Kulturális tanulmányok
A tanszéki kulturális tanulmányok az írásos, zenei és vizuális kultúrával és kommunikációval kapcsolatos kutatásokat is magukba foglalnak. A verbális kommunikáció kapcsán szövegek szerkezetének elemzésén kívül foglalkozunk a mediatizált kommunikáció társadalmi és technológiai kontextusával is.
Nyelvfilozófiai és szövegelemzési kutatások
MOKK nyelvtechnológiai örökség: Welcome to Hunglish 2.0! This page is an online search interface for the Hunglish Corpus 2, which is a free, sentence-aligned Hungarian-English parallel corpus of about 120 million words in 4 million sentence pairs. This is the version 2.0 release of the search interface, the backend software, and the Corpus itself. hunglish.hu
A kulturális és kreatív iparágak társadalmi és technológiai kontextusa
Az ebben a témakörben zajló kutatásokban azt vizsgáljuk, hogy az egyes kulturális jelenségek milyen technológiai és társadalmi tényezőkkel kölcsönhatásban alakulnak ki és változnak meg. A kulturális és kreatív iparágak társadalmi beágyazottságának több szempontját is kutatjuk, egyrészt a kulturális termékek (például: filmek, zeneművek, irodalmi művek, hírek) előállítása mögötti megfontolásokat, stratégiákat, másrészt a disztribúciós és fogyasztási mintázatok által megrajzolt trendeket.
Mindezen kutatások két fő irányra, témára fókuszálnak, a média és az újságírás, illetve a populáris zene társadalmi és technológiai kontextusára.
Média és újságírás
Az újságírás és a média technológiai beágyazottsága (a napilapoktól kezdve egészen a közösségi médiáig) a szakma folyamatos újraértelmezésére ad lehetőséget. A tanszéken folyó kutatások célja egyfelől, hogy ezeket a diskurzusokat feltárja és modellezze, különös tekintettel az olyan kérdésekre, hogy ki számít újságírónak és ki nem, hogyan viszonyul egymáshoz az újságírói etika és a tevékenységhez használt médiaplatform? Mindezek mellett a magyar digitális média történetével és digitális ökoszisztéma jelenlegi átalakulásának közpolitikai kérdéseivel és foglalkozunk.
Populáris zene és zeneipar
Hogyan változnak a zeneelőállítási és -fogyasztási módok az átalakuló digitális technológiai közegben? Hogyan kommunikálnak egymással a zenei ízlés mentén szerveződő közösségek, és miben áll a zeneipar 21. századi átalakulása? Hogyan lehet megérteni a zenei közösségek társadalmi beágyazottságát? Hogyan függ össze egymással a társadalmi nem, a technológiahasználat és a zenei ízlés? A tanszéki populáris zenei kutatások ezen kérdések mellett még a digitális zeneipar jelenlegi fő kihívásaival is foglalkoznak, az üzleti modellektől kezdve egészen a közös jogkezelő rendszerekig.
Publikációk
Média és újságírás
Tófalvy Tamás (2017) A digitális jó és rossz születése: technológia, kultúra és az újságírás határai. L'Harmattan, p. 300.
Tófalvy Tamás (2016) szerk. Digitális történelmek. Médiakutató, 4.
Tófalvy Tamás (2014) szerk. Új média, régi média - Az új kommunikációs és médiatechnológiák társadalmi konstrukciója. Információs Társadalom, 4. p. 152.
A vizuális kommunikáció elméleti kutatása tanszékünkön elsősorban az analitikus filozófia elemző módszereire épít. A téma kutatása magában foglalja a vizuális kommunikáció perceptuális és kognitív aspektusainak vizsgálatát; a képaktusok elméletének alkalmazását és továbbfejlesztését a fotográfiai és építészeti kommunikációra; a város és építészet vizuális kommunikációs jelenségeinek kutatását; a fotográfiai műfajok tanulmányozását; továbbá a művészi és nem művészi fotók befogadásénak interpretációjának és értékelésének kutatását. A vizuális kommunikáció elméleti vizsgálata fotográfiai alkotói és kurátori gyakorlattal is kiegészül.
Visual communication – theory and practice
In our department research in visual communication is primarily based on the methodology of analytic philosophy. Our investigations include studying the perceptual and cognitive aspects of visual communication; applying and extending the theory of picture acts to photographic and architectural communication; researching the visual communicative phenomena of cities and architecture; and also studying the reception, interpretation, and evaluation of artistic and non-artistic photographs. Theoretical investigations in visual communication are also accompanied by photographic (fine art photography) and curatorial practice.