka István (BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék): Online bántalmazás: fiktív, virtuális, valóságos
|
Önvezető autók: etikai, jogi és logikai kérdések |
2018. november 9. (péntek)
10:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) filozófiai workshopja
A workshop célja az önvezető autók működtetésével kapcsolatos filozófiai és (társadalom- és bölcsészettudományi) interdiszciplináris megközelítések, problémák felvázolása, a lehetséges álláspontok elemzése. A homloktérben az automatizációt érintő nomatív – például felelősségre, kötelességre, szabályokra, metaszabályokra, erkölcsi, jogi elvárásokra vonatkozó – kérdések szerepelnek. A workshopon az önvezető autókkal kapcsolatos etikai, jogi és logikai kérdésekkel fogunk foglalkozni: az ember és a mesterséges intelligencia viszonyát illető problémákkal (például a társas tanulás, a technológiai átláthatóság szempontjából), valamint a kreativitás, az erkölcsi normák, a racionalitás, az önismeret, a munkavégzés változó szerepének emberi és MI-aspektusaival.
Vitaindítók
- Vonnák Diána (Durham University, Városkutatás Kft.): Önvezető autók és a társadalmi-kulturális faktorok
- Gébert Judit (SZTE) -- Tőzsér János (MTA BTK): Meseautóban színezüst erdők során. A felelősségteljes innováció illúziója
- Kapelner Zsolt (CEU): Uralhatnak-e minket az intelligens algoritmusok?
- Véber Virág (ELTE): Erkölcsi ágensek-e a számítógépes rendszerek?
- Bernáth László (MTA BTK): Az autonóm gépek morális felelőssége az emberekhez viszonyított hasonlóságok és különbségek tükrében
|
Pre-read workshop on Creatures of fiction, posits of failed scientific theories: A debate between Jeffrey Goodman (James Madison University, Virginia) and Zsófia Zvolenszky (SAS Philosophy, ELTE) |
2018. október 24. (szerda)
14:30--16:00
ELTE Filozófia Intézet
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) nyelvfilozófiai workshopja
3 papers are discussed with their authors present:
- Goodman, J. (2014). “Creatures of Fiction, Objects of Myth”. Analysis
- Zvolenszky, Z. (2016). “Fictional Characters, Mythical Objects and the Phenomenon of Inadvertent Creation”. Res Philosophica Sections 3-6.1 (pages 315-328)
- Goodman, J. (2017). “On Inadvertently Created Abstracta, Fictional Storytelling, and Scientific Hypothesizing”. Res Philosophica
|
A fiktív nyelvhasználat szemantikája és pragmatikája |
2018. június 8. (péntek) 12:00--16:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék és a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia) nyelvfilozófiai workshopja
A szépirodalomról, tágabban a fikcióról szóló nyelvhasználat gyakran a fikció világára vonatkozik: például a „Picur iskolás” a PomPom sorozat világában igaz csak, a valós iskolások közt nincsen PomPom-parókával sétáló és beszélgető kislány. Közben viszont a fikcióról szóló nyelvhasználat más esetei – „Picur mesehős” – éppen a valóságban igazak, a PomPom sorozat világában nem. Általánosabban: milyen hasonlóságokat, különbségeket mutat a fikció világát és a hétköznapibb, a valóságot célzó nyelvhasználat? Elemzésükkor feltételeznünk kell vajon, hogy a fiktív karakterek (például a mesehősök, regények, filmek szereplői) valamilyen értelemben léteznek (például Picur létezik, viszont Picur öccse nem, mivel a PomPom sorozat világában Picur testvérével nem találkozunk)? Ha a válaszunk „igen”, akkor mit mondhatunk a fiktív karakterek természetéről? Hogyan adhatjuk átfogó, szisztematikus elemzését a fikcióról szóló állításoknak, lefedve azokat az eseteket is, amelyek a fikció világára vonatkoznak, és azokat is, amelyek nem? Amikor egy fiktív művet olvasunk, annak értelmezése hogyan befolyásolhatja a valóságra vonatkozó meggyőződéseinket, és fordítva: a valóságról alkotott meggyőződéseink milyen szerepet játszanak a fikció értelmezésekor?
Vitaindítók
-
Zvolenszky Zsófia (Szlovák Tudományos Akadémia, Filozófia Intézet, Analitikus Filozófia Tanszék, Pozsony; ELTE BTK Filozófia Intézet, Logika Tanszék): Az irodalmi művek szereplői mint emberalkotta absztrakt tárgyak. Újabb viták az akaratlan szerzői alkotás jelenségéről
- Dombrovszki Áron (ELTE BTK Filozófia Intézet): A negatív egzisztenciális állítások esete -- öt évtized távlatából
- Danka István (BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék): Online bántalmazás: fiktív, virtuális, valóságos
|
|
|
|
Képi implikatúrák, vizuális érvelés |
2018. március 9. (péntek) 9:30--15:30
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék, a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia), valamint a BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vizuális kommunikációs workshopja
Vajon a nyelvi kommunikációs jelenségek leírására kidolgozott pragmatikai magyarázó modelleket milyen megkötésekkel alkalmazhatjuk a képi kommunikáció eseteire? Létezik-e nem szó szerinti képhasználat? Van-e olyan, hogy képi irónia? Ha igen, akkor hogyan jön létre az az alapvető képi jelentés, amely a különböző pragmatikai folyamatok révén a konkrét kommunikációs helyzetben módosul? Azonosítható-e a képi érvelés önálló tudományterülete, vagy kizárólag a verbális érvelés kontextusában tudunk a képekről mint argumentumokról beszélni? Egyáltalán: hogyan fejezhetünk ki propozíciókat képek segítségével? És hogyan adhatunk elő képi úton összefüggő érveléseket? Beszélhetünk-e egymásra reflektáló képi üzenetekről, azonosítható-e egy olyan vitatér, amelyben a vizuális érvek mint a diskurzus elemei megjelennek? Léteznek-e multimodális érvek, hogyan tudjuk értelmezni az ilyen típusú tartalmakat? Mindezeket a jelenségeket a kommunikációs kontextus mely jellegzetességei teszik lehetővé?
Vitaindítók
- Gárdos Judit (MTA TK Szociológiai Intézet): Diagramok és a tudomány. Egy esettanulmány
- Finta Szilvia (Szent Pál Akadémia): Allegória és szimbólum. Képi érvelések a Héber Szentírásban és a rabbinikus irodalomban
- Bárány Tibor (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Taszék): Léteznek-e képi implikatúrák? A pragmatikai elméletek kiterjesztéséről a vizuális kommunikáció eseteire
- Csordás Hédi Virág (BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék): Egymásra reflektáló reklámok. Hogyan lehet vizuális érvekkel vitázni?
- Danka István (BME GTK Filozófia és Tudománytörténet Tanszék): Látszat és valóság: verbális és vizuális irónia
|
|
|
|
Jogok, kötelezettségek, szabályok -- interdiszciplináris megközelítésben |
2018. február 9. (péntek) 9:30--14:00
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
|
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék, a Szavak és Tettek Műhely (Budapest Workshop for Language in Action, ELTE BTK, vezető: Zvolenszky Zsófia), valamint a BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék workshopja
Vajon miféle normákat ír elő a KRESZ az önvezető autók számára?
A különféle szabályrendszerekben szereplő jogokkal, kötelezettségekkel azok érvelésekben betöltött szerepével a deontikus logikán túl a nyelvészeti, filozófiai, informatikai kutatások egész sora foglalkozik, izgalmas módon ötvözve elméleti és gyakorlati kérdéseket.
Például Wesley Hohfeld jogelméletének négy jogosultság- és négy kötelezettségfogalmát deontikus logikai formulákkal leírva kísérletet tehetünk a jogszabályokban előforduló normamondatok logikai reprezentálására. Mindez segítséget nyújthat számunkra abban is, hogy egyértelmű leírását adjuk annak a normatív térnek, amelyben – a jóslatok szerint – az önvezető autók színre lépésével az emberek mellett gépi ágensek is megjelennek. Mielőtt ez megvalósul, jó lenne megérteni, miben különbözik az ember cselekvését szabályozó normarend a gépet vezérlő parancskészlettől, mit jelent a jogosultság, a szabadság, a kötelezettség, a tiltás fogalma az ember és az autonóm jármű számára, illetve azt is jó lenne tudni, vajon van-e olyan háttértudás az ember fejében, amelyet nem lehet a közlekedésre vonatkozó jogszabályokból levezetni, amely így kontextuális ismeretnek tekinthető.
Más szabályrendszerek, célok, ágensek, jogok, kötelezettségek esetén milyen megkötéseket, elvárásokat azonosíthatunk be? A különféle tematikus területek és diszciplínák eredményei hogyan viszonyíthatók, kapcsolhatók egymáshoz?
Vitaindítók
-
Finta Szilvia (Szent Pál Akadémia): Erkölcsös programozás, programozott erkölcs: avagy lehet-e hős egy robot? Etikai döntések a zsidó vallási jog perspektívájából
-
Szakadát István (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék): A KRESZ deontikus logikai elemzésének feladatairól
-
Hamp Gábor (BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék): A KRESZ-táblák rendszerének szemantikai és pragmatikai elemzése
|