• Felvételizőknek
  • hallgatóknak
    • KomMédia alapképzés
    • komMédia mesterképzés
    • mérnök képzés
    • Erasmus képzés
    • regionális és környezeti gazdaságtan képzés
    • tantárgyak
  • Munkatársak
  • Kutatás
  • SzabVál
  • Kapcsolat
    • Hungarian (Hungary)
    • English (United Kingdom)
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
  1. Kezdőlap
  2. Munkatársak
  3. Barna Róza Emília
Barna Róza Emília
egyetemi docens
⌂ 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E.713 ☎ +36 1 463-2060 ✉ Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
MTMT ● ODT ● Google Scholar ● Academia.edu ● publikációs lista
Szociológus és a populáris zene kutatója. 2011-ben szerzett doktori fokozatot a Liverpooli Egyetem Populáris Zenei Intézetében, disszertációja a helyi zenei színterek és az internet viszonyát vizsgálta kortárs liverpooli zenekarok tevékenységén keresztül. Főbb kutatási témái közé tartoznak a zenei színterek és műfajok mellett a zeneipar digitalizációja, a populáris zene(ipar) genderszempontú vizsgálata és a kulturális munka. Oktatóként részt vesz a Pécsi Tudományegyetem Zenélő Egyetem nevű populáris zenei tanulmányok képzésében is. Alapító tagja, volt elnöke az IASPM (a populáris zene tudományos tanulmányozásáért alakult nemzetközi szervezet) magyar alszervezetének, tagja az IASPM nemzetközi folyóirata (IASPM@Journal) szerkesztői tanácsadói bizottságának, valamint a Helyzet Műhelynek.
Végzettség
2011 PhD - Populáriszene-kutatás (nappali tagozat), University of Liverpool Institute of Popular Music
2007 szociológus, Szeged Tudományegyetem, Társadalomtudományi Intézet, Szociológia Tanszék
2005 angol nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár, Szeged Tudományegyetem, Angol-Amerikai Intézet
2000 SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium
Szakmai, akadémiai mérföldkövek
2011 Doktori disszertáció (Online and Offline Rock Music Networks: A case study on Liverpool, 2007-2009)
Oktatás
  Szubkulturális gazdaságok, kreatív iparágak (MA)
  Digitális zeneipar (MA)
  Népszerű kultúra, fogyasztás, identitás (MA)
  Kultúraszociológia/Sociology of Culture (szabadon választható)
  A populáris zene/Popular Music (szabadon választható)
  Rögzített zene/Recorded Music (szabadon választható)
2022 – egyetemi docens, BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
2016 – 2019 Kulturális terek (Kommunikáció- és médiatudomány MA) specializációvezető (BME)
2013 – 2018 MA szakvezető
2013 – Kulturális iparágak (Kommunikáció- és médiatudomány MA) specializációvezető (BME)
2012 – 2021 egyetemi adjunktus, BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
2012 – A Pécsi Tudományegyetem Zenélő Egyetemének vendégoktatója. Oktatott kurzusok: Brit popikonok (2014); So 90’s – a grunge az USÁ-ban és a Britpop Nagy-Britanniában (2015); Popzene és feminizmus - nők a popzenében (2017); Brexit és Britpop (2019); Zenei alkotás és társadalom (2021)
2013 – 2014 vendégoktató: Zeneipari Hivatal és Majdnem Híres Rocksuli zenei menedzsment képzések
2011 – 2012 óraadó oktató: SZTE Kommunikáció és Médiatudományi Tanszék; SZTE Szociológia Tanszék; SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet
2008 tanársegéd, University of Liverpool, School of Music
Kutatások

2022 – 2024

MUSICSTREAM – "Music Culture in the Age of Streaming". European Research Council, projektvezető: Prof. David Hesmondhalgh (University of Leeds). Tudományos tanácsadó bizottság tagja

2019 – 2022

"Popular Music and the Rise of Populism in Europe". Volkswagen Stiftung. Partnerek: Universität Oldenburg (Németország), Institute for Humanities and Social Sciences (Olaszország), Rijksuniversiteit Groningen (Hollandia), Universität für Musik und darstellende Kunst Graz (Ausztria)

2018 – 2022

Kreatív munka a magyarországi zeneiparban (NKFIH FK_18)

2013 – 2016

Technológia, gender és underground zenei színterek Magyarországon
2013 Cultural Intermediation – Connecting Communities in the Creative Urban Economy. A cross-Research Council research programme in the UK. Arts and Humanities Research Council
2012 – 2013 Innovative Media and Music Heritage Impacting Vocational Education. A Leonardo Partnership Project. Partnerek: Birmingham City University School of Media; Budapest University of Technology and Economics Centre of Media Education and Research; Dublin Contemporary Music Center; Newthinking Communications GmbH, Berlin; New Music Labs, Groningen; Foundation Modern Science and Education, Dobrich; Tampere College
2012 – 2013 BLAT. Szubkulturális gazdaságokkal és online hálózatépítéssel foglalkozó hallgatói projekt a BME Kulturális iparágak specializációs hallgatóival, Dr. Vályi Gábor és a saját vezetésemmel. A projekt részét képezte egy birminghami tanulmányút a Campus Hungary támogatásával.
2007 – 2011 Helyi zenei színterek és az internet egy liverpooli esettanulmányon keresztül (doktori kutatás)
Konferenciák, műhelymunkák szervezése
2022 Kultúra a digitális forradalom idején 4.: Popkultúra és politika. BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék / ELTE Média és Kommunikáció Tanszék. Budapest, 2022. február 17–18.
2020 Gender and Creativity in Music Worlds: MusicaFemina International Symposium Budapest. CEU, 2020. január 8-9.
2017 Communicating Music Scenes: Networks, Power, Technology. Budapest, 2017. május 19-20. szervezők: Barna Emília, Tófalvy Tamás, Ignácz Ádám. MTA Zenetudományi Intézet, IASPM Hungary, BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék
2013 – Zenei Hálózatok Szeminárium sorozat
2007 – 2008 Kutatói szemináriumok szervezése, University of Liverpool School of Music
Szakmai közéleti tevékenység, nemzetközi kapcsolatok

2022 –

Routledge "Music and Politics" könyvsorozat szerkesztője

2017 –

A Helyzet Műhely tagja

2015 – 2017

Az International Association for the Study of Popular Music (IASPM) pénzügyi titkára és elnökségi bizottságának tagja. A szervezetnek 2005-től tagja.
2014 – A magyarországi populáriszene-kutatókat és -kutatást összefogó Zenei Hálózatok Egyesület elnöke, 2012-től a szervezet alapító tagja, 2012-2014 között alelnöke; tevékenységek: Zenei Hálózatok Estek és Zenei Hálózatok Szeminárium-sorozat szervezése, szakmai kommunikáció, a Zenei Hálózatok Folyóirat megalapítása, szerkesztése és kiadása
2013 – 2015 MR2 Petőfi Rádió Kultúrfitnesz Szabadegyetem c. műsorának rendszeres vendége. Sorozatok: A brit indie (15 rész); A Beatles története (15 rész); A Rolling Stones története (15 rész); David Bowie (15 rész)
2013 – Az IASPM Hungary (az International Association for the Study of Popular Music magyarországi szervezete) elnöke, 2010-2013-ig a szervezet alapító tagja és pénzügyi titkára
2012 – Az IASPM@Journal szerkesztői bizottságának tagja
2012 – A Zenei Hálózatok Folyóirat alapító szerkesztője. A folyóirat az első magyar nyelvű populáris zenével tudományosan foglalkozó folyóirat
Egyéb
2014 – 2016 A Kék Pont “Csere Csak Csajoknak” programjának, 2015-től az Alternatíva Alapítvány önkéntese. Tevékenységek: intravénás szerhasználók és (női) szexmunkások körében végzett alacsony küszöbű, ártalomcsökkentő szociális munka Budapest 8. kerületében
2014 – 2015 A Nőkért Egyesület alelnöke
Fogadóóra
csütörtök 10:00-12:00
Oktatott tárgyak
Kreatív iparágak, szubkulturális gazdaságok
Recorded Music
Sociology of Culture
Tantárgyfelelős
A rögzített zene kultúrtörténete
Bevezetés a kritikai kultúrakutatásba
Digitális zeneipar
Kreatív iparágak, szubkulturális gazdaságok
Kultúraszociológia
Kutatási területek, témavezetések
populáriszene-kutatás: a zenei közösségek szociológiája; zenei színterek, műjok és az internet; populáris zene és város/lokalitás; zene és technológia; zene és gender
zeneipari tanulmányok: digitális zeneipar
kulturális iparágak, kultúrakutatás

 

  • Előző
  • Tovább
  • BME
  • GTK