Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Economic and Social Sciences
Department of Sociology and Communication
COURSE SYLLABUS
0
I. Description
Social Taboos and Communication
Társadalmi tabuk és kommunikáció
Neptun code |
Academic year |
C/E |
Assessment |
Contact hours (th/pr) |
Credit |
Language |
Semester |
BMEGT43V201 |
2018/19 | EC | intra-term grading | 2/0 | 3 | Hungarian | Fall |
Instructor
Rajkó Andrea, egyetemi adjunktus This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Depart. of Sociology and Communication |
Entry requirements
-
Mandatory/recommended preliminary courses
-
Description
A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat különböző tabukon - vagy tabuknak vélt jelenségeken - keresztül olyan kommunikációs tematikákba és színterekbe, amelyek ugyan aktívan jelen vannak a mindennapi diskurzusban (kisebbség, politika, szubkultúrák, hatalom, szexualitás, gyász stb.), de az ezekkel kapcsolatos társadalmi normák és kommunikációs stratégiák meglehetősen divergensek, sokszor feszültséget teremtenek, például nem beszélhetünk róluk, nem nézhetjük, nem hallhatjuk. Ha ezekről a témákról nyilvános diskurzusokat/együtt-gondolkodást kezdeményezünk – akár intézményi kurzus keretében -, akkor a hallgatók megtapasztalhatják a kommunikáció értő elemzésének hasznosságát, valamint pozitív következményeit olyan jelenségekkel kapcsolatban, amelyekre egyéni tabudiskurzus metódusokat alakítanak ki, így nem, vagy nagyon körülményesen indíthatnak párbeszédet. Az órákon a különböző típusú társadalmi/kommunikációs aktusokat (például szokások, félreértések, szankcióktól való félelem, feltételezések, pletykák, emberi játszmák), mint közléseket vizsgáljuk, és megfigyeljük, hogy azok a jelentésrétegek, amelyek az analízis során előbukkannak – test, betegség, kapcsolati tabuk, devianciák stb. - a mindennapi világunk megértését hogyan befolyásolhatják.
Topics
Tuesday 16:15-17:45 | Weekly Topics |
2019.02.05 | A tabu jelenléte a társadalomban
A kurzus teljesítésével kapcsolatos feltételek/információk ismertetése |
2019.02.12 | Tabutipológiák/Milyen tabukat ismerünk? |
2019.02.19 | Társadalmi problémák kommunikációs aspektusai |
2019.02.26 | Megdöntött és visszavágyott tabuk |
2019.03.05 | Tabu és interkulturalitás |
2019.03.12 | ZH. 1. A dolgozat az első hat (1–5.) órán elhangzottakat kéri számon teszt formájában. A felkészülést az órai jegyzetek valamint az órák után kiadott diasorok és a szakirodalom segítik. |
2019.03.19 School Holiday | TAVASZI SZÜNET |
2019.03.26 | Tabu a képzőművészetben – vizuális tabuk |
2019.04.02 | A test tabuja I. – Szexualitás |
2019.04.09 | A test tabuja II. - Születés, halál, erőszak |
2019.04.16 | Kisebbségek, politika, vallás |
2019.04.23 | Tabusértés – Tabudöntés |
2019.04.30 | A tabuval/tabutémákkal kapcsolatos kommunikációs aspektusok, lehetőségek áttekintése |
2019.05.07 | ZH. 2. A dolgozat a második hat (8–13.) órán elhangzottakat kéri számon teszt formájában. A felkészülést az órai jegyzetek valamint az órák után kiadott diasorok és a szakirodalom segítik. |
2019.05.14 | PÓT ZH. |
Readings
A kurzus tananyaga elsősorban az előadáson elhangzottak, amelyekről a hallgatók összefoglaló ppt-t kapnak
Jegyzet, tankönyv, felhasználható szakirodalom:
- Angelusz R. [2000]: A láthatatlanság görbe tükrei. Új Mandátum Kiadó, Budapest. 2009/4. pp. 7–24.
- Berger, P. L. – Luckmann, Th. [1998]: A valóság társadalmi felépítése. Tomka M. Jószöveg Műhely, Budapest.
- Borgos A. – Kender A. – Csabai M. – Erős F. – Szili K. [2002]: Testbe ágyazott ideálok. Diskurzusok az ideális, a természetes, a mesterséges és az elutasított testről. Pszichológia, 22. p. 407–436.
- Foucault, M. [1999]: A szexualitás története I. – A tudás akarása. Ádám P. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest.
- Freud, S. [1990]: Totem és tabu. Ford. Pártos Z. Göncöl Kiadó, Budapest.
- Hárdi I. [2006]: Az agresszió képi kifejezése. Magyar Tudomány, 1. Az űrlap teteje 12.
- Kapitány Á. – Kapitány G. [2013]: Látható és láthatatlan világok. Typotex, Budapest
- Rajkó A. [2015]: A normasértő öltözködés szuggesztív kommunikációs hatása. In: Dúll Andrea-Varga Kata (szerk.): Szuggesztív környezeti kommunikáció. L'Harmattan, Budapest. –pp. 212-229
- Szvetelszky Zs. [2017]: Rejtett szervezetek. A munkahelyi titok dinamikája. Typotex, Budapest
- Takács J. [2011]: Homofóbia Magyarországon. L’Harmattan Kiadó, Budapest.
Teaching method
theory
Requirements
Re-sit possibilities
A sikertelen zárthelyi pótlására lehetőséget biztosítunk a 15. héten az előadás helyszínén és időpontjában. A kettőből egy zárthelyi pótolható. Egy zárthelyi javító jellegű újraírására is lehetőség nyílik, a pót zárthelyi dolgozat eredménye a korábbit minden esetben felülírja.
Consultation
E.711 kedd 08:00-10:00
Course requirements
- mindkét zh megírása, továbbá
- a félévközi és a félév végi zh-k pontszámainak egyenkénti legalább elégséges szintű abszolválása (a szerezhető pontok 50%.) Ennek hiányában a „Elégtelen" bejegyzés kerül a Neptunba. A zárthelyik egyforma, 50–50%-os súllyal kerülnek beszámításra a félévközi jegy megállapításakor.
Evaluation criteria
A zárthelyi dolgozatok az olvasott szövegek és az előadáson elhangzottak megértését mérik fel.
Evaluation
95-100% | Excellent [A] |
90-94% | Very Good [B] |
80-89% | Good [C] |
60-79% | Satisfactory [D] |
50-59% | Pass [E] |
0-49% | Fail [F] |
Student work required for the completion of
the course
Contact hour | 30% |
Preparation for classes | 10% |
Preparation for test | 20% |
Learning written material | 20% |
Preparation for exam | 20% |
Sum | 100% |
Course supervisor
név |
beosztás |
tanszék |
Rajkó Andrea | egyetemi adjunktus |
BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék |
Korábbi adatlapok