Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
TANTÁRGYI ADATLAP
kommunikáció és médiatudományi alapképzés
I. Tantárgyleírás
Vizuális jelenségek elemzése
Analysis of visual phenomena
Neptun-kód |
szemeszter |
K/V |
értékelés |
óraszám (e/gy) |
kredit |
nyelv |
tárgyfélév |
BMEGT43A240 |
2018/19 | K | v | 4/0 | 5 | magyar | 1/2 |
A tantárgy oktatója
Fiáth Heni, egyetemi tanársegéd Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend
-
A tantárgy leírása
A kurzus célja az ember által alkotott vizuális környezet elemeinek értelmezése; a vizualitás és a tartalom, a kivitelezés és a kommunikálni kívánt üzenet közötti kapcsolatok feltárása, azonosítása, megértése és verbalizálása. Oktatói, közös és hallgatói egyéni elemzésekkel és azok szakirodalmi kontextusba helyezésével haladunk végig a különböző nézőpontokon és módszertanokon, és példákat keresünk az egyes témák vizuális megformálására.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök
- Médiumok különbözőségei
- Vizuális kifejezőeszközök
- Percepció
- Funkcionalitás
- Posztmodern
- Szimbólumok
- Identitás
- Hatalom
- Férfi és női nézőpontok
- Nemi reprezentáció
- Tervezői felelősség
- Giccs
Tabu
A tantárgy témakörei
kedd 08:15-11:45 | heti témakörök |
2019.02.05 | Bemutatkozás, a félév programjának ismertetése
Bevezető elemzés
A 6 nézőpont
Chapter 6: Visual Analysis (P.M. Lester: Visual Communication) |
2019.02.12 | Technikai nézőpont
THE MEDIUM IS THE MESSAGE
- McLuhan, Marshall: The medium is the message
- Chapter 16: The More You Know The More You See (P.M. Lester: Visual Communication)
Havasmezôi Gergely: A digitális képek szerepe az online sajtószövegben (web) |
2019.02.19 | Technikai nézőpont
VIZUÁLIS KIFEJEZŐESZKÖZÖK
- Chapter 2: Visual Cues (P.M. Lester: Visual Communication)
- Judith Williamson: Reklámmunka (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 122-146)
- Roland Barthes: A kép retorikája (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 109-121)
- Ernst Gombrich: Képi útmutatások (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 199-213)
- Galántai Orsolya: Profilkép: többet mond minden szónál (web)
- Theo van Leeuwen: Towards a semiotics of typography (139-155)
|
2019.02.26 | Technikai nézőpont
PERCEPCIÓ
- Alva Noë – Evan Thompson: Bevezetés (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 27-44)
- Daniel C. Dennett: Hiszem, ha látom – vagy mégsem? (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 45-62)
- Ken Smith: Az észlelés és az újságoldal. Kritikai elemzés (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 63-80)
- Universal Principles of Design – kijelölt részek + 100 things every designer needs to know about people – kijelölt részek
- Michel de Certau: Séta a városban (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 355-365)
|
2019.03.05 | Technikai nézőpont
FUNKCIONALITÁS
- Jean-Marie Floch: IBM and Apple’s logo-centrism (33-62)
- Per Mollerup: Function + Per Mollerup: Communication
|
2019.03.12 | Történeti nézőpont
POSZTMODERN
- Stuart Hall: A kulturális identitásról (web)
- Guld Ádám: A Madonna-jelenség és a sztárság konstituálódása a posztmodern médiában (web)
|
2019.03.19 oktatási szünet | Kulturális nézőpont
SZIMBÓLUMOK
IDENTITÁS
- Chapter 5: Visual Stereotypes (P.M. Lester: Visual Communication)
- Ray Crozier, A tárgy mint az én szimbóluma in Pszichológia és design. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 94-103.
- Maureen Mahon: A kulturális termelők látható bizonyítéka (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 313-354)
- Mráv Noémi: A tévémaci tudatformáló szerepe (web)
|
2019.03.26 | Kulturális/etikai nézőpont
HATALOM
- Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor. 2006. A hatalom síkja I-II., A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei. Budapest-Pécs: Dialóg Campus. 27-59.
- Szentesi Réka: A női test mint státusszimbólum (Disegno 2015/1-2)
|
2019.04.02 | KIÁLLÍTÁSLÁTOGATÁS |
2019.04.09 | Kulturális nézőpont
FÉRFI ÉS NŐI NÉZŐPONT
- Mary Ann Doane: Film és maszk. A női néző elmélete (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 265-284)
- John Fiske: Madonna (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 367-387)
|
2019.04.16 | Kulturális nézőpont
NEMI REPREZENTÁCIÓ
- Kaja Silverman: A képernyő (Cindy Sherman: Untitled Film Stills) (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 285-310)
- Margitházi Beja: Imázs, test, póz. A filmsztárság szerepe a várandós test médiareprezentációjában (Disegno 2015/1-2)
- Kassay Réka: Nemi szerepek az elemi iskolások mesehős-reprezentációiban (web)
|
2019.04.23 | Kulturális/etikai nézőpont
A TERVEZŐI FELELŐSSÉG
GICCS
- MOLES, Abraham A., A giccs, a boldogság művészete, Háttér Kiadó, Budapest.
- Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor, 2006.: A kulturális-műveltségi blokkok síkja, in: A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei. Budapest-Pécs: Dialóg Campus. 59-83.
|
2019.04.30 | Kulturális/etikai nézőpont
TABU
- Gillian Rose: Pszichoanalízis: vizuális kultúra, vizuális élvezet, vizuális széthullás (Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, 217-264)
- FIÁTH Titanilla: A csöves meg a fullos zárka. Térhasználat és dekoráció a Budapesti Fegyház és Börtönben in BALI János – FIÁTH Titanilla – NIKITSCHER Péter – SZÁSZ Antónia (szerk.), 2008. A kultúra kódjai, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 253-260.
|
2019.05.07 | A félév lezárása
Értékelés |
2019.05.14 | |
Irodalom
A tantárgy oktatásának módja
előadás
II. Tantárgykövetelmények
Pótlási lehetőségek
Az egyetemi TVSZ szerint
A prezentációk pótlására a tervezett tantervi időpont utáni 2 órán, a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség. Amennyiben ebben a két órában nincs előadás (kiállításlátogatás, feladatbeadás miatt), akkor a következő előadáson még pótolható a prezentáció.
A határidőre nem teljesített feladatok javítására és pótlására legkésőbb az utolsó órán (2019. máj. 14.) személyesen, valamint 2019. május 24-ig elektronikus úton van lehetőség.
A késve érkezett feladatokra minden megkezdett héten 10% pontlevonás jár.
Konzultációs lehetőségek
csütörtök 13:00-14:00 (előzetes email-egyeztetés alapján)
A kurzus teljesítésének feltételei
A félév végi aláírás feltétele az órák 70%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatok fele esetében (lefelé kerekítve) ne vegyen igénybe pótlást.
A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi.
Két különböző alkalommal elkövetett húsz percet meghaladó késés egy mulasztott órának felel meg.
A telefonnyomogatással, számítógépezéssel, alvással, stb. töltött kontaktórákat az oktató nem ismeri el jelenlétként.
Az órák 70%-án való részvétel akadályoztatása esetén a hallgatóknak lehetőségük van a mulasztott órá(ka)t egy az adott órára az oktató által kijelölt szakirodalomból írt legalább 3500 leütéses recenzióval kiváltani. A recenziónak tartalmaznia kell egy rövid leírást a szakirodalom téziséről és a hallgató önálló véleményét, asszociációit a témával kapcsolatban. A recenzió leadásának határideje a pótlási időszak utolsó munkanapja.
A kurzus teljesítésének feltétele a vizsga teljesítése. Írásbeli vizsgaként a hallgatóknak dolgozatot kell írniuk a vizsgaidőszakban a kurzushoz kapcsolódó és a szorgalmi időszakban az oktatóval egyeztetett témáról. A dolgozat irányadó terjedelme 15-20 ezer leütés.
A szorgalmi időszakban az alábbi feladatokat kell teljesíteni:
- Szakirodalmi prezentációk/recenziók
A félév során kétszer minden hallgató feldolgoz egy az alábbi programban olvasható listából választott szakirodalmat és azt 10-15 perces prezentáció formájában ismerteti a többi a hallgatóval vagy min. 5000 karakteres rencenziót ír róla. A recenzióknak a programban megjelölt dátum előtti nap éjfélig kell megérkezniük.
Egy szakirodalmat csak egy hallgató prezentálhat, de recenziót többen is írhatnak róla.
A feldolgozandó szakirodalmakat legkésőbb a második oktatási héten ki kell választaniuk a hallgatóknak.
- Elemzések
Minden hallgatónak a félév során két alkalommal prezentálnia kell egy önálló elemzést, melynek témája, hívószava az előző héten az előadáson tárgyalt témakör, a konkrét alkotást azonban a hallgató választhatja meg. Az elemzéseknek a 6 szempontot kell követniük, de az adott témára reflektálásnak különös hangsúlyt kell kapnia.
- Opponencia
A félév során egy alkalommal minden hallgatónak le kell adnia egy opponenciát írásban, melyben egy az órán elhangzott alkotásról vagy elemzésről fejti ki önálló szakmai véleményét. Az opponencia terjedelme min. 5000 karakter.
- Kiállításlátogatás és beszámoló
Előreláthatóan a 9. oktatási héten a csoport közösen meglátogat egy kiállítást, melyről a következő 3 hétben egy 1-2 oldalas beszámolót kell írnia a hallgatóknak és azt emailben elküldeniük az oktatónak.
Értékelési szempontok
A szakirodalmi prezentációk/recenziók során szempont, hogy a hallgató megértette a szöveget és át is tudja adni azt a többi hallgatónak vagy az olvasónak, strukturált formában és adekvát nyelvezettel.
Az elemzési feladatokhoz pontos szempontrendszert kapnak a hallgatók.
Értékelés
| jeles (5) | Excellent [A] |
| jeles (5) | Very Good [B] |
| jó (4) | Good [C] |
| közepes (3) | Satisfactory [D] |
| elégséges (2) | Pass [E] |
| elégtelen (1) | Fail [F] |
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tantárgyfelelős
név |
beosztás |
tanszék |
Bátori Zsolt | egyetemi docens |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok