Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
kommunikáció és médiatudományi alapképzés
I. Tantárgyleírás
Kutatószeminárium
Research Seminar
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43A150 |
2018/19 | KV | f | 4/0 | 5 | magyar | 1/1 |
A tantárgy oktatója
Dúll Andrea, egyetemi tanár Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
környezeti kommunikáció, tárgyak, pozitív érzelmek
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
--
A tantárgy leírása
A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.
A tantárgy témakörei
szerda 08:15-11:45 | heti témakörök |
2019.02.06 | A kurzus tematikájának, feltételeinek és követelményeinek megbeszélése.
Mi a környezeti kommunikáció? Szemlélet, módszerek, kutatásetika |
2019.02.13 | Tárgyak környezeti kommunikációja: funkció, szépség, affordancia, tárgykötődés, identitás
Érzelmek, motiváció, életminőség |
2019.02.20 | Téri fordulat, rematerializáció
A kultúra tárgyi kontextusa |
2019.02.27 | Referátumok 1. Hygge (Thomsen Brits, 2017) - kijelölt referálandó részek terjedelme, felosztása a kurzus hallgatóinak létszámától függően módosulhat
- Definíció, Bevezetés, A hygge a dán nyelvhasználatban (9-31)
- Valahova tartozás, A biztonság védőszférája (33-84),
- Otthonosság, Jóllét (85--150)
- Egyszerűség, napi rituálék (151-188)
|
2019.03.06 | Referátumok 2. Lagom (Brones, 2016/2017)
- Bevezetés (9-39)
- Lagom a munkában (41-73),
- Lagom otthon (75-171) -- 2 fő referálja
- Lagom az egészségért, Lagom és a környezet, A lagom tanulságai (173-218)
|
2019.03.13 | A hygge és a lagom kommunikációs megközelítése
A hygge és a lagom környezeti kommunikációs vonatkozásai |
2019.03.20 oktatási szünet | A minikutatási vizsgálattervek kidolgozása, illesztés a hazai szociofizikai és társadalmi kontextushoz
Szakirodalmi háttér illesztése a minikutatásokhoz
Házi feladat:
- szakirodalmi és statisztikai kutatás
- helyszín kiválasztása
|
2019.03.27 | Beszámoló a házi feladatokról
Elővizsgálatok egyeztetése, elővizsgálatok pontosítása, vizsgálatterv
Házi feladat:
- szakirodalom referálásának előkészítése (kutatócsoportonként, illetve 2-3 személyenként 1 tanulmány)
- elővizsgálat elvégzése
|
2019.04.03 | Tavaszi szünet |
2019.04.10 | Beszámoló a házi feladatokról:
- elővizsgálatok eredményei
- szakirodalom referálás
|
2019.04.17 | Kvalitatív módszerek a környezeti kommunikációs kutatásokban
Kvalitatív minikutatás megtervezése |
2019.04.24 | Kvalitatív minikutatás tervezetének véglegesítése
Házi feladat:
- Kvalitatív minikutatás elvégzése
|
2019.05.01 oktatási szünet | Beszámoló a kvalitatív minikutatás eredményeiről 1-2. |
2019.05.08 | Kvantitatív módszerek a környezeti kommunikációban
Kvantitatív minikutatás előkészítése
Házi feladat:
- Kvantitatív minikutatás elvégzése
|
2019.05.15 | Beszámoló a kvantitatív minikutatásokról 1-2.
Hygge- és Lagom-kutatásaink összegzése
A kurzus tapasztalatainak összegzése |
Irodalom
Kötelező irodalom
Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
Kiegészítő irodalom
Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
A tantárgy oktatásának módja
konzultáció
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
A szakirodalmi és a kutatási prezentációk közül egy - indokolt esetben - kihagyható. Az írásbeli prezentációkat akkor is el kell készíteni, és be kell mutatni, ha nincs minden csoporttag jelen az órán. Az írott és a szóbeli prezentáció 50-50 %-ban, együtt teszik ki az adott feladatra kapott jegyet. A szóbeli prezentációk nem pótolhatók. Az írásbeli (ppt, prezi) anyagok az órán leadandók (csoportmunka esetén a csoport minden tagja azonos jegyet kap) - egy ezek közül a pótlási héten következmény nélkül leadható, a többi megkésett leadás esetén minden esetben egy jegy levonásra kerül.
Konzultációs lehetőségek
E.712 szerda 12:00-13:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
A kurzus teljesítési feltételei:
- jelenlét az órákon a TVsz. szerint
- 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása)
- aktív részvétel az órai munkában
- kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés)
Értékelési szempontok
A kurzus során fontos
- kreatív kutatói szemlélet,
- az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá
- szakirodalom beépítése a kutatási tervbe
- kutatómódszerek kreatív alkalmazása
Értékelés
| jeles (5) | Excellent [A] |
| jeles (5) | Very Good [B] |
| jó (4) | Good [C] |
| közepes (3) | Satisfactory [D] |
| elégséges (2) | Pass [E] |
| elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
kontakt óra | 30% |
házi feladat elkészítése | 40% |
felkészülés a számonkérésre | 30% |
összesen | 100% |
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
| |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok